۱۰ میلیون نفر ساکن سازه های ناپایدار هستند

10 میلیون نفر ساکن سازه های ناپایدار هستند!

یکی از معضلات اصلی مسکن کشور، بحث خانه های ناپایدار و غیرایمن است. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون نفر از ساکنین کشور در خانه های ناپایدار زندگی می کنند که تعدادشان ۲.۷ میلیون سازه است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اشاره به این موضوع گفت: بیشتر افرادی که ساکن این بناهای فرسوده هستند، استطاعت مالی کافی برای نوسازی را ندارند. به همین دلیل است که باید توسعه دهندگان و سرمایه گذاران ترغیب شوند تا با مشارکت مردم این مناطق، وارد بحث نوسازی مسکن فرسوده شوند.

محمد آئینی اشاره کرد که حدود ۲.۷ میلیون بنای ناپایدار در محدوده بافت های فرسوده داریم که دارای سازه ی فلزی و بتنی نیستند. در این تعداد خانه، حدود ۱۰ میلیون نفر زندگی می کنند. وی افزود: یکی از اصلی ترین دلایل و عوامل حاشیه نشینی و محلات کم برخوردار در کلانشهرها، این است که توان ساخت مسکن مناسب توسط ساکنین این قشر از جامعه وجود ندارد چرا که بیشترشان از افراد کم درآمد جامعه هستند.

وی اعلام کرد که حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور جزو محدوده ی حاشیه نشین هستند که در ۱۱۵۳ محله ی کشور شناسایی شده اند. آئینی ادامه داد: در محدوده های مصوب بافت های فرسوده، شهرداری متعهد شده است که حداقل ۵۰ درصد عوارض پروانه و تراکم ساخت، تخفیف قائل شود. البته انتظار بر این است که تخفیف مورد نظر تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران گفت: همچنین لازم است که شهرداری های کشور، مدت زمان صدور پروانه ی ساختمانی را کاهش بدهند. در حال حاضر این پروسه بیشتر از ۸ ماه طول می کشد. در حالی که هدف این است که مدت زمان آن را به ۱ ماه کاهش بدهیم. همین مسئله انگیزه ی سازندگان و سرمایه گذاران را برای ورود به ساخت و ساز بیشتر می کند.

وی همچنین به اجرای بسته ی تشویقی شهرسازانه برای ۴ گروه از سازندگان اشاره کرد و یادآور شد: بسته ی اول برای کسانی است که در مقیاس محله ای و بلوک شهری اقدام به نوسازی می کنند. تاکید اصلی دولت نیز بر همین مسئله است.

محمد آئینی، گروه دوم را نیز جزو کسانی دانست که نوسازی را در مقیاس محورهای اصلی محلبات فرسوده انجام می دهند. وی گفت: کسانی که متقاضی این بسته های تشویقی هستند و فکر می کنند جزو گروه دوم باشند، باید دارای حد نصاب تفکیک طبق طرح مصوب باشند و در جبهه ی اول محورهای اصلی محله مستقر باشند.

آئینی گروه سوم را نیز کسانی دانست که در راستای نوسازی تجمیعی برای دستیابی به حداقل نصاب تفکیک در عمق بافت فرسوده عمل می کنند و گفت: از اصلی ترین مشوق هایی که برای این گروه در نظر گرفته شده است، یک طبقه ی تشویقی نسبت به تراکم مجاز، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه ی تراکم ساختمانی می باشد.

گروه چهارم نیز به گفته ی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری شامل افرادی می شود که می خواهند نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع را انجام دهند. پلاک های مسکونی که حداقل مساحت ۵۰ متر مربع را دارند و غیر قابل تجمیع می باشند، می توانند از بسته های تشویقی گروه چهارم استفاده کنند.

وی در نهایت اعلام کرد که شهرداری های کل کشور باید نقش موثرتری در نوسازی بافت های فرسوده داشته باشند. محمد آئینی در نهایت از تمام سرمایه گذاران و سازندگان استان دعوت کرد تا به کمک افرادی بیایند که در خانه هایی با سقف لرزان و غیرایمن زندگی می کنند و فرآیند نوسازی به صورت مشارکتی را در اولویت خود قرار بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است