آخرین تغییرات و نوسانات آهن آلات مهر ۱۴۰۱

آخرین تغییرات و نوسانات آهن آلات مهر 1401

این روزها بازار نهاده های ساختمانی کاملا آرام است و حتی خبرها حاکی از کاهش قیمت برخی از این محصولات می باشد. در این میان قیمت آهن آلات نیز بر مدار ثبات بوده است و خیلی از شرکت ها قیمت محصولات خود را تغییر نداده اند. حتی برخی از آن ها به سراغ کاهش قیمت نیز رفته اند.

به گزارش پرشین سازه ، با وجود این که نرخ ارز در روزهای گذشته دستخوش تغییرات فراوانی بوده است، اما همچنان به نظر می آید که قیمت نهاده های ساختمانی که معمولا از قیمت دلار تاثیر می گیرند، ثابت باقی مانده اند. در حال حاضر قیمت دلار در کانال ۳۳ هزار تومانی است. البته در روز گذشته بلاخره توانست که وارد قیمت ۳۳ هزار و ۱۳۰ تومان شود.

خیلی از کسانی که تصور می کردند قیمت آهن آلات و دیگر مصالح ساختمانی متاثر از قیمت دلار است، حالا با تغییر نرخ ارز، از ثبات قیمت آهن متعجب مانده اند.

نوسانات قیمت آهن چگونه بوده است؟

گرچه در روزهای اخیر این بازار با ثبات و آرامش همراه بوده است اما در برخی از محصولات، شاهد اندکی جا به جایی قیمتی بوده ایم. ثبات قیمت آهن منجر به آرامش در کارخانه های تولید میلگرد شد و باعث شد که قیمت آن ها ثابت باقی بماند. البته به جز کارخانه ی میلگرد آریان فولاد، شاهرود و بافق که با کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی رو به رو بودند.

در این میان میلگرد کارخانه های راد همدان و ابرکوه نیز شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت بودند.

در این میان نرخ تیرآهن نیز همچنان ثابت باقی مانده است اما بررسی ها نشان می دهد که در روز گذشته، نرخ قیمت برخی از شاخه های تیرآهن ذوب آهن اصفهان با کاهش ۳۰ الی ۵۰ هزار تومانی رو به رو بوده است. در این میان نرخ ورق سیاه و انواع آن در بیشتر کارخانه های تولیدی ثابتن مانده بود. تنها در برخی از کارخانه ها مثل فولاد مبارکه و گیلان کاهش قیمت داشته است. در این میان قیمت ورق گالوانیزه در تمام کارخانه ها و شرکت ها ثبات داشته است.

قیمت دیگر فرآورده های فولادی مثل نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در روزهایی که گذشت دچار نوسانات زیادی شد. برخی از این برندها مثل کارخانه های منظومه و آونگان و یاوران زنجان با کاهش قیمت ۲۰۰ رو به رو شدند. در برخی دیگر قیمت این فرآورده ها ثابت مانده بود. البته برخی از برندهای نبشی مثل نبشی شکفته و ظهوریان افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کردند.

در این میان قیمت فرآورده هایی مثل قوطی پروفیل نیز با تغییرات متعددی همراه بود. پروفیل روز دچار کاهش قیمت ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی شد. البته پروفیل نیکان و صابری تغییر چندانی نداشتند و ثابت ماندند. قیمت روز لوله داربستی، گازی و… نیز کاهش قیمت ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند.

روند کاهش قیمت قوطی آهن از اواخر هفته ی گذشته آغاز شد و تا همین دیروز نیز ادامه پیدا کرد. قیمت این فرآورده حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش داشت. به نحوی که تا هفته ی پیش با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ الی ۲۳ هزار تومان معامله می شد. اما در حال حاضر قیمت قوطی آهن حدود ۲۲ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می شود.

در اولین روز هفته بود که قیمت دلار ناگهان افزایش پیدا کرد و خبرهای آن به سرعت در بازار مختلف اثر گذاشت. در بازار آهن نیز استقبال فراوانی از آهن اسفنجی صورت گرفت و معاملات آن در ابتدای هفته بسیار بالا رفت. در نتیجه رونق خوبی در بازار مقاطع فولادی به وجود آورد.
البته در این میان بازار شمش و تیرآهن ذوب آهن اصفهان همچنان کساد بود. در این زمان، پایین ترین نرخ میلگرد بورسی بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ الی ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود و تغییر خاصی نمی کرد.

اگر بخواهیم اصلی ترین دلیل کساد بودن بازار تیرآهن را برشمریم، باید به قیمت بالای آن اشاره کنیم. همچنین علاقه ی فروشندگان به کاهش قیمت محصول خود کم شده است و فرمول قیمت گذاری تیرآهن در بورس کالا نیز کاملا یک طرف است.

تمام این دلایل باعث شده است که این محصول روزهای سردی را پشت سر بگذارد و رکود بیشتری بر آن حاکم باشد. به این ترتیب کاهش قیمت انواع تیرآهن با سایزهای مختلف، مسئله ی عجیب و غریبی نخواهد بود. همان گونه که در حال حاضر نیز قیمت تیرآهن سایز ۱۴، ۱۸، ۲۰ و ۳۰ با کاهش قیمت رو به رو بوده است.

با تمام این تفاصیل به نظر می آید که نوسانات شدید در بازار آهن آلات خیلی کم پیش می آید. همچنین تمام این نوسانات قیمت به صورت تدریجی هستند و ناگهانی نخواهند بود. چرا که بازار آهن آلات به بازارهایی مثل مسکن، فولاد و …بستگی دارد. با توجه به فیلترشدن بیشتر شبکه های اجتماعی و کاهش تقاضا، طبیعی است که در چنین شرایطی قیمت آهن آلات نیز ثابت می ماند یا دچار کاهش قیمت می شود.

از طرفی دیگر بررسی گزارش هایی که از سوی بورس کالا منتشر شده است به خوبی نشان می دهد که ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا، به دلیل نبودن متقاضی خرید باز هم از روی تابلو حذف شد.

این موضوع مشخص می کند که حداقل در شرایط کنونی متقاضی کافی برای خرید آهن آلات وجود ندارد. از سوی دیگر، برخی شنیده ها حاکی از این است که برخی از مبادی نورد روش خود را به تازگی تغییر داده اند و تابلو رسمی خود را ثابت اعلام می کنند. اما در صورتی که توافق صورت بگیرد، در قالب تخفیف، قیمت خود را کاهش می دهند. این تخفیف ها در فاصله های کم و معقول طبیعی جلوه می کند. اما در برخی مواقع این تخفیف به ازای هر کیلو، ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان است که رقم قابل توجهی می باشد. در نتیجه شفافیت تابلوی این افراد زیر سوال می رود و ممکن است دیگر اعتباری نداشته باشند.

به طور کلی چنین به نظر می آید که در روزهای اخیر شاهد آرامش و ثبات در بازارهای مختلف ساختمانی هستیم. حال باید در انتظار تثبیت اوضاع باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است