وام مسکن برای خرید خانه کافی نیست

وام مسکن 480 میلیون تومانی

برنامه ریزی دولت اینگونه بود که با افزایش مبلغ وام مسکن بتواند قدرت خرید خانه را بالا ببرد. اما در حال حاضر و با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، وام ۴۸۰ میلیون تومانی فقط برای خرید ۷.۸ متر مسکن کفاف می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، چند سالیست که قیمت مسکن، به طرز سرسام آوری بالا رفته است و مشکلات زیادی را پدید آورده است. دولت نیز تلاش می کند که با تصویب طرح هایی مثل افزایش سقف وام مسکن، قدرت مالی مردم برای خرید خانه را افزایش بدهد اما به نظر می آید که این اعداد و ارقام، هنوز هم با تورم مسکن فاصله ی زیادی دارند و به زحمت می توانند مردم را خانه دار کنند.

در شهریور سال ۱۴۰۰ بود که بانک مرکزی، سقف وام ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق در تهران را از رقم ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ رساند. همچنین وام تعمیر مسکن که تا پیش از این برای تهرانی ها ۴۰ میلیون تومان بود، در همان سال به ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

این در حالیست که رقم وام مسکن در مراکز استان ها و شهرهایی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان است. اگر هر یک از زوجین بخواهند به صورت تکی اقدام کنند نیز، مبلغ وام ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود. در دیگر شهرهایی که جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر دارند نیز، رقم وام مسکن ۲۴۰ میلیون تومان می باشد.

مسئله این جاست که اگر یک زوج تهرانی بخواهند از وام ۴۸۰ میلیون تومانی خود استفاده کنند و مسکن خریداری نمایند، باید در ابتدا برای دریافت این وام، دو برابر مبلغ آن را اوراق حق تقدم خریداری کنند.

بررسی جدیدترین آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است نیز نشان می دهد که تحولات بازار مسکن از هر زمان دیگری بیشتر شده است و هر شهروند تهرانی برای خرید یک متر مسکن در مناطق ۲۲ گانه ی این شهر، باید به صورت میانگین ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان پرداخت کند. این مسئله بدین معناست که وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن، صرف نظر از تمام هزینه هایی که دارد، برای خرید ۷.۸ متر خانه جواب می دهد.

در تیر ماه سال ۱۴۰۱، رقم معاملات مسکن در شهر تهران چنین آمده است: منطقه ۱ با متوسط قیمت ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان بیشترین میانگین رقم معاملات( به ازای هر متر مربع) را داشته است. این در حالیست که پایین ترین رقم معامله نیز به منطقه ۱۷ تهران تعلق دارد که متوسط قیمت مسکن آن حدود ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بوده است.

یکی از مسائل بسیار بغرنجی که در مورد وام مسکن وجود دارد، خرید اوراق وام مسکن است که هزینه ی خیلی زیادی را در بر خواهد داشت. مثلا یک زوج تهرانی اگر بخواهند وام ۴۸۰ میلیون تومانی را دریافت کنند باید در ابتدا ۹۶۰ برگ تسهیلات مسکن خریداری نمایند. قیمت هر یک از این اوراق حدود ۱۳۰ هزار تومان است. به این ترتیب، زوج تهرانی باید ۱۲۵ میلیون تومان اوراق بخرند تا بتوانند وام را دریافت کنند. به این ترتیب از کل رقم وام مسکن، فقط ۳۵۵ میلیون تومان باقی می ماند. اگر قیمت مسکن در تیرماه سال ۱۴۰۱ را در نظر بگیریم، با این رقم فقط می توان ۷.۸ متر مسکن خریداری کرد.

تصور کنید که قرار است یک خانه ی ۱۰۰ متری با قیمت ۴.۵ میلیارد تومان خریداری کنید که در حال حاضر، مبلغ عرف مسکن در تهران است. به این ترتیب وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن تنها ۸ درصد از قیمت این خانه را پوشش خواهد داد.

دیدگاه ها غیرفعال است