فقط ۲۰۰ متقاضی وام مسکن خانواده های سه فرزندی را دریافت کرده اند

فقط 200 متقاضی وام مسکن خانواده های سه فرزندی را دریافت کرده اند

همین چندی پیش بود که اخباری مبنی بر پرداخت وام مسکن به خانواده هایی با سه فرزند به گوش رسید. حال در جدیدترین خبرها چنین گفته می شود که بر اساس اعلام بانک مرکزی، تا به این لحظه ۶ بانک عامل حدود ۴۰ میلیارد تومان وام مسکن به خانواده هایی که دارای ۳ فرزند می باشند، پرداخت کرده اند. در حقیقت با یک محاسبه می توان به این نتیجه رسید که تا این لحظه، ۲۰۰ نفر توانسته اند که وام مربوطه را دریافت کنند.

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای اردیبهشت امسال بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه، ساخت یا خرید مسکن را برای خانواده های دارای ۳ فرزند به ۶ بانک عامل خود ابلاغ کرده بود.

بر اساس آمارهای موجود چنین به نظر می آید که این ۶ بانک عامل شامل بانک مسکن، صادرات، کشاورزی، پست بانک، تحاری و توسعه تعاون هستند که موظف به پرداخت وام مسکن به خانواده هایی هستند که از سال ۹۹ به این طرف، صاحب سومین فرزند خود شده اند.

صحابی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در خصوص این موضوع چنین گفت: متقاضیانی که خواستار دریافت این وام هستند ابتدا باید برای دریافت این وام به شعب بانک مورد نظر مراجعه کرده و یک استعلام اولیه در خصوص وضعیت آن ها صورت بگیرد. این استعلام از طریق سامانه سمات بانک مرکزی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد که این استعلام جهت اطمینان از داشتن یا نداشتن تسهلات جعاله یا ودیعه مسکن برای فرد متقاضی است.

آمارها و اعداد نشان می دهد با وجود این که حدود ۴ ماه از ابلاغ دستورالعمل اعطای این وام گذشته است اما بانک های عامل تا این لحظه تنها به ۲۰۰ نفر این وام را پرداخت کرده اند. کل مبلغ پرداخت شده برای این دسته از متقاضیان وام مسکن خانواده های دارای ۳ فرزند نیز ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

از طرفی دیگر، برخی از بانک های عامل مدعی هستند که هنوز هم منتظر ابلاغ بخشنامه ی بانک مرکزی در خصوص پرداخت وام هستند. البته نباید فراموش کرد که موضوع پرداخت وام در خیلی از شعبات بانک به صورت سلیقه ای و فارغ از قانون و دستورالعمل صورت می گیرد. به این معنی که شرایط پرداخت وام توسط خود بانک تعیین می شود و معمولا هم هیچ مقام بالاتری نمی تواند آن ها را وادار به پرداخت تسهیلات بر اساس شرایط ابلاغ شده کند!

دیدگاه ها غیرفعال است