وضعیت بازار فولاد تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲

وضعیت بازار فولاد تا نیمه اردیبهشت 1402

بازارهای جهانی مصالح ساختمانی این روزها شاهد رکود عجیبی است. این موضوع در خصوص فولاد جهانی بیشتر از دیگر مصالح صدق می کند.

همین امروز بود که گزارش هفتگی بازارهای جهانی فولاد منتشر شد و بر اساس آنالیزها و بررسی های موجود، می توان به صراحت اعلام کرد که قیمت سنگ آهن، هنوز هم نزولی است.

به گزارش پرشین سازه ، در طی هفته ای که گذشت، تقاضا برای محصولات فولادی بسیار کم بود و همین عامل منجر به کاهش قیمت سنگ آهن شد. از طرف دیگر، جو اقتصادی در چین هم ضعیف بود و متقاضی چندانی در این بازار وجود نداشت. همین عوامل در نهایت باعث شد که قیمت فولاد در چین، به کمترین حالت خود در ۶ ماه اخیر برسد.

قیمت سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد از ۱۰۶ دلار به ۱۰۲ دلار در هر تن CFR رسید. این نشان می دهد که قیمت این محصول به طور میانگین ۴ دلار کمتر شده است.

از سوی دیگر وضعیت کنونی بازارهای فولاد در چین باعث شده که خیلی از کارخانه داران حاشیه ی سود خود را از دست بدهند و در نتیجه به فکر تعمیرات باشند. البته چنین اقدامی می تواند بازار سنگ آهن را بیشتر از گذشته درگیر رکود کند و اثر منفی خود را بگذارد.

نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی نشان می دهد که فولاد در کل دنیا، وضعیت جالب توجهی نداشته است. بازار واردات قراضه ی ترکیه نیز دچار افت قیمت شد. به نحوی که قیمت واردات سنگین ۸۰-۲۰ این محصول از قیمت ۴۰۵ دلار به ۳۸۵ دلار به ازای هر تن رسیده است.

دلیل اصلی این کاهش قیمت نیز افت تفاضا و تمایل به خرید قراضه است. تقریبا از ۱۵ مارس، وضعیت بازار قراضه در ترکیه نزولی بوده و حدود ۷۵ دلار کاهش قیمت داشته است. البته به نظر نمی آید که این شرایط به زودی تغییر کند. بلکه خیلی از خریداران در انتظار قیمت ۳۷۰ دلاری هستند.

قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ۲ در ژاپن نیز تعریفی ندارد و افت ۶ دلار را شاهد بوده است. قیمت این محصول از ۳۶۱ دلار به ۳۵۵ دلار رسیده است. در حال حاضر قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا، به طور میانگین به هر تن ۴۰۵ دلار رسیده است.

وضعیت بازار بیلت صادراتی فوب دریای سیاه نیز وضعیت ثابتی داشته است. قیمت این محصول به طور میانگین بین ۵۳۰ الی ۵۴۰ دلار بوده است.

در هفته ای که گذشت شاهد تعطیلات روز کارگر در چین بودیم. بنابراین بیشتر روزهای وسط هفته تعطیل بود. در نتیجه قیمت بیلت از ۵۰۴ دلار به ۴۹۵ دلار در درب کارخانه رسید. البته قیمت بیلت وارداتی در چین نیز با قیمت ۴۹۰ دلار به ازای هر تن عرضه شد.

جنوب شرق آسیا نیز دچار کاهش تقاضا برای خرید بیلت شد. به نحوی که قیمت آن از ۵۵۵ دلار به ۵۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. اصلی ترین دلیل چنین وضعیتی، روند نزولی قیمت فولاد در کل دنیا بود. در نتیجه میزان تقاضا کمتر شد. حتی در برخی از نقاط جنوب شرق آسیا، قیمت بیلت به ۵۰۰ دلار هم رسید.

وضعیت قیمتی میلگرد در کل دنیا نیز روند کاهشی داشت. به نحوی که قیمت این محصول در چین از ۵۸۷ دلار به ۵۷۳ دلار به ازای هر تن رسید. وضعیت میلگرد صادراتی ترکیه نیز دست کمی از میلگرد چین نداشت و با کاهش قیمت ۱۵ دلاری مواجه شد. در حال حاضر هر تن میلگرد ساخت ترکیه به ۶۳۵ دلار رسیده است.

بازار آمریکا نیز همین شرایط را دنبال می کند. قیمت میلگرد این کشور حدود ۲۰ دلرا ارزان تر شده و هر تن آن ۹۴۰ دلار قیمت دارد. قیمت میلگرد اروپا هم حدود ۶۸۰ یورو به ازای هر تن می باشد.

بازار فولاد در هفته ای که گذشت، همچنان روند نزولی داشت و تقریبا تمام محصولات فولادی با کاهش قیمت رو به رو شدند.

ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه حدود ۱۵ دلار کاهش قیمت داشت و به ۶۱۵ دلار رسید. ورق گرم صادراتی چین هم از ۶۱۰ دلار به ۶۰۵ دلار رسید. البته برخی از برندهای ورق گرم صادراتی چین حدود ۵۸۰ دلار بودند که حالا به ۵۵۰ دلار رسیده اند. به این معنی که کاهش ۳۰ دلاری را تجربه کرده اند.

وضعیت بازار داخلی ورق گرم چینی نیز چنگی به دل نمی زد و با کاهش ۱۵ دلاری مواجه شد. در حال حاضر این محصول درب کارخانه با قیمت هر تن ۵۳۸ دلار فروخته می شود.

ورق گرم اروپا هم بازار داخلی پر رونقی نداشت و این محصول حدود ۱۰ یورو ارزان تر شد. حالا قیمت ورق گرم بازار داخلی اروپا درب کارخانه، ۸۱۰ یورو قیمت دارد. بهای این محصول در بازار داخلی آمریکا هم روند نزولی داشته و ۳۰ دلار ارزان تر شده است. قیمت ورق گرم بازار داخلی آمریکا درب کارخانه حدود ۱۱۳۰ دلار به ازای هر تن شده است.

حالا باید منتظر ماند و ببینیم که این روند کاهشی قیمت ها در هفته های آتی نیز ادامه دار خواهد بود یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است