پیشرفت سریع بازسازی و نوسازی مسکن روستایی

پیشرفت سریع بازسازی و نوسازی مسکن روستایی

ایران در مسیر کاهش آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی؛ پیشرفت قابل توجه در مقاوم‌سازی مسکن روستایی


روند بازسازی و نوسازی مسکن روستایی سرعت خوبی پیدا کرده و بر اساس گفته های معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن، نزدیک به ۵۵ درصد واحدهای مسکونی واقع در روستاها، مقاوم سازی شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، جغرافیای ایران به گونه ای است که مستعد بلایای طبیعی متعددی می باشد و بدون مقام سازی سازه ها، نمی توان در برابر این بلایا دوام آورد. به همین منظور در نشست تخصصی و آموزشی مدیریت چالش های سوانح طبیعی کلانشهرها، از موضوع مقاوم سازی مسکن روستایی نیز سخن به میان آمد.

مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد که برخی از استان های کشور مثل استان زنجان مستعد حادثه و چالش های طبیعی هستند. به همین جهت، اهمیت بازسازی در آن ها دوچندان می گردد. استان زنجان در روند بازسازی دیگر استان های آسیب دیده مثل اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی نیز کمک کرده است.

وی در ادامه به نظام هماهنگ اعضای نظام فنی روستایی و دیگر کارکنان بنیاد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اعضای نظام فنی روستاها همواره یاری رسان برنامه های بنیاد بوده اند.

بازسازی و نوسازی مسکن یک علم مدرن و نوین است که در برخی از بهترین دانشگاه های دنیا تدریس می شود و لازم است که فعالان این عرصه نیز، آموزش های لازم را ببینند و با مبانی نظری آن آشنا شوند.

از آن جایی که کشور ما حادثه خیز است و در طی این سال ها، همواره گرفتار بلایایی مثل سیل و زلزله شده، لازم است که اقدامات پیشگیرانه به شکل جدی تری دنبال شود. بر اساس آمارهای موجود هر ۱۲ یا ۱۳ سال، یک زلزله بسیار مخرب با قدرت بیش از هفت ریشتر در کشور رخ داده است.

مجید جودی در بخش دیگر از نشست مزبور خاطرنشان ساخت که در طی سال های قبل از انقلاب، اقدام و برنامه خاصی برای بازسازی وجود نداشت. مثلا در حادثه زلزله بوئین زهرا از کشورهای خارجی برای بازسازی شهر استفاده شد.

این در حالیست که بازسازی مناطق جنگ زده در طی دهه ۶۰ و ۷۰، تجربه موفقی بود! بعد از زلزله منجیل و رودبار در سال ۱۳۶۹ که بیش از ۱۷ هزار نفر تلفات انسانی داشت، برنامه مدون بازسازی تدوین شد که شاکله اصلی برنامه های کنونی بازسازی نیز بر همان برنامه استوار است.

جودی اعلام کرد که اگر بحران های این چنینی در کشور به وجود بیاید، قطعا با تنش های امنیتی، اجتماعی و سیاسی همراه می شود اما خوشبختانه در کشور ما، روند بازسازی بعد از حادثه، همواره با رضایت همراه بوده است.

مدیریت بحران در دنیا سه مرحله پیشگیری، پاسخ به حادثه و بازسازی دارد. هر یک از این مراحل اهمیت بالایی در روند بازسازی دارند و تلاش بر این است که با مقاوم سازی، تاب آوری شهرها و روستاها را در برابر بلایای طبیعی بالا برد.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن اعلام کرد که در زلزله بم، نزدیک به ۹۵ درصد خانه های مردم، توان مقابله با حادثه را نداشتند. بعد از آن زلزله بود که دولت با همراهی بنیاد مسکن، طرحی را به عنوان مقاوم سازی مسکن روستایی در مقابل حوادث طبیعی پیش برد. بر اساس این طرح، سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود.

البته در سال گذشته، این روند سرعت بیشتری پیدا کرد و از سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به ۳۵۰ هزار واحد بازسازی در سال رسید. به این ترتیب، ۵۵ درصد واحدهای روستایی بازسازی شده اند.

مجید جودی در ادامه اعلام کرد که برنامه ۱۰ سال آتی بر این است که واحدهای آسیب پذیر در برابر زلزله های هفت ریشتری به ندرت پیدا شود. بر اساس گفته های ایشان، هدف اصلی بنیاد مسکن این است که مسکن روستایی در ۱۰ سال آینده به نقطه خوبی برسد.

ایشان به تشریح شرایط بازسازی مسکن روستایی پرداخت و گفت:

بعد از حادثه، معمولاً دو رویکرد کلی در پیش گرفته می شود. یک رویکرد بر این استوار است که هرچه سریع تر، شهر یا نقطه آسیب دیده را به شرایط قبل از حادثه برگردانند. نگرش دیگر این است که ضوابط توسعه ای در نظر گرفته شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که بعد از سال ۶۹، به این نتیجه رسیده اند که در کنار توجه به پتانسیل های ملی و منطقه ای، نیم نگاهی هم به توسعه داشته باشد.

زلزله و دیگر حوادث طبیعی، زندگی مردم را دچار اختلال می کند و به همین دلیل، نمی توان نگاه تک بعدی به آن داشت. مناطق آسیب دیده علاوه بر اقدامات عاجل، باید از لحاظ فرهنگی، روانی و اقتصادی نیز بازسازی شوند. در این مسیر، بهترین اقدام این است که مردم را نیز شریک کرد. در جایی که اداره امور توسط مردم ممکن نیست، دولت ورود کرده و امور را به عهده بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است