کاهش ۴۵ درصدی ساختمان‌های ناایمن تهران

بازار بزرگ تهران، منبع ساختمان های غیرایمن!

موضوع ساختمان های غیرایمن تهران به بحثی داغ در میان فعالان و مسئولین مربوطه تبدیل شده بود. از زمانی که ساختمان پلاسکو ریزش کرد، این موضوع اهمیتی دوچندان پیدا کرد و اقداماتی در راستای ایمن سازی این ساختمان ها انجام گرفت. حالا مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران می گوید که با پیگیری های انجام شده، تعداد ساختمان های غیرایمن تهران از ۱۲۹ مورد به ۷۱ مورد کاهش یافته است.

به گزارش پرشین سازه ، قدرت الله محمدی در خصوص این ساختمان های غیرایمن و اقداماتی که در راستای مقاوم سازی آن ها انجام گرفته، توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که تا پایان سال، باید تکلیف این ۷۱ ساختمان و اماکن غیرایمن باقی مانده روشن شود. بیشتر واحدهای غیرایمن در بازار بزرگ تهران واقع شده اند و به همین دلیل باید فکری عاجل به حال آن ها صورت بگیرد.

وی در ادامه اعلام کرد که متاسفانه بسیاری از این ساختمان ها، شامل بیمارستان، کارخانه، اماکن تجاری، دولتی و انبار هستند که به هشدارهای سازمان توجهی نکرده اند و ایمن سازی را انجام نمی دهند. البته برای این افراد، پرونده قضایی تشکیل شده و پیگیری هایی برای رفع مشکلات آن ها انجام شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به مالکان این ساختمان ها هشدار داد که در صورت عدم تمکین نسبت به هشدارهای سازمان و عدم ایمن سازی ساختمان های خود، با پلمپ واحدها مواجه خواهند شد.
محمدی از مالکان تقاضا کرد که ایمن سازی را دنبال کنند و در این مسیر، می توانند روی کمک های سازمان نیز حساب ویژه ای باز نمایند. البته لازم به ذکر است که در صورت عدم تمکین مالکان، دستگاه قضایی نیز وارد عمل خواهد شد. بر اساس گفته های این مقام مسئول، در مسیر ایمن سازی ساختمان های غیرایمن، دستگاه قضایی حضور فعالی داشته است.

وی در ادامه به رایج ترین دلایل بروز حریق و آتش سوزی در ساختمان ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طی دو سال گذشته، بیشترین دلیل حریق ساختمانی به خاطر سیم کشی و اتصال برق بوده است.
محمدی اعلام کرد:

در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۵۳۶ حادثه حریق و آتش سوزی به خاطر همین اتصال برق و سیم کشی بود اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۲، این روند کاهش پیدا کرد. همچنین لازم به ذکر است که بیشترین حوادث واحدهای مسکونی به اتصال لوازم برقی مثل یخچال، لباسشویی و…برمی گردد.

در برخی از منازل، از چندین وسیله برقی به شکل همزمان استفاده می شود که همین موضوع سبب افزایش بار روی شبکه خواهد شد و در نتیجه، اتصال برق را به همراه خواهد داشت. حال در صورتی که سیم پیچی سیستم برقی ساختمان درست انجام نشده باشد، به سادگی حریق رخ خواهد داد و صدمات جبران ناپذیری برای ساکنین ساختمان به همراه می آورد.

قدرت الله محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که سیم کشی و ظرفیت بازار بزرگ تهران خیلی قدیمی شده و مربوط به ۱۰۰ سال قبل است. بنابراین طبیعی است که پاسخگوی نیاز فعلی نباشد. بیشترین حوادث ناشی از اتصال برق در تهران به بازار بزرگ مربوط است. از آنجایی که وقوع حریق در این منطقه منجر به خسارت های جبران ناپذیری می گردد، باید خیلی سریع به آن رسیدگی شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت که جلسات زیادی با بازاریان برگزار شده است که متاسفانه روند آن ها اکنون متوقف شد.
وی تاکید کرد که برای رفع مشکل بازار، باید یک کمیته از اعضای دستگاه قضایی، سازمان آتش نشانی، اصناف و بازاریان تشکیل شده که هرچه سریع تر به این خطر جدی رسیدگی شود. نزدیک به ۸۰ درصد وسایل سرمایشی بازار بزرگ، کولرگازی است که قطعا به نوسازی سیستم برقی احتیاج دارد.

این مقام مسئول سپس به ماجرای وقوع حریق در بازار سیدعلی اشاره کرد که عملیات اطفاء آن نزدیک به ۵۴ ساعت طول کشید چرا که هیچگونه وسیله ایمن سازی در آن وجود نداشت. چنین اتفاقاتی نباید دوباره رخ دهد و به همین دلیل، این موضوع با اولویت بالا به رسیدگی احتیاج دارد.
قدرت الله محمدی در انتهای سخنان خود به وضعیت پیچیده بازار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به دلیل وجود کابل های فراوان، نمی توان تجهیزات آتش نشانی از جمله خودروها و نردبان ها را عبور داد. در نتیجه، چنانچه حادثه ای در بازار بزرگ تهران رخ دهد، قطعاً امدادرسانی به کُندی صورت خواهد گرفت.
روزانه نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از بازار تهران رفت و آمد می کنند. بنابراین نمی توان پذیرفت که این وضعیت بر بازار تهران حاکم باشد. از آن جایی که نزدیک به ۴۰ درصد حوادث پیش آمده در بازار به دلیل اتصالات برق است، باید ایمن سازی تاسیسات برقی بازار مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر، ۲۰ الی ۳۰ درصد ایمن سازی برقی بازار بزرگ تهران به کمک دستگاه قضا و میراث فرهنگی انجام شده و امید می رود که این روند سرعت بیشتری پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است