طرح های دولت درباره مسکن به زیرساخت نیاز دارد

طرح های دولت درباره مسکن به زیرساخت نیاز دارد

در دولت های قبلی، ساخت مسکن به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و حالا دولت سیزدهم با انباشت تقاضا در این بخش مواجه شده است. رئیس اتحادیه املاک تهران ضمن اعلام این موضوع، تاکید کرد که دولت حتی زیرساخت های لازم برای اجرای طرح هایی مثل شناسایی خانه های خالی یا تعیین سقف افزایش اجاره بها را هم ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که بحران مسکن محدود به تهران نمی شود و تقریبا در تمام شهرهای کشور با چنین وضعیتی در بخش مسکن مواجه هستیم. حجم تقاضا بسیار بالاست و قیمت خانه های استیجاری نیز به شدت گران شده. در نتیجه تنها کسانی که فشار واقعی را تحمل می کنند، مستاجران هستند.

کیانوش گودرزی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که دولت سیزدهم اراده کرده که بنگاه های غیرقانونی و بدون مجور را تعطیل کند. به همین دلیل است که از اردیبهشت سال جاری، بازرسی های مختلفی از دفاتر مشاوره املاک به عمل آورده است.

وی اعلام کرد که تا به امروز، حدود ۱۴۰۰ واحد مشاور املاک بدون پروانه شناسایی شده که به اتاق اصناف و اداره اماکن معرفی شده اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان ساخت که به دلیل رسیدن قیمت مسکن به حداکثر سقف خود، بعید است که در سال جاری شاهد گرانی بیشتر باشیم. علاوه بر این، سیاست های دستوری دولت در بازار نیز، باعث ایجاد ثبات نسبی شده است. همین موضوعات می تواند منجر به ریزش بیشتر قیمت ها شود.

گودرزی کاهش قیمت ها در بازار مسکن را تایید کرد و اعلام نمود که این افت قیمت در بازار مسکن پردیس کاملا قابل مشاهده و چشمگیر است که نشان می دهد اقدامات دولت در این راستا موفقیت آمیز بوده است.

کیانوش گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود به بازار اجاره مسکن اشاره کرد و افزود:

مسکن را نمی توان به شکل تک بعدی نگاه کرد. مولفه های زیادی مثل مصالح ساختمانی، هزینه های ساخت و ساز و جوّ روانی موجود در بازار، روی قیمت نهایی مسکن اثر می گذارند. همین موضوعات می تواند اجاره بها را هم تحت تاثیر قرار بدهد. مثلا جو روانی ناشی از اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی توانست تا حدی روی بازار اجاره بها اثر بگذارد. گرچه هنوز به طور کامل اجرا نشده اما دست کم توانسته از افزایش قیمت اجاره نسبت به سال های قبل جلوگیری کند. در نتیجه، مستاجران در تابستان امسال، شرایط آرام تری را گذراندند.

وی اعلام کرد که گرانی اجاره بها منجر به جا به جایی مستاجران به مناطق پایین تر شده است. البته هنوز مشخص نیست که آیا مستاجران تهرانی ناچار شده اند که به شهرهای حاشیه ای پایتخت مهاجرت کنند یا خیر! چرا که غالب این مستاجران در تهران کار می کنند و هزینه های رفت و آمدشان می تواند خیلی زیاد باشد. بنابراین بعید است که چنین خبری درست باشد.

رئیس اتحادیه املاک تهران خاطرنشان ساخت که اگر واحدهای خالی تهران به بازار وارد شوند، می توانند تا حد بسیار زیادی اجاره ها را کمتر کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد که سیاست های دستوری در تمام دنیا اجرا می شود و بعضاً نتایج خوبی هم از آن حاصل شده است اما اگر در ایران هم به دنبال اجرای چنین سیاست هایی هستیم، باید قبل از هر چیزی زیرساخت های لازم اجرا شود. مثلا باید تورم را کنترل کرد و شرایط را برای نهایی کردن این سیاست پدید آورد.

وی همچنین در خصوص وام ودیعه مسکن نیز صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که برای اینکه چنین قانونی بهتر اجرا شود، باید بانک مرکزی و دیگر بانک ها همکاری خوبی داشته باشند. هرچقدر که این وام دیرتر به دست مستاجران برسد، توانمندی آن کمتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که در مواقعی که مستاجر در شرایط بحرانی است، باید بتواند این وام را ظرف مدت ۱ ماه دریافت کند. در غیر این صورت اثرگذار نخواهد بود.

برای پرداخت این وام نیز باید زیرساخت های مختلفی فراهم شود تا دیگر مستاجران نیازی نباشد به شکل مکرر به بانک ها مراجعه کنند. بانک ها باید به سامانه های مربوط به مسکن دسترسی کامل داشته باشند تا به این ترتیب روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران، سریع تر و به شکل بهتری صورت بگیرد.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان صحبت های خود اعلام کرد که دولت در تلاش است تا سامانه املاک و اسکان را به سرعت راه اندازی کند تا دارایی افراد در این سامانه ثبت شود. به این ترتیب کسانی که خانه ی مازاد دارند، ناچار می شوند که املاک خود را به بازار وارد کنند. در نهایت، این فرهنگ ایجاد می شود تا مردم به خانه، به چشم اموال سرمایه ای نگاه کنند.

همین رویکرد می تواند مشکلات بسیار زیادی را حل و فصل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است