وضعیت نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویر احمد

وضعیت نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویر احمد

در حال حاضر، بزرگ ترین طرح خانه سازی کشور به نام طرح نهضت ملی مسکن است. طرحی که با هدف خانه دار کردن مردم طبقات فرودست و کم درآمد، کار خود را آغاز کرد. حالا در جدیدترین خبرهایی که از نشست شورای مسکن استان کهگیلویه و بویر احمد به گوش می رسد، تعداد ثبت نامی های این طرح به ۵۷ هزار نفر رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، نشست مزبور به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد و در طی آن، آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن بررسی گردید.

محمد راستا، رئیس این جلسه در خصوص این وضعیت چنین گفت: در حال حاضر ۵۷ هزار و ۹۳۷ نفر در سامانه ی نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این میان، درخواست ۱۰ هزار و ۴۹۰ نفر تایید شده است.

وی در ادامه اشاره کرد که درخواست ۳۳ هزار و ۴۴۵ نفر رد شده است و گفت: چهار هزار و ۶۹ نفر اقدام به افتتاح حساب در بانک کرده اند. همچنین در استان کهگیلویه و بویر احمد، ساخت ۷ هزار و ۲۰۰ واحد آغاز شده است. از این میان دو هزار واحد قرار است در شهر یاسوج ساخته شود.

راستا اذعان نمود که ایده ی خرید زمین در مرکز این استان، نتیجه بخش نبود و افزود: به دنبال این هستیم که توافقی با مالکان داشته باشیم اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. برای ساخت واحدهای مسکونی مربوطه به ۳۵۰ هکتار زمین نیاز داریم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از کل ثبت نامی های طرح نهضت ملی مسکن در استان که تعدادشان ۳ هزار و ۷۸ نفر بود، درخواست ۲ هزار و ۷۸۰ نفر تایید شد. اما از کل تایید شده ها، فقط ۵۰ نفر، هزینه های اولیه را پرداخت کرده اند.

در ادامه ی این جلسه، فرمانده لنده، یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد توضیح داد که به علت توپوگرافی این شهر، قیمت اجاره بالا رفته است و افزود: اجاره بها در شهر لنده، با شهری مثل بهبهان که توسعه یافته است، برابری می کند.

وی در ادامه گفت: از آن جایی که ساخت و ساز در شهر لنده خیلی کمتر شده است، رهن خانه خیلی بالا رفته و مردم برای مسکن ملی، مدام به ما مراجعه می کنند.

جلال دانش، فرمانده لنده ضمن اشاره به متقاضیان مسکن ملی در این شهر که ۱۲۱۳ نفر هستند، چنین گفت: از آن جایی که زمین کافی در لنده وجود ندارد، ساخت خانه های یک طبقه غیرممکن است.

در ادامه، اصلی ترین معضل طرح نهضت ملی مسکن در استان، نبود زمین کافی برشمرده شد.

در ادامه فرماندار شهرستان کهگیلویه آقای عبدالعزیز موسوی گفت: در کهگیلویه، کل متقاضیان مسکن ملی ۹ هزار و ۲۵۸ نفر هستند که از این میان، ۳ هزار و ۶۳۹ نفر تشکیل پرونده داده اند. از این تعداد نیز هزار و ۸۸۸ نفر حساب خود را در بانک باز کرده اند. اما تنها ۱۴۰ نفر توانسته اند که به بانک مسکن قرارداد ببندند. به همین دلیل است که می توان گفت عملکرد بانک مسکن اصلا مطلوب نیست. حتی در برخی مواقع کارکنان بانک، مردم را می ترسانند.

وی در ادامه از وضعیت برق و آب مسکن ملی دهدشت انتقاد کرد و از نهادهای مربوطه درخواست کرد که برای تسهیل روند ساخت مسکن ملی، همکاری مطلوبی داشته باشند.

در این میان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویر احمد در جمع بندی جلسه ی شورای مسکن این استان، در واکنش به سخنان فرماندار لنده چنین گفت: حالا که یک سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن در استان می گذرد، هیچکس نگفته است که شهر لنده با مشکل کمبود زمین مواجه است.

وی در ادامه تاکید کرد که باید مشکل زمین در این شهر رفع شود و عنوان نمود: اصلی ترین مسئولین طرح نهضت ملی مسکن بر عهده ی فرمانداران است و این تکلیفیست که باید اجرایی شود. به همین دلیل باید جلسات شورای مسکن هر ماه برگزار شود و گزارش این جلسات، توسط فرماندار به استاندار ارسال شود.

همچنین در این نشست هشدارهایی داده شد که مبادا طرح نهضت ملی مسکن تبدیل به طرح مسکن ملی شود که هنوز هم بدهی ۱۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران دارد.

در ادامه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد که چهار هزار واحد مسکونی روستایی قرار است در این استان ساخته شود.

همچنین خبرها حاکی از ثبت نام ۴۰۴ نفر از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در طرح نهضت ملی مسکن است. قرار بر این شده است که بر اساس آن چه که در قانون آمده، این دستگاه حمایتی هزینه ی واحدهای مذکور را پرداخت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است