موانع ساخت خانه های دولتی

موانع ساخت خانه های دولتی

به نظر می آید که در مسیر ساخت خانه های دولتی، موانع زیادی وجود دارد اما رئیس کانون سراسری انبوه سازان، دو مشکل اساسی و عمده ی طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را برشمرد.

به گزارش پرشین سازه ، سید محمد مرتضوی در خصوص مشکلات ساخت خانه های نهضت ملی مسکن چنین گفته است: خیلی از متقاضیان این طرح، اصلا توان پرداخت آورده ی اولیه را ندارند. از طرفی دیگر بانک های کشور که باید در پرداخت وام مسکن جهت این پروژه همکاری کنند نیز پای کار نیستند. در واقع بانک ها نتوانستند که تکلیف قانونی خود در راستای جهش تولید مسکن را انجام دهند. در این میان کانون انبوه سازان نیز پیشنهاداتی مبنی بر تامین منابع به دولت ارائه کرده است که به نظر می آید از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد استقبال قرار نگرفته است.

رئیس کانون انبوه سازان کشور گفت: در سال جاری، بیش از آن که انتظارش را داشتیم دچار رکود و کاهش تمایل به سرمایه گذاری در صنعت ساختمان بودیم. انتظار ما این بود که صدور پروانه ی ساخت خانه در قیاس با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. اما حالا این رقم به ۵۰ درصد رسیده است و پیش بینی های ما را نیز به هم ریخته است.

مرتضوی در ادامه به کاهش ۴۶ درصدی صدور پروانه ی ساخت در بهار امسال اشاره کرد و گفت: در شهر تهران این کاهش حدود ۴۶ درصد بوده است. در کل کشور با کاهش ۱۳ درصد مواجه بوده ایم. تازه در این اعداد و ارقام، آمار پروژه های نهضت ملی مسکن را نیز آورده ایم که به افزایش این آمار کمک کرده است. اما بررسی ساخت و ساز در تهران که مسکن حمایتی وجود ندارد، تصویر بهتری از رکود را می توان دید.

وی همچنین از دیگر عوامل افزایش هزینه ساخت مسکن نام برد و به تورم ۴۲ درصدی و افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها اشاره کرد و گفت: طبیعی است که کارگران برای تامین معیشت خود نیازمند افزایش دستمزد هستند. اما نباید فراموش کرد که تورم موجود بر بخش مسکن اصلا جالب نیست. ریسک های غیر اقتصادی همچنان وجود دارد و همین مسئله، منجر به انسداد فعالیت های اقتصادی در بخش مسکن شده است.

رئیس کانون انبوه سازان سراسر کشور خاطرنشان ساخت: شاید بهتر بود پیش از این که طرح نهضت ملی مسکن آغاز به کار کند، بررسی های اجتماعی کافی صورت می گرفت که آیا مردم و متقاضیان توان کافی برای پرداخت دارند. حدود ۳۰ درصد از پروژه ی نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی اجرا می شود که تا این جای کار، عملکرد بخش خصوصی بهتر بوده است. اگر حوزه ی خود مالکی را حساب نکنیم، حدود ۱۳ درصد افراد در بخش دولتی، آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند.

وی ادامه داد: ساخت مسکن حداقل دو سال طول می کشد. اما طرح های دولتی حتی در دو سال نیز به پایان نمی رسند. چنین می گویند که ۱.۶ میلیون زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است اما می دانید که تامین خدمات و انشعابات برای این زمین ها چقدر وقت گیر و پر هزینه است؟ سازندگان هیچ تمایلی به گرفتن این پروژه ها ندارند، متقاضیان منابع کافی ندارند و بانک ها نیز از پرداخت وام مسکن گریزان هستند.

مرتضوی در ادامه به پیشنهادهای کانون اشاره کرد و گفت: دولت هیچ چاره ای به جز واگذاری زمین به مردم پیدا نکرده است. از طرفی دیگر، حتی پیشنهادات کانون انبوه سازان نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار نگرفته است.

اعطای زمین به متقاضیان نیز الگویی قدیمی است و تجربه نشان داده که بیشتر افراد تلاش می کنند که با کمترین هزینه، خانه ای بسازند که فاقد استحکامات لازم است و همین موضوع، بافت غیر ایمن شهر را افزایش خواهد داد.

دیدگاه ها غیرفعال است