فرصت ۲ ماهه دستگاه های دولتی برای اختصاص اراضی مازاد

دستگاه های دولتی 2 ماه فرصت دارند که اراضی مازاد خود را در اختیار طرح جهش تولید مسکن قرار بدهند

یکی از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی، تامین زمین است که مسئولین، همچنان در تلاش برای پیدا کردن زمین های مناسب هستند.

به گزارش پرشین سازه ، عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که تا به این لحظه، ۲۲ هزار هکتار از زمین های داخل محدوده ی شهری که سندشان در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است، جهت تامین زمین مورد نیاز در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

ارسلان مالکی در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: علاوه بر این مقدار زمین، حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین هایی که در حریم شهرها بود و مالکیتشان تثبیت شده بود نیز، در حال طی کردن مسیر الحاق به محدوده ی شهری هستند و به زودی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار خواهند گرفت.

مالکی افزود: کل زمین هایی که در محدوده ی شهری و اراضی داخل حریم شهرها هستند، می توانند برای ساخت ۲.۷ میلیون واحد از این طرح کافی باشند.

وی به موضوع اراضی دستگاه ها و سازمان های مختلف دولتی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، این اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی خواهند شد و بعد از آن، دستگاه مربوطه تا ۲ ماه فرصت دارد که زمین مذکور را در اختیار طرح جهش تولید مسکن قرار بدهد. بر اساس قانون، در صورتی که دستگاه مربوطه از انتقال سند زمین مزبور در طول ۲ ماه، خودداری کند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است که ظرف یک ماه، سند زمین را به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

این عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن به این نکته اشاره کرد که تا به حال، ۶ هزار و ۶۰۵ هکتار از زمین های مازاد دستگاه های دولتی شناسایی شده است. وی در ادامه افزود: ۲ ماه بعد از شناسایی این زمین های دولتی، اطلاعات مربوط به آن ها به ادارات ثبت اسناد و املاک استان های مختلف و سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور، ارائه شده است.

به نظر می آید که چالش تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، همچنان برقرار است و راهکارهای دولت، تا به این لحظه، نتوانسته است که به طور کامل این معضل را برطرف کند.

دیدگاه ها غیرفعال است