عرضه ی املاک شهردرای تهران در بورس کالا

عرضه ی املاک شهردرای تهران در بورس کالا

بورس کالا این روزها شاهد حضور واحدهای مسکونی شهرداری تهران است. با توجه به این که اخیرا شهرداری موفق شده است که دو واحد آپارتمان مسکونی را در بورسی کالا به فروش برساند، حالا خبر از حضور ۱۹ ملک مسکونی دیگر در بورس کالا می دهد. این اقدام گرچه در برخی جهات مفید و سازنده است و باعث می شود که شفافیت بیشتری در تهاتر با پیمانکاران برای تسویه مطالبات آن ها صورت بگیرد، اما در نهایت به کاهش ذخیره املاک شهرداری می انجامد.

به گزارش پرشین سازه، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران خبر از فروش دو واحد مسکونی در بورس کالا و در کمتر از ۲ ساعت داد و اعلام کرد که این عرضه ها مستمر خواهند بود.

ابوالفضل فلاح در ادامه چنین گفت: استقبال از عرضه ی واحدها و املاک شهرداری تهران بسیار خوب و بالا بود. هر دو واحد ملکی که توسط شهرداری به بورس کالا عرضه شده بود، در کمتر از ۱ ساعت به فروش رسید.

وی در خصوص شفافیت بالای فروش املاک در بورس کالا صحبت کرد و اظهار نمود: در حال حاضر می توان از بورس کالا به عنوان یک ابزار مالی جدید و شفاف استفاده کرد که شهرداری هم از آن بهره مند می شود. این فروش به قدری شفاف است که در کمتر از ۳ ماه، سند ملک به نام خریدار منتقل خواهد شد.

فلاح بر مزایای عرضه ی املاک شهرداری در بورس کالا تاکید کرد و گفت: مهم ترین مزایای عرضه ی املاک شهرداری در بورس کالا، شفافیت بالا، مولدسازی املاک و البته اعتمادسازی می باشد که در قیاس با روش های سنتی حراج املاک مثل مزایده بسیار بهتر است. همچنین باید اشاره کنیم که تعداد دفعات عرضه تا هفت بار قابل تکرار می باشد. این مسئله باعث می شود که فرآیند فروش ملک بسیار کوتاه تر شود و استقبال متقاضیان از آن بالاتر برود.

وی همچنین به عرضه ی مستمر املاک شهرداری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برنامه ی ما عرضه ی مستمر املاک در بورس کالا است. به همین خاطر در هفته های آینده نیز برنامه بر عرضه ی املاک خواهد بود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در خصوص تعداد املاکی که برای عرضه در هفته های آینده آماده می شوند نیز سخن گفت و ادامه داد: در حال حاضر ۱۹ ملک داریم که برای عرضه در بورس کالا آماده هستند و در هر هفته، این عرضه به صورت مداوم صورت می گیرد. در خصوص کاربری این املاک نیز باید بگوییم که هم واحدهای مسکونی در میان این ۱۹ ملک وجود دارد هم واحدهای تجاری. تا پایان سال نیز این اقدام به صورت مداوم انجام خواهد شد.

ابوالفضل فلاح در ادامه به عرضه ی املاک ریزدانه به بازار بورس کالا اشاره کرد و افزود: چند پروژه ی مشارکتی در تهران داریم که تعداد بسیار زیادی از آن ها برای عرضه در بورس کالا آماده هستند. همچنین آماده ایم که عرضه ی این واحدها را در بورس کالا و در طی هفته های آتی ادامه دهیم. ما به دنبال این هستیم که دارایی های منجمد در شهرداری را آزاد کرده و از آن ها استفاده کنیم. در ادامه درآمد حاصل از این عرضه را صرف آغاز پروژه های مختلف شهری می کنیم.

فلاح در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: عرضه ی املاک شهرداری تهران در بورس با روش های قبلی فرق های بزرگی دارد. در بورس کالا، عرضه ی ملک فقط برای فروش آن صورت می گرفت. اما در حال حاضر، افراد هم می توانند املاک مورد نظرشان را خریداری کنند و هم پیمانکار طلب های خود را وصول نماند. این تسویه بدهی با پیمانکاران برای اولین بار است که در شهرداری تهران انجام می گیرد.

وی همچنین در انتهای سخنان خود به نحوه ی قیمت گذاری روی این املاک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری در بورس کالا و مزایده، همیشه کمی پایین تر از قیمت واقعی آن است تا بتوان یک شرایط رقابتی را ایجاد کرد. امیدواری ما بر این است که با عرضه ی املاک در بورس کالا، فضا برای کشف قیمت صحیح و اصلی املاک مهیا شود.

پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی هم می توانند تا روز قبل از عرضه ی ملک مورد نظر در بورس کالا، از آن دیدن کنند و قیمت های منطقه را بررسی نمایند تا به این ترتیب قیمت واقعی ملک را تشخیص دهند.

دیدگاه ها غیرفعال است