شهردار تهران: فهرستی از ساختمان های ناایمن تهران وجود ندارد!

فهرست ساختمان های غیرایمن کاملا قابل استناد است

یکی از اصلی ترین خطراتی که شهر تهران را تهدید می کند، وجود ساختمان های غیرایمن و ناپایدار است. خیلی از سازه ها چه از لحاظ مصالح ساختمانی و چه استانداردهای آتش نشانی، به درستی ساخته نشده اند و مانند یک بمب ساعتی، هر لحظه احتمال ریزش آن ها و حادثه های ناگوار وجود دارد.

در این میان، مسئولین شهری از جمله شهردار تهران، پیش از این اعلام کرده بود که فهرستی از ساختمان های ناایمن تهران وجود ندارد. اما رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران چنین گفته است: این لیست در گذشته منتشر شده و مورد تایید می باشد.

به گزارش پرشین سازه ، سال هاست که بحث ساختمان های غیرایمن در تهران حسابی داغ است. بعد از فاجعه ی پلاسکو و تراژدی غمناکی که برای آتش نشانان رخ داد، حساسیت ها نسبت به این موضوع بیشتر شد و بررسی های متعددی روی ساختمان های غیر ایمن تهران صورت گرفت.

این موضوع به قدری اهمیت پیدا کرد که نهادهای مختلفی نسبت به آن واکنش نشان داده اند و خواستار انتشار فهرست ساختمان های نا ایمن شدند.

اما با وجود اینکه سازمان آتش نشانی بارها اشاره کرده که این لیست وجود دارد و حتی دادگستری نیز خواهان دریافت این فهرست بوده است، باز هم شهردار تهران مدعی می شود که چنین لیستی هرگز وجود خارجی نداشته است و ساختمان های غیر ایمن مشخص نیستند.

زاکانی، شهردار تهران چنین گفته است: مدتی است که اقداماتی از سوی شهرداری برای ایمن سازی ساختمان های مناطق ۲۲ گانه ی پایتخت آغاز شده است. اصلی ترین کار شهرداری، شناسایی همین ساختمان های غیر ایمن است چرا که هرگز فهرست ساختمان های ناایمن وجود خارجی نداشته است.

وی در ادامه چنین گفت: سال هاست که از وجود چنین فهرستی صحبت می شود در حالی که بررسی ساختمان ها، فقط از منظر آتش نشانی بوده است. این در حالیست که اکنون علاوه بر حوزه ی آتش نشانی، باید حوزه های دیگری مثل شهرسازی، ایمنی و ساختمانی سازه ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

بعد از اظهارات شهردار تهران، رئیس کمیته ی ایمنی شورای شهر تهران چنین اعلام کرد که آنچه تحت عنوان فهرست ساختمان های ناایمن منتشر شده است، کاملا قابل استناد می باشد و از گذشته نیز، چنین فهرستی وجود داشته است.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در خصوص این فهرست که در دوره های گذشته منتشر شده است، چنین گفت: فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن، همان هایی است که در رسانه ها نیز انتشار پیدا کرده است.

بابایی در ادامه چنین گفت: در حال حاضر، هم آتش نشانی مشغول پایش و توسعه ی ساختمان هاست و هم یک تیم ویژه، ساختمان ها را از لحاظ کالبدی مورد بررسی و پایش قرار می دهند. با توجه به تقسیم کاری که صورت گرفته است، سازمان آتش نشانی از منظر حریق ساختمان را بررسی می کند و گروه دیگر، ساختمان ها را به لحاظ کالبد بررسی می نماید.

وی خاطرنشان کرد: تمام این بررسی هایی که از سوی آتش نشانی و تیم ویژه ی بررسی کالبد ساختمان ها صورت می گیرد، در نهایت منجر به ایجاد یک لیست می شود و بر همین اساس نیز می توان به فهرستی که در رسانه ها منتشر شده است، استناد کرد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران در ادامه اعلام کرد که در آخرین فهرستی که منتشر شده است، ۱۰ ساختمان از ۱۲۹ سازه ی غیرایمن کم شده است. وی افزود: کمیته های ایمن سازی اقدامات خود را آغاز کرده اند و تعدادی از ساختمان های مزبور نیز به طور کامل ایمن سازی شده اند. برخی دیگر از ساختمان های پر خطر نیز به کم خطر تغییر پیدا کرده اند.

وی در نهایت چنین گفت: پیش بینی من این است که تا پایان سال جاری، تعداد ساختمان های ناایمن کمتر از ۱۰۰ مورد خواهد بود و در برنامه ی چهار ساله ی چهارم نیز بررسی های ساختمان های ناایمن تدوین شده است.

خیلی از کارشناسان و مسئولین می گویند که انتشار فهرست ساختمان های غیرایمن به کسب و کار افراد ضربه می زند. اما از آن جایی که خطرات جانی تمام ساکنین این ساختمان ها را تهدید می کند، چاره ای به جز انتشار چنین فهرست هایی باقی نمی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است