قیمت سازی در سایت های درج آگهی مسکن

قیمت سازی در سایت های درج آگهی مسکن

بازار مسکن بحران زده است و درگیری میان بخش هایی که مسئولیت این بازار را به عهده دارند، از هر زمان دیگری شدید تر شده است. مسئولین وزارت راه و شهرسازی، تقصیر گرانی ها را به عهده ی مشاوران املاک می گذارند و اتحادیه املاک تهران نیز، سایت های اینترنتی را مقصر می داند و می گوید که قیمت سازی های غیرواقعی توسط این سایت ها صورت می گیرد.

به گزارش پرشین سازه ، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید که گرانی های ملک را نمی توان به مشاوران املاک چسباند. چطور در سال هایی که بازار مسکن راکد است، حتی با تلاش مشاوران نیز اتفاق خاصی نمی افتد و بازار رونق پیدا نمی کند.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که قیمت سازی سایت های اینترنتی منجر به گرانی شده و برای ساماندهی بازار مسکن، لازم است که قبل از هر چیزی نظارت روی این سایت ها افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد که قیمت کنونی بازار اجاره ی مسکن به دلیل گرانی خانه هاست. از آن جایی که اجاره همیشه تابعی از قیمت مسکن و شرایط اقتصاد کشور بوده، نمی توان مقصر دیگری پیدا کرد.

بیگی نژاد خاطرنشان ساخت که اساسا کار مشاوران املاک این است که مشاوره بدهند و کارشناسی کنند. ذات کار یک مشاور املاک این است که افراد را به سمت امضای قرارداد سوق بدهند تا بتوانند دستمزد مصوب خود را در قالب حق کمیسیون دریافت نمایند.

وی در ادامه اعلام کرد که افزایش چند برابری اجاره بها بیش از هرکس دیگری، به مشاوران املاک ضرر می زند. چرا که وقتی این مبالغ اجاره چند برابر می شود، مشاوران املاک به سختی می توانند قراردادها را جوش بدهند.

بیگی نژاد تصریح کرد:

به همین دلیل است که یک مشاور املاک اصلا علاقه ای به افزایش قیمت ندارد. زمانی که متقاضیان بتوانند معامله کنند و خرید و فروش داشته باشند، به نفع مشاوران املاک است.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان ساخت که تمام این مشکلات به دلیل کم کاری هایی است که در دولت یازده و دوازدهم در خصوص مسکن سازی صورت گرفته است. در طی ۸ سال، تنها ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شد. در حالی که سالانه باید ۱.۲ میلیون واحد مسکونی به کشور اضافه می شد.

تمام این کم کاری ها در نهایت به کمبود ۶ میلیونی مسکن در کشور انجامید.

وی یادآور شد که دلیل اصلی گرانی های مسکن در بازار امروز، کاهش ساخت و ساز و عدم عرضه ی واحدهای جدید به بازار است. در نتیجه، طبیعی است که بازار اجاره هم تحت تاثیر باشد.

تمام این دلایل باعث شده که بیش از گذشته به نقش دولت در حمایت از مستاجران پی برد. دولت باید برنامه های مختلفی برای حمایت از این قشر داشته باشد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک ضمن تاکید بر این مسئله، اعلام کرد که مشاوران املاک هم از تعیین سقف افزایش قیمت های اجاره، حمایت می کنند. چرا که قادر به بازی در زمین مشاوران خواهند بود.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه تصریح نمود که تمام گرانی های مسکن به عهده ی مشاوران نیست. وی افزود:

گرچه نقش مشاوران املاک در بازار مسکن بسیار مهم است اما در گرانی ها، نقش تعیین کننده ندارند. ۷۰ سال از زمانی که قانونی که در مورد شغل مشاور املاکی تصویب شده، می گذرد. بنابراین اگر می خواهیم تقصیر گرانی ها را بر مشاوران املاک بندازیم، باید از خودمان بپرسیم که چطور در سال هایی که بازار ملک راکد بود، علیرغم تلاش مشاوران، باز هم اتفاق خاصی رخ نداد؟

داوود بیگی نژاد یادآور شد که قیمت اجاره ی مسکن به دلیل کاهش عرضه بالا رفته است. هر چقدر که عرضه ی واحدهای مسکونی به بازار کمتر شود، طبیعتاً روی بازار اجاره نیز موثر خواهد بود. در واقع با گذشت سال ها، این بحران شدیدتر می شود.

بیگی نژاد دوباره به موضوع کمبود ساخت مسکن در دولت های یازدهم و دوازدهم پرداخت و اعلام کرد که وضعیت امروز دولت سیزدهم، به خاطر کم کاری در دولت های گذشته است. در نتیجه، چاره ای جز ساماندهی بازار تولید مسکن وجود ندارد و باید اجاره بهای مسکن را نیز کنترل کند.

وی در ادامه به نزدیک شدن تابستان و اوج جا به جایی ها اشاره کرد. از ابتدای خرداد تا اواسط مرداد، فصل جا به جایی مستاجران است و همین موضوع، نگرانی ها برای سال جدید را تشدید می کند.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که قیمت سازی ملکی در بستر فضای مجازی رخ می دهد. همین موضوع باعث شده که فایل های زیادی برای مشاوران املاک نیاید.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد که مالکان، هنوز برای عرضه ی فایل های اجاره ی خود به بنگاه ها نیامده اند. اما در اواخر سال گذشته بود که قیمت سازی در فضای مجازی، بازار اجاره را ملتهب کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

این مقام مسئول از نهادها و دستگاه های مرتبط درخواست کرد که نظارت روی سایت های اینترنتی را افزایش دهند. متاسفانه تا به امروز، کنترل خاصی روی این فضا وجود نداشته است.

وی عنوان کرد:

تصور ما بر این است که فضای مجازی، یک برنامه ریزی خاص را دنبال می کند تا نام بنگاه های املاک را مخدوش کند و فعالیت آن ها را تحت الشعاع قرار بدهد.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که شرایط کنونی در حالیست که مشاوران املاک هنوز وارد بحث اجاره ی مسکن هم نشده اند. نظارت هایی که روی عملکرد مشاوران املاک وجود دارد، باید روی سایت های اینترنتی نیز وجود داشته باشد تا از قیمت گذاری های خارج از عرف جلوگیری شود.

فصل تابستان به زودی نزدیک می شود و نگرانی های مربوط به تمدید قراردادها، مستاجرین را در برمی گیرد. متاسفانه اقدامات دولت برای کنترل این بازار، از نیمه ی شهریور آغاز می شود و عملا بعد از اتمام پیک جا به جایی مستاجرین خواهد بود. بنابراین بعید است که اثر خاصی روی بازار اجاره بها داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است