وضعیت خرید و فروش مسکن شهریور ۱۴۰۲

وضعیت خرید و فروش مسکن شهریور 1402

دولت می گوید که قیمت مسکن پایین آمده اما واقعیت این جاست که در غیاب آمارهای رسمی، نمی توان این آمارها را چندان جدی گرفت.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در میان خبرگزاری های مختلف نشان می دهد که بیشترشان مردم را به خرید ملک تشویق می کنند و اعلام می کنند که حالا زمان درستی برای خرید مسکن است.

اما سرمایه گذاران حرفه ای چه می گویند؟ نظر کسانی که مدت هاست در بازار مسکن هستند و به اقتصاد کشور آشنا هستند، چیست؟!

بیشترشان می دانند که وضعیت اقتصادی چگونه است و فارغ از هیاهوهای موجود، در صورتی که نقدینگی کافی داشته باشند، اقدام به خرید مسکن می کنند. اما چشم مردم به دهان کارشناسان و رسانه هاست. اما مشکل این جاست که خیلی از این کارشناسان، اصلا صلاحیت ارائه ی توصیه در خصوص خرید و فروش مسکن را ندارند.

اگر وضعیت طبیعی باشد، متقاضی مسکن به محض تکمیل موجودی و نقدینگی خود، دست به خرید مسکن می زند. هنوز هم بهترین شرایط همین است که در صورت نیاز، باید خرید مصرفی ملک را انجام داد و هیچ عاملی نباید جلوی این اقدام را بگیرد.

اما وضعیت سرمایه گذاران و سفته بازان فرق دارد و باید خودشان بسته به شرایط بازار، بهترین زمان ورود و خروج را تشخیص بدهند. در این میان، خیلی از کارشناسان و فعالان بازار به ارائه ی مشاوره و …می پردازند.

نظر مسئولین دولتی

همین چند ماه پیش بود که محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت مسکن در اثر سیاست های این نهاد، پایین آمده است. چند روز بعد از این سخنان، مشاور وزیر هم از کاهش ۳.۸ درصدی قیمت مسکن خبر داد.

از سوی دیگر، کارشناسان و فعالان بازار هم می گویند که تغییرات ماهانه شاخص های کلید مسکن، تصویرهای لحظه ای از بازار مسکن می باشند و نمی توان استناد چندانی به آن ها داشت.

در چنین وضعیتی است که برخی از افراد، بدون اینکه شرایط بازارهای موازی را بررسی کنند، توصیه به خرید ملک دارند. بدترین اقدام ممکن این است که در چنین شرایطی، آمارهای رسمی نیز حبس شود و مردم از رشد دقیق قیمت مسکن در طی ۸ ماه گذشته بی خبر باشند. رشدی که برخی از کارشناسان، آن را ۱۰۰ درصد می دانند.

بازار مسکن همچنان راکد

بیش از ۵ ماه است که بازار مسکن دچار رکود شده و معاملات آن به کمترین حالت خود رسیده است. حتی ارائه ی تخفیف های ۲۵ درصدی نیز نتوانسته وضعیت معاملات بازار را بهبود ببخشد.

برخی از کارشناسان می گویند که با افزایش سقف وام مسکن، احتمالا در ماه های آینده شاهد بهبود وضعیت معاملات مسکن باشیم. اما این اتفاق بعید است که به زودی رخ دهد. چرا که افزایش سقف تسهیلات هم نمی تواند قدرت خرید مردم را افزایش بدهد.

گزارش ها نشان می دهد که هنوز هم بازار مسکن با یک شیب کُند، در حالت رکودی است. البته نمی توان با قطعیت این موضوع را تایید کرد چرا که آمار رسمی وجود ندارد. اما برخی از فعالان بازار می گویند که تعداد قراردادهای مناطق ۲۲ گانه تهران به طرز چشمگیری کمتر شده است.

وضعیت در این ۵ ماه به گونه ای بوده که فروشندگان مسکن ناچار به ارائه ی تخفیف شده اند. اما از آن جایی که قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده، حتی تخفیف های ۲۰ درصدی هم نتوانست آن ها را به بازار مسکن برگرداند.

در شهرهای اطراف تهران نیز همین شرایط مشاهده می شود و رکود، کل بازار را فرا گرفته است. مثلا در شهر پرند، قیمت واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته اند.

تا اسفند سال گذشته، قیمت مسکن مهر در پرند حدود ۱.۶ میلیارد تومان بود. اما حالا با کاهش ۴۰۰ میلیونی، قیمت این مسکن ها به ۱.۲ میلیارد و پایین تر هم رسیده است. با این وجود، باز هم مشتری خاصی پیدا نمی شود.

یک واحد ۷۵ متری در مسکن مهر پرند حدود ۱.۶ میلیارد تومان قیمت دارد. این واحد کلیه ی امکانات از جمله پارکینگ و انباری را نیز دارد. به عبارت دیگر، قیمت واحدهای مسکونی مسکن مهر پرند، به طور میانگین از متری ۱۴ میلیون شروع شده و تا ۱۷ میلیون تومان می رسد.

گرچه قیمت ها با کاهش شدیدی رو به رو شده اند اما باز هم قشر عظیمی از مردم قادر به خرید نیستند چرا که اساسا هنوز هم قیمت مسکن گران محسوب می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است