صنعت سیمان، طرح نهضت ملی مسکن را گروگان گرفته!

صنعت سیمان، طرح نهضت ملی مسکن را گروگان گرفته!

دبیر انجمن سیمان اعلام آمادگی کرد که سیمان مورد نیاز طرح های مسکن سازی دولتی را تامین کنند. وی تاکید کرد که این موضوع، می تواند برای صنعتی مثل سیمان که با تولید مازاد مواجه است، اتفاق مثبت و خوبی باشد.

به گزارش پرشین سازه ، این روزها اخباری در خصوص خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به گوش می رسد. همچنین یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس نیز گفته بود که قیمت سازی سیمان و فولاد در بورس، باعث شده که امور مربوط به ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با تاخیر مواجه شود. وی این رفتار صنعت سیمان را شبیه به گروگان گیری طرح مزبور دانست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس، توضیحات مبسوطی ارائه کرده است.

وی تاکید کرد که مانند تمام کشورهای دنیا، ورود یک کالا به بورس منجر به ایجاد شفافیت می شود. از زمانی که سیمان به بورس راه یافته، دلالان نمی توانند فاصله ی زیادی میان قیمت کارخانه و بازار ایجاد کنند و همین موضوع به بهبود شرایط بازار انجامید.

الوندیان، در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که تمام معاملات انجام شده در بورس کالا، قابل ردیابی است و برای همه، روشن می باشد.

وی از جعفر قادری، نماینده ی مجلس که موضوع قیمت سازی سیمان را مطرح کرده بود، درخواست کرد که اطلاعات بیشتری در خصوص نقش تولید کننده در قیمت گذاری به دست آورد. وزارت صمت است که میزان عرضه را مشخص می کند و تولید کننده های سیمان، نقشی در این موضوع ندارند.

معمولا میزان عرضه بیشتر از تقاضاست و به همین دلیل خیلی از تولیدکننده های سیمان، ناچارند محصول خود را با قیمت کمتر از پایه، به فروش برسانند.

دبیر انجمن سیمان عنوان کرد که قیمت سیمان بر اساس نرخ واقعی دلار قیمت گذاری نمی شود و خیلی از تورم عمومی کشور عقب است. قیمت این مصالح ساختمانی در سال های گذشته، اصلا همگام با تورم پیش نرفته است. همچنین موضوع انحصار برای صنعتی که ۴۰ درصد بیش از نیاز داخلی، ظرفیت تولید دارد، اصلا مطرح نیست.

در نظر داشته باشید که بیش از ۶۵ درصد سیمان کشور توسط تولیدکننده های دولتی تامین و به بورس کالا عرضه می شود.

جعفر قادری، نماینده مجلس همچنین از دولت درخواست کرده بود که حضور مستقیم در قیمت گذاری مواد اولیه داشته باشد و اجازه ندهد که عرضه کنندگان عمده، روی بورس کالا اثر بگذارند و قیمت ها را به شکل مصنوعی بالا ببرند.

الوندیان در پاسخ به این موضوع نیز، توضیحاتی ارائه کرد و تاکید داشت که اساسا قیمت سیمان دست تولیدکنندگان نیست. واحدهای تولیدی حتی میزان عرضه را هم تعیین نمی کنند. هر زمان هم که با توجه به تقاضای بالا، قیمت سیمان کمی بالا رفته، وزارت صمت دست به کار شده و با کمک بورس کالا، اقداماتی جهت جلوگیری از افزایش قیمت سیمان داشته است.

به این ترتیب می توان گفت که سیمان، کمترین میزان افزایش قیمت را در میان مصالح ساختمانی داشته است. این در حالیست که به دلیل افزایش قیمت ارز، هزینه های این صنعت بیشتر شده!

تمام این دلایل باعث شده که میزان سرمایه گذاری در صنعت سیمان خیلی کمتر شود. از سوی دیگر، شرکت های سیمان به دلیل سود سالانه ی بسیار پایین، قادر به نوسازی و به روزرسانی خط تولید خود نیستند.

دبیر انجمن سیمان از نمایندگان مجلس درخواست کرد که وضعیت صنعت سیمان را در نظر داشته باشند.

الوندیان، همچنین از آقای قادری درخواست کرد که تاخیر در ساخت نهضت ملی مسکن را به پای صنعت سیمان نگذارد. آمارها نشان می دهد که در شش ماه ابتدای امسال، با وجود مشکلات زیادی که در حوزه ی تامین برق وجود داشت، سیمان بیشتر از سال گذشته به بورس کالا عرضه شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان و تولیدکنندگان صنعت سیمان خاطرنشان ساخت که اثرگذاری سیمان بر قیمت مسکن، کمتر از ۲ درصد است. به همین دلیل، حرف هایی مانند سخنان آقای قادری، دور از انصاف و منطق می باشد و تولیدکنندگان سیمان، ساخت مسکن ملی را به گروگان نگرفته اند. طرح چنین صحبت هایی، آدرس غلط دادن به مردم است.

الوندیان در انتهای توضیحات خود، اعلام کرد که صنعت سیمان، همچنان آماده ی تامین طرح نهضت ملی مسکن است چرا که چنین طرحی برای صنعت سیمان، فرصت بسیار خوبی است.

همچنین باید در نظر داشت که صنعت سیمان، سهام داران مردمی زیادی دارد که با چنین حرف هایی، می توان منجر به سقوط بازار سرمایه شد. در نتیجه باید از ذکر چنین صحبت های نسنجیده ای، پرهیز کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است