طرح جامع باقرشهر و شهرک اعتمادیه تصویب شد!

طرح جامع باقرشهر و شهرک اعتمادیه تصویب شد!

وزارت راه و شهرسازی به دنبال راه هایی است که بتواند قانون جهش تولید مسکن را هر چه سریع تر اجرایی کند. در همین راستا، معاون شهرسازی و معماری این وزارتخانه، اعلام کرد که طرح جامع باقرشهر و شهرک اعتمادیه شهریار تهران، تصویب شده و به دنبال تکمیل زیرساخت های لازم شهری برای آن ها هستند.

به گزارش پرشین سازه ، خسرو دانشجو، در ششمین جلسه ی شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد که طرح های مزبور تصویب شده اند.

جزئیات طرح جامع باقرشهر

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت به دنبال الحاق اراضی به محدوده ی شهرهاست اما در این مسیر تلاش دارد که نگاه کارشناسانه ای به زمین های مزبور داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به دنبال برگزاری سریع تر و طولانی تر جلسات شورای عالی مسکن هستند. به این ترتیب می توان به موضوعات بیشتری پرداخت.

خسرو دانشجو در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که طرح جامع باقرشهر در جلسه ی امروز شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است.

دانشجو ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری موافقت کرد که وسعت باقرشهر بیشتر شده تا به این ترتیب زیرساخت ها و فضاهای شهری تامین گردد. این طرح در راستای افق جمعیتی سال ۱۴۱۵ خواهد بود. قرار است که در این افق جمعیتی، زمین هایی که به محدوده ی باقرشهر الحاق می شوند، برای زیرساخت ها، فضاهای خدماتی و سکونت شهروندان در نظر گرفته شوند.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان ساخت که اگر شهرداری و شورای شهر نیز در طرح جامع باقرشهر مشارکت و همکاری داشه باشند، می توان زیرساخت های موجود در شهر و تکمیل آن ها در زمان معین را تسریع بخشید. زیرساخت هایی مثل فضای سبز، فضاهای فرهنگی و…

وی همچنین به نگرانی های برخی از کارشناسان اشاره کرد. برخی از آن ها می گویند که ممکن است در خصوص تامین آب برای شهر دچار مشکل شوند یا اینکه باقرشهر به یک مرکز تجاری بزرگ تبدیل شود که ترافیک سنگینی را به همراه خواهد داشت.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که تمام این نگرانی ها بررسی و پایش خواهد شد.

جزئیات طرح جامع شهرک اعتمادیه

علاوه بر طرح جامع باقرشهر، طرح جامع شهرک اعتمادیه که در نزدیکی شهریار است، نیز در ششمین جلسه ی شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد. این طرح نیز مورد تصویب قرار گرفت.

قرار است ظرفیت جمعیتی این شهرک ۳۰ هزار نفر باشد تا سرریز جمعیتی تهران را پاسخگو باشد.

این شهرک در نزدیکی شهریار ساخته خواهد شود. مساحت کلی آن ۳۴۲ هکتار است و در ذیل افق جمعیتی سال ۱۴۱۵ ساخته می شود. تراکم این شهرک، چهار طبقه است و تلاش بر این بوده که فضای سبز و فرهنگی و…را افزایش دهند.

خسرو دانشجو تصریح کرد که در طرح مزبور تاکید شده تا شبکه فاضلاب و دیگر تاسیسات لوله کشی، پیش از این که عملیات عمرانی واحدهای مسکونی آغاز شود، تکمیل شده باشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه ی شورای عالی شهرسازی و معماری به آن پرداخته شد، موضوع الحاق ۱۵۵ هکتار زمین به محدوده شهر نیشابور بود.

قرار بر این شد که طرح الحاق این مقدار زمین، به کمیته فنی شورای عالی برگردانده شود تا نگرانی هایی که وزارت کشاورزی، نیرو و محیط زیست داشته اند، کارشناسی شده و برطرف شود. بعد از آن برای تصمیم نهایی به شورا ارجاع داده می شود.

خسرو دانشجو اعلام کرد که تراکم شهر نیشابور بالاست و تقاضا برای مسکن نیز در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. در نتیجه به دنبال راهی برای توازن سیستم عرضه و تقاضا هستیم. با تصمیم های کارشناسی شده، اراده بر این است که قیمت زمین و مسکن برای متقاضیان این شهر متعادل شود.

جلسه ی شورای عالی شهرسازی و معماری در حالی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که نمایندگانی از دیگر دستگاه ها نیز در آن حضور داشتند. جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، میراث فرهنگی، وزارت دفاع و…نیز نمایندگانی به این جلسه از شورا فرستاده بودند. جلسه ی مزبور در ساختمان دادمان برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسات، تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن است. هر یک از این دستگاه ها، تلاش دارند که سهم خود در ساخت و تولید مسکن را ایفاء کنند.

البته طرح نهضت ملی مسکن به عنوان اصلی ترین پروژه ی مسکن سازی دولتی، این روزها سرعت بیشتری پیدا کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است