کاهش تقاضا برای محصولات فولادی

کاهش تقاضا برای محصولات فولادی

بلاخره اتفاقی که کارشناسان مدت ها در رابطه با آن هشدار داده بودند، رخ داد و در اثر کمبود ساخت مسکن، بازار مصالح ساختمانی به خصوص محصولات فولادی از سکه افتاد.

به گزارش پرشین سازه ، میزان میلگرد معامله شده در بورس کالا به ۱۳ درصد از حجم کلی میلگرد عرضه شده رسید. این رقم ناچیز، باید زنگ خطر را در میان مسئولان به صدا در آورد.

البته نباید فراموش کرد که در قیاس با فروش میلگرد در هفته های گذشته، این رقم، پیشرفت حساب می شود.

وضعیت دیگر محصولات فولادی نیز چندان جالب توجه نیست. مثلا قیمت پایه شمش فولادی به پایین ترین نرخ خود در هشت ماه گذشته رسید. البته این موضوع باعث شد که نوردکاران به بازار آمده و با خرید رینگ فولاد، کمی رونق به این بازار ببخشند. به همین دلیل، ۵۶ درصد شمش فولادی که به بورس کالا عرضه شده بود، به فروش رفت.

کل میلگردی که در این هفته به فروش رفت، ۴۲ هزار تن بود. البته این رقم بسیار ناچیز و کم است اما باز هم نسبت به هفته های پیشین، دچار جهش بوده است.

در هفته گذشته، حدود ۳۱۱ هزار تن میلگرد به بورس کالا عرضه شد و قیمت پایه ی آن از ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز و به ۲۱ هزار تومان به ازای هر تن رسید.

میزان تقاضایی که برای خرید این محصول صورت گرفت، حدود ۶۳ هزار تن بود که در نهایت، ۴۲ هزار تن به فروش رفت. البته نباید فراموش کرد که در قیاس با اول آذر ماه که کل فروش میلگرد آن به ۲۰ هزار و ۴۵ تن می رسید، پیشرفت محسوب می شود.

در نتیجه می توان اعلام کرد که گرچه رقم فروش امروزی میلگرد چندان جالب نیست اما در قیاس با هفته های گذشته، دو برابر شده است. قیمت پایه میلگرد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا به شکل هفتگی کاهش پیدا کرد اما حتی این کاهش قیمت ها نیز باعث نشد که متقاضیان افزایش پیدا کنند.

اما دلیل اصلی این مسئله چیست؟

مشخصا در روزهایی که ساخت و ساز مسکن بسیار کمتر شده، تقاضای خرید مصالح ساختمانی نیز کاهش پیدا می کند. حتی کاهش نرخ ها نیز باعث نمی شود که سازندگان تحریک به ساخت و ساز شوند. چرا که عوامل دیگری هم بر رکود سنگین ساخت و ساز دامن می زند.

به طور کلی با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده ی میلگرد در هفته ای که گذشت به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. جالب این جاست که نرخ این محصول در بازار آزاد تهران نیز ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان می باشد. بنابراین می توان گفت که عدم وجود تقاضا برای این محصول به دلیل اختلاف قیمت محدود آن در بورس و بازار آزاد است. در واقع زمانی که این اختلاف پایین باشد، هیچ یک از خریداران ترغیب نمی شوند که این محصول را از بورس کالا تهیه کنند.

در هفته ی اول آذرماه، به نظر می رسد که رکودی که بر بازار معاملات شمش فولاد سایه انداخته بود، کمی بهبود پیدا کرد و رونق اندکی بر آن حاکم شد. به نحوی که ۵۶ درصد رینگ فولادی عرضه شده به بورس کالا، معامله گردید.

در هفته ای که گذشت نزدیک به ۳۲۶ هزار تن شمش فولاد به بازار صنعتی بورس کالا عرضه شد. میزان تقاضایی که برای خرید این محصول ثبت گردید به ۳۰۹ هزار تن رسید. اما از این میان فقط ۱۸۴ هزار تن شمش فولادی به فروش رفت.

قیمت این محصول در هفته ی اول آذر ماه در بازه ی ۱۷ هزار و ۱۹۰ تومان الی ۱۸ هزار و ۶۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. این قیمت، تعجب بسیاری از معامله گران را برانگیخت چرا که قیمت پایه ی شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا به کمترین میزان خود از ابتدای امسال رسید و عدد عجیبی را ثبت کرد.

همین موضوع در کنار کاهش ساخت و ساز، می تواند به بحران بزرگی برای صنایع تولید فولاد تبدیل شود. نکته ی جالب توجه اینجاست که کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، در روزهایی رخ می دهد که باید بیشترین خرید و فروش را داشته باشد. چرا که به گفته ی مسئولان، نهضت ملی مسکن در حال اجراست و برخی از واحدهای مسکونی آن نیز به زودی تحویل داده می شوند.

کاهش ساخت مسکن به توقف صدها صنعت وابسته می انجامد و صدها نفر را بیکار می کند. بنابراین باید چرخ این صنعت بچرخد و مسکن سازی با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است