اختصاص مسکن به کارکنان توسط وزارتخانه ها

اختصاص مسکن به کارکنان توسط وزارتخانه ها

مشکلات مربوط به تامین مسکن تنها قشر ضعیف جامعه را دچار مشکل نکرده است. بلکه خیلی از کارکنان دولت نیز همچنان بدون مسکن هستند و حقوق کارمندی، برای تامین هزینه های مسکن کافی نیست. در همین خصوص، معاون رئیس جمهور اعلام کرده است که تمام وزرای دولت موظف هستند که برنامه های خود جهت نحوه ی تامین منابع و زمین مورد نیاز برای خانه دار شدن کارکنان وزارتخانه ی خود را ارائه دهند.

به گزارش پرشین سازه ، جلسه ی شورای عالی مسکن در روز گذشته، به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و تمامی برنامه های تامین مالی مسکن برای دهک های کم درآمد و متوسط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تعداد زیادی از مسئولین از جمله وزاری کشور، راه و شهرسازی، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و البته مسئولین دستگاه های مربوطه حضور داشتند. معاون اول رئیس جمهور، آقای محمد مخبر با تاکید بر این که وعده ی ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم محقق می شود، چنین گفت: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، روش های مختلفی جهت تامین مالی خواهیم داشت که با دهک های درآمدی نیز مطابقت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: باید در ابتدا مشخص شود که هر دهک درآمدی چقدر واحد مسکونی نیاز دارد و با توجه به این درآمدها، تسهیلات مربوطه و زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز در اختیارشان قرار گرفته و دستگاه های ذیربط نیز با توجه به این دهک ها، در ارائه ی کمک برای ساخت واحدهای مسکونی، حضوری جدی و پر رنگی داشته باشند.

وی در ادامه به گزارش وزارت مسکن مبنی بر آغاز به ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید زیرساخت های آب، برق و حمل و نقل در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی وزارتخانه ها، موظف هستند که یک بسته و برنامه ی مشخصی در راستای تامین منابع و زمین مورد نیاز جهت خانه دار کردن کارکنان خود ارائه کنند. علاوه بر این، اختیارات مناسبی به استانداران داده خواهد شد تا بتوانند در شهرهای کوچک نیز روند ساخت مسکن را تسریع ببخشند.

در ادامه ی این جلسه، آقای رستم قاسمی در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت: در حال حاضر، حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کل کشور، در حال ساخت است. برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دیگر نیز تامین زمین شده است و به زودی با کمک وزارتخانه ها و دستگاه های دیگر، روند ساخت سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باقی مانده از طرح نهضت ملی مسکن نیز اجرایی خواهد شد و زمین اختصاص می یابد.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که وزارت راه و شهرسازی، بخشی از زمین های مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را تحویل داده است و این واحدها در حال ساخت هستند. قاسمی افزود: استانداری های هر استان بعد از بررسی های لازم، باید زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی این طرح را تامین کنند.

وی ادامه داد: در هر استانی که زمین مورد نیاز تامین شده و در اختیار مردم قرار گرفته، باید در عرض یک سال و نیم خانه ساخته شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد تا با استفاده از برنامه هایی مثل ساخت تدریجی، ساخت گروهی و ساخت با واگذاری به استانداری ها، روند ساخت واحدهای مسکونی را تسریع ببخشد.

وی در ادامه به توافقنامه ی وزارت راه با بنیاد مسکن نیز اشاره کرد که بر اساس آن، قرار است ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط این سازمان به مردم تحویل داده شود.

در انتهای این جلسه نیز رئیس بانک مرکزی ایران به روش های تامین مالی ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف می توانند با در اختیار قرار دادن زمین های مازاد خود از واجدین شرایط حمایت کنند. باید بسته تامین مالی دهک های درآمدی هر چه سریع تر به اتمام برسد.

وی به روش هایی از جمله تسهیلات و روش های بانکی، فروش نفت، صندوق های ملی مسکن و توسعه ملی، کمک مالکین و…نیز اشاره کرد و این روش ها را برای تامین مالی ساخت مسکن مناسب دانست.

در طول این جلسه، گزارشاتی در مورد مسائل مختلفی از جمله: بسته تامین مالی برای دهک های مختلف درآمدی، برآورد پس انداز و رقم تسهیلات قابل پرداخت خانوار در دهک های مختلف درآمدی، سرمایه گذاری بانک ها و کمک های دولتی، جذب نقدینگی برای ساخت این واحدهای مسکونی با کمک بخش خصوصی، متوسط درآمد مردم و…ارائه شد. در نهایت مقرر شد که این پیشنهادات بررسی و در جلسات آینده نهایی شوند.

جلسات هفتگی شورای عالی مسکن برای رسیدگی به موضوع مسکن برگزار می شود و برخی از مسئولین ذیربط در آن شرکت می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است