نخبگان می توانند وام ۱۰ میلیارد ریالی مسکن دریافت کنند

نخبگان می توانند وام 1 میلیارد ریالی مسکن دریافت کنند

دولت برای ساخت مسکن جوانان، طرح های زیادی را در نظر گرفته است که یکی از مهم ترین آن ها، تسهیلات مسکن برای نخبگان و استعدادهای برتر است. هدف از این طرح، حمایت از سرمایه های علمی کشور می باشد. حالا خبر می رسد که سقف این تسهیلات به ۱۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، طرح نهضت ملی مسکن یکی از اصلی ترین وعده های دولت سیزدهم بود که حالا در آستانه ی اجرا قرار گرفته است. به نظر می رسد که دولت از راه های مختلف و در قالب های گوناگون تلاش دارد که این طرح را اجرایی کند.

گزارش ها حاکی از این است که دولت تصمیم جدی برای حمایت از سرمایه های علمی کشور دارد و به همین دلیل، قرار است تسهیلات مسکن مورد نیاز این افراد، بازنگری شده و ضوابط شبکه ی بانکی برای پرداخت این وام تسهیل شود.

تمام کسانی که به عنوان نخبه در بنیاد ملی نخبگان کشور عضو هستند، می توانند با دریافت نامه از این بنیاد، به بانک مسکن مراجعه کرده و تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، تسهیلات دریافت کنند. نرخ جدید را شورای عالی پول و اعتبار تصویب کرده است.

تمام متقاضیانی که واجد شرایط دریافت این وام می باشند، می توانند مدارک خود را تکمیل کرده و نزد شعب بانک مسکن، پرونده تشکیل بدهند. تسهیلات مخصوص به نخبگان و استعدادهای علمی کشور برای خرید یا ساخت مسکن، بازپرداخت ۲۰ ساله دارد.

البته این طرح جدید نیست و در گذشته نیز اجرایی می شد. بانک مسکن در سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد ریال را به اعطای وام مسکن نخبگان و سرمایه های علمی کشور اختصاص داده است. اما با تصویب شورای پول و اعتبار، قدرت خرید این وام بیشتر می شود. بنابراین احتمال استقبال از آن نیز افزایش پیدا می کند.

هدف دولت این است که با اعطای تسهیلات ویژه ی مسکن، مسیر پیشرفت شهری و روستایی را باز کنند و از خروج سرمایه های علمی از کشور جلوگیری نمایند.

در کنار طرح مزبور، طرح های دیگری هم برای تامین مسکن جوانان در نظر گرفته شده است. مثلا طرح تسهیلات مسکن جوانان یکی از همان طرح های ویژه است که برای خانه دار کردن جوانان در نظر گرفته شده!

متقاضیان می توانند برای سپرده گذاری در بانک مسکن اقدام کنند و بسته به میزان و مدت سپرده گذاری خود که معمولا ۵ الی ۱۵ ساله است، تسهیلات برای خرید یا ساخت مسکن دریافت کنند. این طرح به ویژه به والدین توصیه می شود که می خواهند آینده ی فرزند خود را از لحاظ مسکن، تامین نمایند.

تهرانی هایی که در سال ۱۴۰۲، اقدام به افتتاح حساب تسهیلات مسکن جوانان نمایند، بعد از پنج سال سپرده گذاری، می توانند تسهیلات ۱۶ میلیارد ریالی دریافت کنند. برای شهرهای بزرگ این مبلغ، ۱۴ میلیارد ریال است. در دیگر شهرهای کوچک و شهرهایی که جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر دارند، مبلغ تسهیلات ۱۲ میلیارد ریال خواهد بود.

البته همان طور که گفته شد، مبالغ تسهیلات مربوطه به شرط سپرده گذاری ۵ ساله است. در صورتی که متقاضیان بخواهند سپرده گذاری بیشتری داشته باشند و پول خود را تا ۱۵ سال در حساب نگه دارند و مبالغ سپرده گذاری تعیین شده را رعایت نمایند، می توانند از تسهیلات بیشتری بهره مند شوند.

تهرانی ها بعد از ۱۵ سال تا مبلغ ۴۰ میلیارد ریال می توانند وام دریافت کنند. برای شهرهای بزرگ این مبلغ ۳۴ میلیارد ریال است. در دیگر شهرهای کشور نیز مبلغ ۲۸ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

ایراد بزرگی که در مورد وام های طولانی مدت مسکن مانند تسهیلات مسکن جوانان وجود دارد، این است که اصلا تورم را در نظر نمی گیرند. مبالغ مزبور، حالا هم برای خرید خانه ای در تهران یا دیگر شهرهای بزرگ کافی نیستند. ۱۵ سال دیگر که قطعا قیمت ها چند برابر شده، کاملا قدرت خرید خود را از دست می دهند.

دولت و سیاستگذاران اگر به دنبال راهکارهای عملی برای خانه دار کردن جوانان هستند، باید تغییری جدی در رویکرد خود به وام های مسکن داشته باشند. در غیر این صورت، بعید است که چنین تسهیلاتی بتوانند قدرت خرید مسکن جوانان را افزایش بدهند.

بر اساس آخرین گزارش های موجود، مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن به یک قرن رسیده است. کلاف سردرگم مسکن، هر روز در حال پیچیدگی بیشتر است. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که راهکارهای کنونی برای ۱۵ سال دیگر هم پاسخگو باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است