ساخت مسکن برای جوانان و نخبگان

ساخت مسکن برای جوانان و نخبگان

یکی از اصلی ترین حوزه های فعالیت مسئولین، ساخت و تامین مسکن برای جوانان است. حالا مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی می گوید که به زودی، آیین نامه ای که برای تامین مسکن نخبگان و جوانان تدوین شده، برای تصویب به دست هیئت وزیران خواهد رسید.

به گزارش پرشین سازه ، مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه ی تلویزیونی به تشریح فعالیت ها و اقدامات دولت برای تامین مسکن پرداخت.

سید جواد سادات اعلام کرد که دولت برای ساماندهی بازار اجاره، تصمیم داریم که چهار میلیون واحد مسکونی را بسازد و تدابیر مختلفی در حاکمیت، برای این موضوع اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد که این دوره از مدیریت وزارت راه و شهرسازی، برنامه های مختلفی دارد تا روند ساخت مسکن را افزایش دهد.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در حال حاضر پروژه های نهضت ملی مسکن را درگیر خود کرده است، عدم تامین منابع مالی است. مهم ترین منبع مالی این پروژه، تسهیلات بانکی و آورده ی متقاضیان است.

اما مشکل این جاست که مردم توان پرداخت این آورده های مالی را ندارند و بانک ها نیز در اجرای این طرح، همکاری لازم را ندارند.

سادات در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که دولت راهکارهای مختلفی برای همراه کردن بانک ها با این طرح در پیش گرفته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی می گوید که در گام اول، قرار است که بانک های تخصصی را به این ابرپروژه ها تخصیص دهند. مثلا اگر یک پروژه مربوط به دستگاه های نظامی است، تسهیلات نهضت ملی از طرف بانک های تخصصی مربوط به همان ارگان یا نهاد نظامی، پرداخت خواهد شد.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطر نشان کرد که برخی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را به بانک ها واگذار کرده اند تا اجرایی کند.

وی گفت:

تاکید کرده ایم که بانک های مشارکت کننده، فقط در ساخت این واحدهای مسکونی حضور داشته باشند. تنها هدفمان هم این است که روند ساخت و ساز واحدها با سرعت بیشتری پیگیری شود.

سید جواد سادات تصریح نمود که رئیس جمهور در طی جلسه ای که با حضور تمامی بانک ها برگزار شد، تاکید کرد که همکاری خود را در اجرای این طرح افزایش دهند.

به نظر می رسد که در حال حاضر، بیشترین همکاری از سوی بانک مسکن صورت می گیرد. در این میان، بانک ملت هم عملکرد قابل قبولی داشته است. اما از آن جایی که تعداد بانک های عامل پروژه ی نهضت ملی مسکن، خیلی بیشتر از همین دو بانک است، ضرورت دارد که تمامشان در اجرای این طرح همکاری داشته باشند.

این مقام مسئول به موضوع قراردادها و تفاهم نامه هایی که وزارت راه و شهرسازی با دستگاه ها و نهادهای مختلف منعقد می شود نیز اشاره کرد.

بر اساس این تفاهم نامه ها، مقرر شده است که دستگاه ها و نهادهای مختلف، بعد از تامین زمین برای کارکنان خود، واحدهای مسکونی بسازند. در این مسیر، وزارت راه و شهرسازی نیز کمک خواهد کرد.

همچنین مقرر شد که برخی از این واحدهای مسکونی در اختیار متقاضیانی قرار بگیرد که از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی می شوند.

سید جواد سادات تاکید کرد که بیشتر دستگاه ها در راستای اجرای این طرح، متعهد و پای کار هستند.

وی همچنین به دستگاه ها و شرکت هایی اشاره کرد که قرار است برای کارگران خود واحد مسکونی بسازند. شرکت های بزرگی مثل فولاد، پتروشیمی و صنایع بزرگ دیگر، اعلام آمادگی کرده اند که مسکن کارگری بسازند.

در حال حاضر، صنایع بزرگ فهرستی از تمام کارگران بدون مسکن آماده کرده اند که این لیست در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است. همچنین زمین های مورد نیاز برای ساخت مسکن این گروه ها، شناسایی شده است. البته باید قبل از هر چیزی، کیفیت این زمین ها برای ساخت و ساز مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین در صورتی که نیاز به تغییر کاربری دارند، شورای عالی شهرسازی و معماری باید دست به کار شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که یکی از اصلی ترین اولویت هایی که در دولت دنبال می شود؛ ساخت واحدهای مسکونی برای صنایع بزرگ است که البته برخی از آن ها، آغاز به کار کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرد که از آغاز دولت سیزدهم، همواره به دنبال ساخت مسکن برای نخبگان و جوانان بوده اند چرا که برخی از این جوانان شغل ثابت ندارند و نمی توانند فیش های حقوقی و ضامن ارائه کنند.

در نتیجه، آیین نامه ای تدوین شده که بر اساس آن، ساخت واحدهای مسکونی برای نخبگان و جوانات در دستور کار قرار می گیرد. این آیین نامه به زودی به دست هیئت دولت خواهد رسید.

یکی دیگر از شایعات و خبرهایی که این روزها به گوش می رسد، مربوط به افزایش وام مسکن است.

سید جواد سادات اعلام کرد که رایزنی هایی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته تا مبلغ وام افزایش پیدا کند. وی همچنین خاطرنشان ساخت که بخشی از اقساط این وام برای دهک های اول تا سوم، توسط صندوق پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب این اقشار جامعه نیز می توانند سهمی از پروژه های نهضت ملی مسکن داشته باشند و صاحبخانه شوند.

مشاور وزیر در ادامه اعلام کرد که نرخ سود تسهیلات برای دهک های ۴ تا ۹، بیشتر از ۱۸ درصد خواهد بود.

وی همچنین در خصوص وثیقه ی وام مسکن دهک یک تا سه نیز خاطرنشان ساخت که خود ملک به عنوان وثیقه در نظر گرفته می شود.

این مقام مسئول در ادامه به تجربه ی مسکن مهر اشاره کرد و اعلام نمود که بخشی از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به صندوق برمی گردد. وزارت راه و شهرسازی نیز توانست با استفاده از همین منبع مالی، ۷۰ هزار واحد مسکونی را تکمیل کرده و به متقاضیان آن تحویل دهد.

بخش بزرگی از جمعیت کشور را جوانانی تشکیل می دهند که فاقد خانه می باشند و با قیمت های امروز، بعید است که بتوانند بدون حمایت های جدی دولت، صاحبخانه شوند.

با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، امیدواری ها برای تامین مسکن جوانان بیشتر شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است