بافت بازار بزرگ تهران، در حال مرمت و مقاوم سازی

بافت بازار بزرگ تهران، در حال مرمت و مقاوم سازی

یکی از اصلی ترین معضلات پایتخت، وجود محله های فرسوده و خانه های نامقاوم است که هر لحظه امکان فرو ریختن آن ها وجود دارد و ممکن است که فجایع بزرگی به بار آورند. به همین دلیل است که در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به رفع فریز محدوده ی فداییان اسلام تا ناحیه ی صنعتی شمال ری، اعلام کرد که بازسازی و مقاوم سازی بازار تهران به زودی آغاز می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این سازمان اطلاع داد که گاراژ بوربور که در محله ی هرندی واقع شده است، به زودی تبدیل به یک پروژه ی مسکونی خواهد شد. وی افزود: در روزهای اخیر، یک مصوبه ی ماده ی ۵ داشتیم که بر طبق آن گاراژ بوربور واقع در هرندی، محل ساخت یک پروژه ی شاخص باشد که اساساً اقتصادی نیست و مسکونی خواهد بود. اما به هرحال این پروژه پیشران خواهد بود و به تدریج الگوسازی صورت می گیرد و شهردار تهران نیز دستور داده است که ساختمان های خوبی در این محلات ساخته شوند تا فضای آن جا تغییر کند.

مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهری تهران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که اصلی ترین محور در قرارگاه جهادی مسکن، بخش خصوصی است و تنها نقش شهرداری، تسهیل و رفع موانع می باشد. وی در ادامه چنین گفت: تمام پروژه هایی که توسط سازمان نوسازی شهر تهران ساخته می شوند، مشارکتی خواهد بود و به سمت پیمانکاری نمی رویم. البته استفاده از تکنولوژی های جدید، انرژی های نو و سبک کردن ساختمان ها در برنامه ی ما هست.

ساخت مسکن با توجه به محل ساخت آن انجام می شود

رئیس سازمان نوسازی تهران در ادامه اشاره کرد که ساخت مسکن در هر نقطه ای از تهران با توجه به ویژگی های همان محله خواهد بود. او خاطرنشان ساخت: مثلا در منطقه ی ۱۹ تهران مشخصات پروژه ها با کیفیت تر از منازل مسکونی این منطقه است، یا در منطقه ی یک تهران باید خانه هایی را بسازیم که کیفیت خانه های این مناطق را داشته باشند. در نتیجه می توان گفت که خانه سازی در تمام محله های تهران از یک فرمول پیروی نمی کند.

وی در ادامه باز هم تاکید کرد که برای هر یک از نقاط تهران، نسخه ی خاصی دارند و تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی و ترافیک آن محله در نظر گرفته می شود. هدایت گفت: برای ساخت پروژه های مختلف از شرکت های خارجی استفاده نمی کنیم. بلکه تلاشمان بر این است که از شرکت های داخلی که خدمات فنی و مهندسی را از یک کشور دیگر آورده اند، استفاده نماییم. به طور کلی اولویت اصلی ما این است که از توان شرکت های سازنده ی ایران بهره ببریم.

وضعیت ساخت و ساز دوشان تپه

این مقام مسئول شهرداری در ادامه به وضعیت دوشان تپه و آخرین توافقاتی که در خصوص این زمین ها صورت گرفته است، نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: توافقات ما در این حوزه، در حال نهایی شدن است و بر همین اساس، بخش کمی از دوشان تپه متعلق به واحدهای مسکونی خواهد بود و الباقی نیز تبدیل به سرانه ها و شبکه ی معابر می شود.

محدوده ی فداییان اسلام تا ناحیه ی صنعتی شمال ری رفع فریز خواهد شد

مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این سازمان در راستای فریز برخی از محله های هدف اشاره کرد و گفت: از فداییان اسلام تا منطقه ی صنعتی شمال ری، فریزی رخ داده بود که در نهایت منجر به محدود شدن این منطقه شده بود. در نهایت پیگیر شدیم و این فریزها مرتفع شد. در محور شوش و در حوزه ی آزادسازی ۱۲۰ پلاک، به منطقه کمک خواهیم کرد تا این کار انجام شود.

رئیس این سازمان در انتهای سخنان خود به مقاوم سازی و مرمت بافت بازار بزرگ تهران نیز اشاره کرد و گفت: در بازار، مالک، صاحب سرقفلی، شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارند. در قسمتی که متعلق به بخش خصوصی و مالک حقیقی است، مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر هم، موضوع مرمت و بازسازی اجرا شده است. اما زمانی که مالکیت با اوقاف باشد، مشکل مطرح می شود و در صورتی که اوقاف کمک کند، به تدریج الگوسازی انجام شده و این موضوع، منجر به ایجاد ارزش افزوده نیز خواهد شد.

به طور کلی، وجود این بافت های نامطمئن و فرسوده، هزینه های مالی و جانی زیادی خواهد داشت. سازمان نوسازی کشور در قالب طرح ها و پروژه های مختلف تلاش می کند که این بافت های فرسوده را مقاوم سازی کند.

دیدگاه ها غیرفعال است