متراژ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن

متراژ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن با تمام ابهامات و تردیدهایی که پیرامون اجرای صحیح آن وجود دارد، حالا به وارد مراحل ساخت شده و بعد از دو سال، حرف های ضد و نقیضی در مورد قیمت تمام شده ی واحدهای آن به گوش می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در مراحل ساخت هستند که با همان قیمت تمام شده به متقاضیان تحویل داده می شوند.

یکی از اصلی ترین سوالاتی که متقاضیان این واحدهای مسکونی دارند، این است که بلاخره متراژ این واحدها چقدر قرار است باشد؟!

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده که بر اساس تایید کمیسیون ماده ۵ استان و تایید نقشه های معماری این واحدها توسط اداره کل، حالا مقرر شده که واحدهای مزبور از ۵۰ الی ۹۰ متر مربع باشند. این موضوع به پیمانکاران نهضت ملی مسکن نیز اعلام شده است.

یکی دیگر از محل های مناقشه در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت تمام شده ی واحدهای آن بوده است. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، هرگونه تاخیر در ساخت و ساز این واحدها، می تواند منجر به نابودی سرمایه های متقاضیان و به گران تر شدن قیمت واحدهای مسکونی شود.

ابتدای ماه جاری بود که مدیرعامل شهرهای جدید اعلام کرد که مبالغ دریافت شده از متقاضیان این طرح بر اساس سه فاکتور تعیین می شوند. در واقع باید هزینه های ساخت، آماده سازی و محوطه سازی محاسبه شده و سپس با توجه به آن ها، مبالغ مورد نظر از متقاضیان دریافت شود.

علیرضا جعفری تاکید کرد که حالا قیمت ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۷.۵ الی ۸ میلیون تومان است. البته این عدد صرفا به هزینه های ساخت خود واحدها محدود می شود. روی این مبلغ، باید هزینه های آماده سازی و محوطه سازی را نیز اضافه کرد که طبیعتا پرداخت این هزینه ها بر عهده ی متقاضی است.

البته لازم به ذکر است که هر یک از متقاضیان، بسته به متراژ واحدی که تحویل می گیرند، باید آورده های متفاوتی را بپردازند.

اما صرف نظر از متراژ، برای تمام واحدهای نهضت ملی مسکن، وام ۵۵۰ میلیونی در نظر گرفته شده که از سوی دولت به پروژه ها پرداخت می شود.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به آن اشاره کرد، یکسان بودن قیمت این واحدها در کل کشور است. مثلا قیمت نهضت ملی مسکن در شهر جدیدی مثل پرند با دیگر شهرهای کشور یکسان است.

با توجه به این که طبیعتا قیمت زمین در کشور یکسان نیست، ابهامات زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد و مشخص نیست که چگونه می توان قیمت این واحدهای مسکونی را در کل کشور، یکسان نگه داشت.

حسین جنتی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تهران نیز آمارهایی مربوط به میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان ارائه کرده است.

بر اساس گفته های ایشان، در شهرهایی مثل اسلامشهر، پاکدشت، شهریار و رباط کریم، میزان پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن ۶۰ درصد بوده است.

در شهر قرچک نیز شاهد پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی بوده ایم.

در این میان، پروژه های جدیدی هم در شهرهای پاکدشت، رباط کریم، نصیرشهر و اسلامشهر تعریف شده اند که به شکل میانگین، پیشرفت ۵ درصدی داشته اند. این پروژه ها هنوز در مرحله ی خاک برداری و تجهیز کارگاه هستند اما به زودی، مراحل ساخت این پروژه های جدید نیز در پی گرفته می شود.

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران بسیار زیاد بوده اند و تا کنون ۱۶۰ هزار و ۱۰۹ متقاضی تایید شده اند. به نظر می آید که ممکن است با محدودیت زمین و واحد برای این تعداد متقاضی مواجه شویم. به همین دلیل، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که متقاضیان تهرانی می توانند به شکل محدود از سهمیه ی استان سمنان استفاده کرده و برای واحدهای شهر جدید ایوانکی ثبت نام کنند.

به نظر می آید که طرح نهضت ملی مسکن با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و بعد از دو سال سردرگمی، حالا که زمین کافی برای ساخت و ساز تامین شده، جدیت بیشتری در اجرای آن دیده می شود.

تنها نگرانی متقاضیان نهضت ملی مسکن این است که این طرح به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود. اما مسئولین وعده داده اند که با تهمیدات مختلف، از وقوع سرنوشت مشابه برای این طرح جلوگیری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است