ساخت خانه های ویلایی در شهرهای بزرگ

آیا در شهرهای بزرگ هم خانه های ویلایی ساخته می شود؟!

چندی پیش بود که بیشتر مسئولین مربوط به مسکن اعلام کردند که ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه و ویلایی را در دستور کار نهضت ملی مسکن قرار داده اند. در حقیقت این واحدهای مسکونی ویلایی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی قرار است ساخته شوند و حالا عملیات اجرایی آن ها در بیشتر شهرها آغاز شده است و به عنوان مدلی جدید از ساخت و ساز مسکن ملی معرفی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در پی آخرین سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی نکاتی در مورد نهضت ملی مسکن مطرح نمودند. گرچه بیشتر این نکات و راهکارها با چالش های مختلفی رو به روست اما در نهایت می تواند منجر به شروع نهضت خانه سازی و بهبود وضعیت این نهضت شود.

در این میان محمد مخبر و وزیر جدید راه و شهرسازی آقای مهرداد بذرپاش بر تدوین شیوه نامه های تامین مالی برای همه ی روش های ساخت مسکن دولتی، فراخوان بانک ها جهت انجام تعهدات خود در خصوص قانون جهش تولید مسکن و واگذاری زمین برای ساخت خانه های ویلایی، از جمله مواردی است که بر آن تاکید دارند.

یکی از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن، تامین مالی این ابرپروژه است. به همین خاطر، معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به تدوین موضوع تامین مالی مناسب برای تمام روش های ساخت مسکن در بانک مرکزی و ابراز امیدواری برای نمود یافتن آثار آن، چنین گفته است: در نهضت ملی مسکن، دولت دست به ساخت بخشی از واحد مسکونی می زند. بخش دیگر نیز با همت مردم و حمایت دولت در زمین هایی که از سوی دولت واگذار شده است، ساخته می شود.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: ما قادر هستیم که زمین لازم را به مردم بدهیم تا خودشان خانه بسازند چرا که برخی از اقشار جامعه توانایی انجام چنین کاری را دارند.

در این میان، وزیر راه و شهرسازی نیز اطلاع داد که فراخوانی برای تمام بانک ها صادر شده است تا به تعهدات خود پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن که ذیل قانون جهش تولید مسکن می باشد، عمل کنند. مهرداد بذرپاش گفت: از روز شنبه به تمام بانک ها فراخوان داده ایم و هر یک از بانک ها تعهد دارند که پرداخت تعداد مشخصی از وام مسکن را بر عهده بگیرند تا روند ساخت و ساز پروژه های ساختمانی سرعت بیشتری پیدا کند.

وی همچنین در خصوص مدل جدید ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد. در این مدل قرار است که زمین از سوی دولت به مردم واگذار شود تا خانه هایی یک طبقه و ویلایی بسازند. بذرپاش تاکید کرد که این مدل خانه سازی به الگوی ایرانی اسلامی نزدیک تر است.

این سخنان جدید نیست و پیش از این، از زبان وزیر سابق و متوفی راه و شهرسازی شنیده می شود. مرحوم رستم قاسمی، احداث مسکن دولتی ویلایی در شهرهای دارای زمین کافی را اعلام کرده بود و به نظر می آید که این طرح، از سوی وزیر جدید راه و شهرسازی نیز مورد استقبال قرار گرفته است و به عنوان مدل جدیدی از خانه سازی در نهضت ملی مسکن به حساب می آید.

نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که چنین خانه هایی طبیعتا فقط در شهرهایی ساخته می شوند که زمین کافی برای ساخت خانه های ویلایی داشته باشند. این در حالیست که ساخت خانه های ویلایی در شهرهای جدید و کلانشهرها چندان روشن نیست و فعلا تمرکز اصلی روی مجتمع سازی می باشد.

در این میان، برخی از کارشناسان باور دارند که ساخت خانه های ویلایی در شهرهای بزرگ نیز می تواند منافع و مزیت های خاص خود را داشته باشد. خانه های یک طبقه و ویلایی، مطلوبیت بیشتری برای زندگی دارند و این مناطق را از حالت خوابگاهی خارج خواهد کرد. علاوه بر این، ارزش افزوده ی متقاضیان را نیز بیشتر می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است