توسعه ی روستاها و شهرهای کوچک در دستور کار

توسعه ی روستاها و شهرهای کوچک در دستور کار است!

این روزها که وضعیت مسکن به هیچ وجه جالب نیست، معاون مسکن و ساختمان نیز تاکید دارد که تمامی دستگاه های دولت باید در تامین مسکن مشارکت کنند. وی از برنامه های دولت جهت تولید مسکن در شهرهای جدید و کوچک و البته روستاها سخن گفت و اشاره نمود که این جزو راهبردهای جدید وزارت راه برای تامین مسکن است.

به گزارش پرشین سازه ، هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن در طول جلسه ای که برای آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برگزار شده بود، تاکید کرد که برنامه ی اصلی وزارت راه و شهرسازی، اجرای مسکن خانواده است. وی افزود: موضوع تحکیم بنیاد خانواده از اصلی ترین گام های وزارت راه و شهرسازی در این دوره است. نگاه ما هم بر این بوده که با تامین مسکن، ازدواج آسان تر شود و روحیه ی امید میان جوانان کشور ایجاد گردد.

عباسی اصلی، در خصوص طرح نهضت ملی مسکن چنین گفت: رهبری تاکید کرده بودند که بدون ساخت مسکن، فقر ریشه کن نمی شود. بنابراین اولویت اصلی این دوره از وزارت راه و شهرسازی همین است. می خواهیم به نقطه ای برسیم که تمام خانواده های ایرانی مسکن داشته باشند و بتوانیم بگوییم که فقر در کشور ریشه کن شده است. این مسئله محقق نمی شود مگر این که تمامی سازمان ها و ارگان های دولتی دست به دست یکدیگر بدهند و موضوع را دنبال کنند.

معاون مسکن و ساختمان در ادامه گفت: در صورتی که ساخت مسکن به خوبی پیگیری شود، رشد اقتصادی خواهیم داشت. در صورتی که ساخت مسکن در کشور بیشتر بود، در طول ۱۰ سال گذشته، رشد اقتصادی مان صفر نمی شد. به همین دلیل است که برنامه داریم که با ساخت سالانه یک میلیون مسکن، رشد اقتصادی ایجاد کنیم و علاوه بر آن، ۲ میلیون شغل نیز در کشور ایجاد نماییم. به این ترتیب تورم نیز کاهش پیدا می کند.

وی افزود: برنامه ی اصلی مان هم این است که تا جای ممکن، پروژه های تولید مسکن را به شکل مردمی اجرا کنیم. باید نقاط ضعف و قوت مسکن مورد بررسی قرار بگیرد و از تکرار آن ها جلوگیری شود. هرچقدر که پروژه های مسکن، مردمی تر پیش بروند، سریع تر و زودتر تکمیل می شوند.

وی همچنین تاکید کرد که با ساخت مسکن، تورم نیز کمتر می شود و هزینه ی تمام شده ی پروژه نیز کمتر خواهد بود. عباسی اصل گفت: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که فقط ساخت مسکن مد نظر نباشد. بلکه باید به موضوع شهرسازی نیز توجه ویژه ای شود. به عبارت دیگر، باید احداث خدمات روبنایی مثل مدرسه، کلانتری، بیمارستان و …نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به نحوی که نیاز ساکنین آن محله، در خود محله تامین شود. بحث محله محوری و مسجد محوری جزو راهبردهای اصلی ماست.

وی همچنین اشاره کرد که راهبرد اصلی وزارت راه و شهرسازی، توسعه ی شهرهای کوچک و روستاها است. معاون مسکن و ساختمان گفت: با بنیاد مسکن توافق کردیم تا بر اساس آن، در روستاهایی که بیش از ۲۰ خانواده دارند، قطعات زمین را در اختیار افرادی قرار بدهیم که می خواهند خانه های خود را در روستا بسازند. بنابراین می توان چنین گفت که برنامه ی تولید مسکن در روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای جدید از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان مسکن است.

عباسی اصل همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده ی شهری نیز سخن گفت و موضوع کلید به کلید را عنوان کرد: باید بتوانیم در کنار بافت های فرسوده، خانه هایی نو بسازیم تا مردم بتوانند به آن ها نقل مکان کنند.

وی خاطرنشان ساخت: وزارت راه و شهرسازی تمام امکانات خود را وسط گذاشته است. به عبارت دیگر، زمین هایی که قیمتشان متوسط است را برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار می دهد.

معاون مسکن و ساختمان ضمن تقدیر از بانک مسکن و همکاری آن در خصوص طرح نهضت ملی، از دیگر بانک ها نیز درخواست کرد که تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورند و قانون جهش تولید مسکن را اجرا کنند.

هادی عباسی اصل، یادآوری کرد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها وظیفه دارند که ۲۰ درصد از سهم اعتبارات سالیانه ی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. اما بررسی ها نشان می دهد که این سهم در سال گذشته به شدت نزولی بوده است. این نشان می دهد که خیلی از بانک ها به تعهدات خود عمل نکرده اند.

وی همچنین به تلاش های دولت اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم که مسکن را از یک کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم. در کنار احداث مسکن، اراده ای جدی جهت مقابله با دلالان وجود دارد. همچنین بازار اجاره بها نیز باید کنترل شود که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی هست. تلاش داریم که با استفاده از تکمیل سامانه های املاک و اسکان، موضوع مالیات بر خانه های خالی و اراضی بایر، بازار اجاره بها را کنترل کنیم.

دیدگاه ها غیرفعال است