کاهش ۶ درصدی صادرات مصالح ساختمانی به قطر

کاهش 6 درصدی صادرات مصالح ساختمانی به قطر

مدت هاست که فروشندگان مصالح ساختمانی هشدار می دهند که در حال از دست دادن بازار در کشورهای منطقه هستیم. خیلی از آن ها عوارض سنگین را دلیل اصلی کاهش صادرات مصالح ساختمانی می دانند. اما در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه ی تجارت، دلایل دیگری برای این اتفاق برشمرده است.

به گزارش پرشین سازه ، فرزاد پیلتن در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: در ۷ ماه اول سال جاری، حدود ۸۰ میلیون کالا به قطر صادر کردیم. اما در قیاس با سال گذشته، حدود ۶ درصد کاهش صادرات داشته ایم چرا که مواد معدنی و مصالح ساختمانی جزو این کالاها نبوده است. در واقع به دلیل پایان یافتن پروژه های ساختمانی در قطر، صادرت سیمان، قیر و…نیز متوقف شده است.

وی در ادامه اشاره کرد که صادرات مواد غذایی به این کشور زیادتر شده است. پیلتن افزود: در سال های شیوع بیماری کرونا و تحریم هایی که علیه کشورمان رخ داد، روابط تجاری ما با قطر کمرنگ شد. مثلا در سال ۱۳۹۹، ایران به قطر حدود ۱۶۷ میلیون دلار کالا صادر کرده است و همچنین ۸ میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است. اما در سال ۱۴۰۰، این عدد به ۱۳۴ میلیون دلار صادرات و ۱۰ میلیون واردات رسیده است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه ی تجارت در مورد روابط تجاری تهران و دوحه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دولت سیزدهم به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه است و سفر رئیس جمهور ایران به قطر و سفر امیر قطر به تهران نیز جهت توسعه ی روابط تجاری میان دو کشور بوده است.

این مقام مسئول، در ادامه اشاره کرد که جهت تقویت تجارت میان این دو کشور، زیرساخت های حمل و نقل را توسعه داده و موانعی که بر سر راه پیشروی مبادلات پولی وجود داشته است را برطرف کرده اند. وی همچنین از برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی ایران در دوحه طی هفته های گذشته خبر داد که معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز در آن حضور داشته است. این نمایشگاه در نهایت به صادرات بیشتر میان این دو کشور منجر شد و در طول روزهای جام جهانی قطر، روزانه ۲۵۰ تن محصولات غذایی و کشاورزی به دوحه صادر می شود.

وی خاطرنشان ساخت که در طول روزهای کرونا، میزان صادرات به قطر کاهش پیدا کرده بود و به ۳۰ کانتینر در روز رسیده بود. اما در حال حاضر ۸۰ الی ۹۰ کانتینر از ایران به قطر می رود.

فرزاد پیلتن، ضمن اشاره به مذاکرات وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه ی تجارت با طرف های قطری چنین گفت: مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف، در نهایت منجر به افزایش مبادلات تجاری شد. همچنین با پیگیری های صورت گرفته، قرار شد که بندر دیر به عنوان مبداء صادرات ایران به قطر در نظر گرفته شده و تجهیز آن انجام شود. صادرات کالاهای مختلف به قطر در طول ۷ ماه ابتدایی سال، ۸۰ میلیون کالا بوده است. اما نسبت به سال گذشته دچار ۶ درصد کاهش صادرات شده ایم. دلیل اصلی این اتفاق هم این است که صادرات مواد معدنی و مصالح ساختمانی مثل قیر، سیمان و میله از ایران به قطر متوقف شده است چرا که ساخت پروژه های ساختمانی در این کشور به پایان رسیده است. امیدوار هستیم که بعد از اتمام جام جهانی، صادرات مواد غذایی، معدنی و صنعتی به قطر افزایش پیدا کند.

کشور قطر که سال هاست برای آماده سازی کشور جهت میزبانی جام جهانی مشغول ساخت و ساز بود، نیاز فراوانی به مصالح ساختمانی داشت. نیازی که از سوی تولیدکنندگان ایرانی به خوبی تامین می شد. اما در حال حاضر و با پایان یافتن ساخت و ساز برای جام جهانی، به نظر می آید که صادرات این محصولات نیز به قطر کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که برای دستیابی به بازارهای جهانی نیازمند برنامه ریزی دقیقی هستیم. از آن جایی که توان تولید داخل بسیار بالاست، راه دیگری جز صادرات باقی نمی ماند. اما در حال حاضر و با وضعیت کنونی هزینه های صادرات، به نظر می آید که خیلی از تولید کنندگان، به سراغ آن نمی روند. بنابراین باید هر چه سریع تر فکری به حال این وضعیت شود.

دیدگاه ها غیرفعال است