معرفی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی

معرفی 600 هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی

چند سالی هست که موضوع دریافت مالیات بر خانه های خالی در مجلس و دولت مطرح است و گرچه تا امروز چندان موفقیت آمیز نبوده است، اما همچنان در خصوص آن صحبت هایی انجام می شود. عدم موفقیت این طرح به قدری بالا بود که در شش ماه نخست سال جاری، تنها ۴۸۵ میلیون مالیات بر خانه های خالی دریافت شد.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی آمارهایی که در خصوص مالیات واصل شده از منابع مختلف منتشر شده، به خوبی نشان می دهد که میزان مالیات بر خانه های خالی در قیاس با سال گذشته رشد چندانی نداشته است. اما نسبت به شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، حدود سه برابر شده است.

بر اساس قانون مالیات خانه های خالی، اگر در شهرهایی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، خانه ای بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند، مشمول قانون مالیات خواهد شد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه باید مبلغی را بر اساس مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر و سال سوم، معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه، پرداخت نماید.

حال به نظر می آید که دریافت مالیات از خانه هایی که مشمول مالیات شده اند چندان موفقیت آمیز نبوده است. البته همچنان می توان حساب ویژه ای روی این خانه ها به عنوان منبع درآمد دولت باز کرد.

سوال اصلی این جاست که چه کسی وظیفه ی تشخیص خانه های خالی را بر عهده دارد؟ این وظیفه از طریق سامانه ی املاک و اسکان بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی بوده است. این وزارتخانه با استفاده از سامانه ی مزبور نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت معین شده نتوانستند که اطلاعات خود را ثبت نمایند، خانه های آن ها به عنوان خانه ی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

البته این روند موفقیت چندانی نداشت و بسیاری از مشمولان نسبت به آن اعتراض کردند. از سوی دیگر رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یعنی آقای داوود منظور نیز نسبت به این شیوه از شناسایی خانه های خالی انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که با خود اظهاری نمی توان تعداد دقیق خانه های خالی را شناسایی کرد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، تا این لحظه حدود ۵۲۰ هزار رکورد خانه ی خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی ثبت شده است که از این میزان، ۲۱۶ نفر معترض شده اند که همگی آن ها نیز محق بوده اند.

البته همچنان می توان به مالیات بر خانه های خالی از سکنه به عنوان منبع درآمد دولت حساب باز کرد. گرچه در شش ماه نخست سال درآمد دولت از این منبع مالیاتی ۴۸۵ میلیون تومان بوده است اما در هفت ماه سال جاری، این رقم به ۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون تومان رسیده است.

آمارها نشان می دهد که تا آبان ماه سال جاری، مبلغ ۱ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان به عنوان مالیات بر خانه های خالی جمع آوری شده است.

مالیات بر خانه های خالی موثر نبوده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص این موضوع و سامانه ای که برای شناسایی این خانه ها طراحی شده است، سخنانی ایراد نمود و گفت: علاوه بر مواردی از جمله برق، آب و تلفن، وزارت راه و شهرسازی تحقیقاتی برای شناسایی این خانه های خالی انجام داده است.

محمدرضا رضایی کوچی در ادامه افزود: بعد از شناسایی این خانه، پیامکی برای مالکین آن ها ارسال شد مبنی بر اینکه واحد مسکونی شما خالی از سکنه بوده است و مشمول قانون مالیات می شوید. در صورتی که نسبت به این مسئله اعتراض دارید، مستندات مربوط به خالی نبودن خانه را ارائه نمایید.

این نماینده ی مجلس گفت: از میان ۱ میلیون واحد مسکونی شناسایی شده، ۶۰۰ هزار واحد برای پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شدند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که ممکن است از میان این ۶۰۰ هزار مورد شناسایی شده، اشتباهاتی هم صورت گرفته باشد که البته ناچیز است. کوچی افزود: این ظرفیت وجود دارد که دوباره به مجموعه ی وزارت راه و شهرسازی به صورت مکتوب یا رصد مجازی، موضوع را ارتباط بدهند. آن ها نیز موظف هستند که اعتراض مالکان را در سامانه بررسی و راستی آزمایی نمایند. در صورتی که غیر از این باشد، اصلاحیه های لازم و مربوطه را اعمال کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد که اگر به صورت اشتباه برای یک مالک قبض مالیاتی صادر شده باشد، مالک می تواند برای پیگیری اعتراض خود به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کند چرا که تشخیص اولیه با این ارگان بوده است.

حال باید دید که وضعیت مالیات بر خانه های خالی به چه صورت پیش می رود و آیا می تواند عامل بازدارنده ای برای مالکین باشد تا ملک خود را احتکار نکرده و وارد بازار کنند؟

دیدگاه ها غیرفعال است