چرا اصل صدور شناسنامه فنی ساختمان اجرایی نمی شود؟!

چرا اصل صدور شناسنامه فنی ساختمان اجرایی نمی شود؟!

یکی از سوالان مهم خریداران و سازندگان بازار مسکن این است که چه چیز قیمت سازه را مشخص می کند؟ آیا ساز و کار درستی در رابطه با نحوه ی قیمت گذاری ساختمان وجود دارد؟

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصولی که در حال حاضر، بازار مسکن آن را فراموش کرده است، موضوع شناسنامه فنی ساختمان است. اصلی که در صورت تحقق، قادر است که بهره برداران را ذینفع سازد اما مدت هاست که مغفول مانده است.

شناسنامه فنی می تواند عمر مفید ساختمان را افزایش دهد. بیشتر از ۲۰ سال است که قرار شده برای خانه های تازه ساخت، شناسنامه فنی ساختمان صادر کنند و به بهره بردار تحویل دهند. اما با وجود گذشت این مدت و شنیدن وعده های سالیانه ی مسئولین، هنوز هم خبری از شناسنامه فنی نیست.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست؟

حال ممکن است این سوال در ذهن خیلی سازندگان و خریداران ایجاد شود که اساسا شناسنامه فنی چیست و به چه کار ساختمان می آید؟ در قانون نظام مهندسی ساختمان به طور مستقیم به این موضوع اشاره شده است. شناسنامه فنی در حقیقت یک دفترچه چندبرگی است که تمام مشخصات فنی و سازه ای ملک در آن به شکل دقیقی درج شده است تا بهره بردار به طور دقیق بداند که خانه ای که می خرد، با چه متریالی ساخته شده است. این شناسنامه حتی می تواند به هنگام تعمیر و بازسازی خانه نیز اهمیت زیادی پیدا کند.

شناسنامه فنی ساختمان معمولا توسط مهندس ناظر نوشته می شود و باید بر طبق مفاد آن، جواز پایان کار صادر گردد.

این شناسنامه، اصول و قوانین دقیق تری بر روند قیمت گذاری ملک حاکم می کند و طبیعتا به نفع خریداران و معامله کنندگان خواهد بود اما هنوز هم، چنین امری را به طور جدی پیگیری نمی کنند.

تا به این لحظه، دو همایش بسیار بزرگ با بودجه های میلیاردی توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار شده است تا در طول آن ها بتوانند این اصل فراموش شده را احیاء کنند و بتوانند زیرساخت های لازم برای اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان را فراهم آورند. اما مشکلات بزرگی مثل قانون شکنی های متعدد، اجازه نداده است که این طرح به صورت اساسی و سراسری اجرایی گردد. همین مسئله نشان می دهد که قوانین تاریخ انقضاء گذشته و دلال بازی های گسترده ای در بازار مسکن وجود دارد که اجازه ی هیچگونه تغییری را نخواهند داد.

سوال اصلی این جاست که چنانچه این هزینه های میلیاردی صرف اصلاح قوانین نظام مهندسی یا حتی مشکلاتی که در بازار مسکن است، میشد، راهکار بهتری نبود؟!

آیا شناسنامه فنی ساختمان، خانه را گران تر می کند؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که منتقدان به این طرح وارد می کنند این است که صدور شناسنامه فنی می تواند موجی از گرانی های جدید را در بازار مسکن حاکم کند. گرانی هایی که در این اوضاع آشفته ی بازار، تنها شرایط را بدتر خواهد کرد.

اما در پاسخ باید اشاره کرد که چنین شناسنامه ای، حق مهم و اساسی هر یک از خریداران است و صدور آن باید بدون هزینه باشد. بنابراین طبیعتا نمی تواند قیمت ملک را بالاتر ببرد یا گرانی جدیدی در این بازار درست کند.

در چنین شرایطی، همه چیز مشخص و واضح خواهد بود. ممکن است برخی از سازندگان که تا پیش از این از مصالح بی کیفیت در ساخت و ساز بهره می برند، با وجود شناسنامه ی فنی ساختمان ناچار به استفاده از مصالح مرغوب شوند و به این ترتیب قیمت ملک های خود را بالاتر ببرد. اما در عوض، ساختمان مورد نظر کیفیت ساخت بالاتری پیدا می کند و سازنده قادر نخواهد بود که ساختمان بی کیفیت خود را با قیمت سازه های مرغوب و باکیفیت عرضه کند.

در طول چند سال اخیر، بارها شاهد حوادث ناگوار حتی در ساختمان های نوساز بوده ایم. متروپل حتی به بهره برداری کامل هم نرسیده بود که دچار چنین حادثه ای شد. به نظر می آید که عمر مفید ساختمان ها در کشورمان، به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

اما در صورتی که صدور شناسنامه فنی ساختمان جدی تر گرفته شود، می توان به آینده ی سرمایه گذاری در بازار ملک امیدوارتر بود. ساختمان ها با وجود مصالح ساختمانی با کیفیت، عمر طولانی تری خواهند داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است