ساخت ۸ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان

ساخت 8 هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان

طرح نهضت ملی مسکن در بیشتر استان ها آغاز شده است و هر روز خبرهای تازه ای از شروع عملیات اجرایی آن در استان های مختلف می شنویم.

حالا در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از آغاز طرح ساخت هشت هزار واحد مسکونی خبر می دهد. وی گفت: علاوه بر پروژه ی قبلی طرح نهضت ملی مسکن در استان، در حال حاضر عملیات ساخت هشت هزار واحد دیگر نیز در استان آغاز شده است.

به گزارش پرشین سازه ، عطاءالله اکبری در خصوص این موضوع چنین گفته است: برای این که طرح ساخت ۸ هزار واحد مسکونی را اجرایی کنیم، ۱۱۳ هکتار زمین که پروانه ی ساختمان سازی هم دارند، تامین شده است.

وی افزود: سهمیه ی ساخت واحدهای مسکونی در محدوده ی شهرهای تحت پوشش اداره ی راه و شهرسازی استان، ساخت ۹۶ هزار و ۱۹۶ واحد در طول ۴ سال است. تا به این لحظه، ساخت ۱۱ هزار و ۶۷۱ واحد آن آغاز شده است.

وی در ادامه اشاره کرد که استان سیستان و بلوچستان از لحاظ ساخت، تامین زمین و پرداخت تسهیلات بانکی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در رده های برتر کشور است. اکبری افزود: بر اساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است، تلاش می کنیم که تا انتهای سال جاری، ۲ هزار واحد مسکونی را به سرانجام رسانده و بهره برداری کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: برای اینکه تمام مردم از مزایای این طرح بهره مند شوند، در شهرهای کوچکی که زمین کافی وجود دارد، امکان ساخت خانه های ویلایی یک طبقه مهیا شده است.

وی در ادامه توضیح داد: برای تمام کسانی که به صورت شخصی اقدام به ساخت واحدهای مسکونی خود می کنند یا برای سازندگان حرفه ای، این امکان فراهم شده است که با مراجعه به سامانه ی نهضت ملی مسکن تقاضای تسهیلات خودمالکی داشته باشند.

اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در خصوص خدمات روبنایی و زیرساختی پروژه ی نهضت ملی مسکن توضیحاتی ارائه کرد و تاکید داشت که این خدمات، بخشی از پروژه به حساب می آیند و باید همزمان با ساخت واحدهای مسکونی، جدی گرفته شوند. وی گفت: در طرح نهضت ملی استان پیش بینی های لازم جهت سطوح خدماتی مختلف به عمل آمده است.

عطاءالله اکبری در ادامه به خدمات شهری طرح نهضت ملی مسکن از جمله ساخت فضاهای آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی در استان سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و گفت: در تمام طرح های تفکیکی استان، سطوح خدماتی روی نقشه ها به صورت تفکیک شده، قابل مشاهده است.

یکی از اصلی ترین ایراداتی که به طرح نهضت ملی مسکن گرفته می شد، این است که به دلیل ساخت و ساز در حواشی شهرها، امکانات و خدمات زیرساختی وجود ندارد. همین مسئله در نهایت منجر به بروز مشکلات اجتماعی فراوانی می شود. بسیاری از کسانی که واحدهای مسکونی خود را در طرح مسکن مهر تحویل گرفتند، بعد از سکونت متوجه شدند که به هیچ یک از خدمات شهری دسترسی ندارند.

همین مسئله به تدریج زندگی در این سکونتگاه ها را سخت تر کرد و چالش های بیشتری با خود به همراه آورد. به همین دلیل است که ساخت و ساز مکان های خدماتی در شهرهای جدید بسیار حائز اهمیت است. زندگی در نقاطی که خبری از بیمارستان، مدرسه، بازار و…نیست، می تواند به چالشی جدی برای ساکنین تبدیل شود.

از سوی دیگر، استان سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات زیرساختی اساسی، حتی در شهرهای بزرگ خود نیز دچار مشکل است. مشکلاتی که نیازمند توجه ویژه و اساسی می باشد. در نتیجه به نظر می آید که موضوع ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن در این استان، بدون توجه به زیرساخت ها، اصلا ممکن نیست و یکی از دلایل عدم استقبال از این طرح در نقاط مختلف کشور، همین مسئله است.

البته دلایل دیگری مثل قدرت خرید پایین مردم، تسهیلات بانکی کم و مشخص نبودن قیمت تمام شده ی مسکن ملی، باعث شده است که میزان تقاضا برای این واحدهای مسکونی کمتر از آن چیزی باشد که سازندگان و دولت انتظارش را داشتند.

دیدگاه ها غیرفعال است