حذف قیمت گذاری مسکن در وبسایت ها، موثر است؟

حذف قیمت گذاری مسکن در وبسایت ها، موثر است؟

چند روزی هست که خبرهای داغی در مورد حذف قیمت ملک از آگهی های آنلاین مسکن به گوش می رسد. پیش از این نیز تجارب مشابهی در حوزه ی مسکن و خودرو وجود داشت که البته موفقیت آمیز نبودند.

برخی از مسئولین اعتقاد دارند که گرانی ملک به دلیل همین آگهی های آنلاین است. زمانی که قیمت ها از وبسایت های این چنینی حذف شود، می توان امیدوار بود که وضعیت مسکن کمی بهبود پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در سایت های آگهی مسکن نشان می دهد که هیچ ساز و کاری روی قیمت گذاری وجود ندارد. تقریبا افراد و مالکان هر قیمتی که بخواهند روی ملکشان می گذارند و کسی نیست که جلوی قیمت گذاری های خارج از عرف را بگیرد.

در واقع اصلی ترین دلیل این افراد، شکستن بار روانی قیمت های عجیب و غریب است. سال هاست که این موضوع تکرار می شود و اثرگذاری مخربی روی بازار مسکن دارد.

حالا مسئولین مربوطه دوباره راهکار قدیمی را می خواهند در پیش بگیرند و قیمت ها را از سایت های آنلاین حذف کنند.

در سال ۹۹ بود که اتحادیه مشاوران املاک پیگیری های متعددی انجام داد و بلاخره توانست از دستگاه قضایی، ممنوعیت درج قیمت در آگهی های آنلاین را دریافت کند که بعد از مدتی کوتاه، به پلتفرم های آنلاین نیز ابلاغ شد.

طبیعی است که چنین موضوعی در ابتدا خوشایند بیشتر مسئولین قرار گرفت. چرا که فکر می کردند جلوی قیمت گذاری های عجیب و غریب را گرفته اند. اما تنها دستاورد چنین اقدامی، نارضایتی مخاطبین و متقاضیان مسکن بود. چرا که قیمت مسکن همچنان بی توجه به این اقدامات، افزایش پیدا می کرد و بازار، نتوانست رنگ ثبات و آرامش را به خود ببیند.

بررسی ها نشان می دهد که در طی دو ماهی که قیمت گذاری ممنوع اعلام شد، قیمت مسکن و اجاره حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. بنابراین به نظر می رسید که چنین اقدامی عملا بی فایده است و دولت ناچار شد که قیمت ها را دوباره به پلتفرم های آنلاین برگرداند.
قیمت گذاری های کاذب، مسکن را گران می کنند!

مدت هاست که موضوع قیمت گذاری های کاذب در حوزه ی مسکن داغ است. خیلی از کارشناسان می گویند که تنها دلیل اعلام چنین قیمت هایی، این است که دلالان، بار روانی این قیمت ها را بشکنند. به این ترتیب در آینده، وقتی که قیمت ملکشان را اعلام کنند، کمتر خریداری متعجب خواهد شد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که دولت سیزدهم، چاره ای ندارد جز اینکه وارث کم کاری های دولت قبل در حوزه ی مسکن باشد.

داوود بیگی نژاد خاطرنشان ساخت که یکی از اصلی ترین بازوهای اجرایی بازار مسکن، مشاوران املاک هستند. چرا که می توانند به موجر و مستاجر یاری برسانند و قیمت ها را تحت کنترل و نظارت دربیاورند.

وی تصریح کرد:

وقتی که قیمت گذاری در فضای مجازی رخ بدهد، طبیعی است که گرانی مسکن نیز اتفاق می افتد چرا که هیچ ساز و کار نظارتی خاصی روی فضای مجازی وجود ندارد. بارها تاکید کرده ایم که این فضا باید کنترل شود.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان ساخت که بسیاری از کسانی که در پلتفرم های آنلاین، آگهی مسکن درج می کنند، اصلا مجوز ندارند. به همین دلیل است که با خیال راحت از فضای مجازی استفاده می کنند تا هم مالیات نپردازند، هم اینکه بتوانند بدون مجوز فعالیت کنند.

وی تاکید کرد که اگر این فضا محدود شود، می توان در برابر مشاورینی که مجوز ندارند، مقابله کرد. همچنین باید احراز هویت مالکانی که آگهی مسکن درج می کنند، صورت بگیرد. به این ترتیب می توان اطمینان پیدا کرد که درج آگهی، توسط خود صاحبخانه صورت گرفته است و خبری از دلالان یا مشاوران املاک بدون مجوز نیست.

قیمت ها باید از پلتفرم های آنلاین حذف شوند؟

همان طور که اعلام کردیم، چنین راهکارهایی سال ها پیش نیز توسط دولت به اجرا درآمده بود. به مدت ۲ ماه، قیمت ها حذف شدند اما دوباره بازگشتند. سوال این جاست که تکرار چنین تجربیاتی، می تواند موفقیت آمیز باشد؟

داوود بیگی نژاد می گوید:

در آن زمان، آگهی ها فقط در فضای مجازی منتشر می شود و نبود قیمت ها، نمی توانست بار روانی امروز را ایجاد کند. همچنین قیمت گذاری کاذب صورت نمی گرفت. در نتیجه حتی اگر بخواهیم آگهی ها را به صورت آنلاین منتشر کنیم، باید قیمت گذاری ها برداشته شود.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران در انتها از مردم درخواست کرد که جا به جایی خود را به فصل تابستان محدود نکنند. به همین دلیل است که معمولا در سه ماه تابستان، شاهد گرانی اجاره مسکن خواهیم بود. در صورتی که مستاجرین، قراردادهای خود را در فصول مختلف سال تنظیم کنند، قیمت ها در یک برهه ی زمانی خاص افزایش پیدا نمی کنند.

اما اگر بخواهیم به طور کلی، نظری در خصوص حذف قیمت ها از پلتفرم های آنلاین داشته باشیم، باید اعلام کنیم که این راهکار نیز مانند دیگر اقدامات دولت، می تواند اثر کوتاه مدت و موقت داشته باشد. در بلند مدت، بعید است که بتواند اجاره بهای مسکن را پایین آورد.

اصلی ترین راهکاری که برای متعادل سازی بازار مسکن وجود دارد، افزایش ساخت و ساز مسکن است. در چند سال گذشته، تولید مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و حالا نتیجه اش را می بینیم!

دیگر به سختی واحدهای مناسب پیدا می شود. از سوی دیگر، بیشتر واحدهایی که به بازار عرضه شده اند، بزرگ متراژ هستند و برای جامعه ی هدف مناسب نیستند. بیشتر متقاضیان مسکن اجاره ای، توان پرداخت اجاره ی خانه های بزرگ را ندارند و بیشتر به دنبال واحدهای کوچک متراژ می گردند. واحدهایی که ناگهان نایاب شده اند و دیگر به سختی پیدا می شوند.

راهکارهایی از جمله حذف قیمت ها از پلتفرم های آنلاین، نمی تواند چنین موضوعاتی را حل کند و تنها نتیجه اش، نارضایتی متقاضیان خواهد بود. علاوه بر این پروسه ی پیدا کردن خانه را سخت تر می کند و هزینه ها را افزایش می دهد.

در واقع به نظر، اصلی ترین کسانی که از چنین پدیده ای سود می برند، بنگاه دارانی هستند که رقبای بدون مجوز خود را کنار می زنند.

دیدگاه ها غیرفعال است