برای جبران کمبود مسکن، همین حالا هم دیر است!

برای جبران کمبود مسکن، همین حالا هم دیر است!

مدت هاست که وضعیت بازار مسکن با رکودی بی سابقه رو به رو بوده است. از سال ۹۶ که قیمت ها به طور تصاعدی افزایش پیدا کرد تا به امروز، خیلی از خانوارها با مشکل مسکن دست و پنجه نرم می کنند. از سوی دیگر، رئیس کانون انبوه سازان اعلام کرده است که رکود اثرات زیاد و مخربی روی عدم تعادل بازار خواهد گذاشت چرا که فاصله ی میان عرضه و تقاضا عمیق تر شده است. حتی ممکن است فرصتی برای جبران نیز باقی نمانده باشد که این موضوع در نهایت به افزایش بیشتر قیمت ها در آینده بینجامد.

به گزارش پرشین سازه ، سید محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه سازان در خصوص این موضوع چنین گفت: اگر فکر می کنیم که رکود مسکن در نهایت به کاهش قیمت آن منجر خواهد شد کاملا در اشتباه هستیم. ممکن است برخی از فروشندگان و سازندگان در دوران رکود، به دلیل شرایط مالی خود، ملکشان را با قیمت پایین تر بفروشند. اما تعداد این معاملات به قدری کم است که هیچ گونه تاثیری روی جامعه ی هدف و خریداران مصرفی نخواهد گذاشت.

مرتضوی در ادامه چنین گفت: تعداد افرادی که از وضعیت رکود سود می برند، خیلی کم است. اما به هرحال، کاهش تعداد ساخت و ساز و معاملات، باعث می شود که عدم تعادل موجود در بازار مسکن عمیق تر شود. در رکود همیشه بی انگیزگی و خروج از بازار تولید افزایش پیدا می کند و این بار نیز همین قضیه رخ خواهد داد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان خاطرنشان ساخت: اگر قرار باشد که سالیانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید کنیم تا فاصله ی میان عرضه و تقاضا کم شود، این شرایط رکود باعث می شود که از هدف مورد نظر دورتر شویم. هر سال که می گذرد، نیاز به واحد مسکونی بیشتر از گذشته خواهد شد. حتی اگر در آینده بتوانیم به یک بازار قابل قبول مسکن دست پیدا کنیم، باز هم خلاءهایی که در این حوزه وجود دارد، غیرقابل جبران خواهد بود و برنامه های آینده را هم به می ریزد.

وی در ادامه تصریح کرد که شرایط رکود باعث نمی شود که قیمت مسکن افزایش پیدا نکند. وی افزود: در وضعیت کنونی، قیمت بیشتر نهاده های ساختمانی و خدمات مربوط به ساختمان سازی و مسکن سازی مثل صدور مجوزهای ساخت و ساز و همچنین دستمزدها، بیشتر شده است. بنابراین رکود بازار مسکن در نهایت منجر به کاهش قیمت یا توقف افزایش آن نخواهد شد.

قیمت سیمان پاکتی ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان شده است

مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن وضعیت ساخت مسکن را نا به سامان توصیف کرده و چنین گفت: هر ماه که می گذرد، تولید مسکن نیز کاهش پیدا می کند. در هفته های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد نیروی انسانی و …مواجه بودیم. همین مسائل، اندک رغبت سازندگان به تولید مسکن و اجرای پروژه ها را از بین می برد. سیمان در حال حاضر از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یونولیت نیز از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که برعکس بسیاری از کارشناسان که شرایط رکود را مساوی با عدم افزایش قیمت ها می دانستند، حالا شاهد هستیم که قیمت های پیشنهادی مسکن بالاتر هم رفته است و وضعیت بازار معامله ی مسکن اصلا جالب نیست.

طرح نهضت ملی مسکن رو به شکست است

مرتضوی در ادامه به موضوع نهضت ملی مسکن پرداخت و اشاره نمود که وزارت راه و شهرسازی، توجه کافی به بخش خصوصی برای ساخت مسکن ندارد. وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن بیشتر شبیه به یک طرح شکست خورده است. اصلی ترین مشکل این طرح، عدم توان مالی متقاضیان و قفل شدن تسهیلات بانکی است. همین مسائل باعث شده است که خیلی از پیمانکاران انگیزه ی خود را برای اجرای این طرح از دست بدهند.

مرتضوی تاکید کرد: حتی بانک مسکن هم منابع مالی کافی برای حمایت از طرح و پروژه های مربوط به تولید مسکن را ندارد و به نوعی سازندگان را جواب کرده است. اساساً طرح نهضت ملی مسکن هیچگونه تناسبی با مقیاس چهار میلیون واحد مسکونی ندارد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی، بدنه ی تخصصی خود در حوزه ی مسکن و ساخت را بهبود ببخشد و نگاهی کارشناسی به مشکلات داشته باشد و بر همین اساس، طرح های جامع مسکن را که بر اساس نظر کارشناسان تدوین شده اند را جایگزین سیاست های دستوری و غیر اجرایی کند.

دیدگاه ها غیرفعال است