صدور تاییدیه آسانسور توسط سازمان ملی استاندارد

صدور تاییدیه ساختمان توسط سازمان ملی استاندارد

یکی از موضوعات داغ این روزهای صنعت ساختمان، تاییدیه های صنعت آسانسور است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد که متولی اصلی این تاییدیه ها، سازمان ملی استاندارد است و موضوع مزبور هیچ ربطی به نظام مهندسی ساختمان ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، پدیده مُهرفروشی صنعت آسانسور یکی از چالش های اصلی این صنعت شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید می کند که مرجع صدور گواهی آسانسور، سازمان نظام مهندسی نیست. البته برای صدور پایان کار ساختمانی، تمام تاییدیه های آسانسور انجام می شود.

علی کریمی افزود: سازمان ملی استاندارد در برخی از استان ها، تاییدیه های لازم را برای نصب و راه اندازی آسانسور به بعضی از شرکت ها می دهد. شرکت های مربوطه، از طریق سامانه ای که سازمان استاندارد تعریف کرده است، گواهی مورد نظرشان را صادر می کنند.

وی تاکید کرد که در خصوص مباحث ایمنی، فنی و اجرایی که برای تایید آسانسورهای نصب شده وجود دارد، سازمان نظام مهندسی دخل و تصرفی نخواهد داشت. وظیفه ی رسیدگی به تاییدیه های این شرکت ها بر عهده ی سازمان ملی استاندارد است.

این مقام مسئول در ادامه به ساخت مسکن و هزینه های آن اشاره کرد که برای انبوه سازان تهرانی، متری ۱۲ میلیون تومان خواهد بود. البته این رقم توسط سازمان برنامه و بودجه، ۵ الی ۷ میلیون تومان اعلام شده است اما مشخصا این عدد واقعی نیست و با واقعیت های بازار تفاوت زیادی دارد. رقم اصلی ساخت و ساز مسکن در تهران خیلی بیشتر از این حرف هاست.

کریمی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع ساخت مسکن برای اقشار پایین جامعه و هزینه های ساخت آن اشاره کرد. بر اساس گفته های ایشان، استعلام از انجمن انبوه سازان نشان می دهد که ساخت مسکن برای این طبقه از جامعه، ارزان تر است. در واقع هزینه ی ۱۲ میلیونی اعلام شده، ساخت خانه با کمترین هزینه و برای اقشار پایین و متوسط جامعه است.

هزینه ی ساخت خانه ها و ساختمان های لوکس، بسیار بیشتر از این می باشد.

وی در ادامه به تعرفه ی خدمات مهندسی ساختمانی و افزایش ۶۰ درصدی آن اشاره کرد. در سال های ۸۳ و ۸۴، دستمزد و خدمات مهندسی بر اساس هزینه های ساخت حساب می شد. اما نکته این جاست که در آن سال ها، هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن بین ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار تومان بوده است. در طی این سال ها، نرخ گذاری خدمات مهندسی تغییر نکرده است.

کریمی اعلام کرد که نرخ گذاری خدمات مهندسی ساختمان، ضریبی از هزینه های ساخت خواهد بود. به همین دلیل است که سالانه، هزینه های خدمات مهندسی افزایش پیدا می کند چرا که هزینه های ساخت هم بالا می رود.

وی تاکید کرد که ازمان نظام مهندسی در خصوص این موضوع، تصمیم گیری نمی کند و اعداد و نرخ های اعلام شده، از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می گردند.

این مقام مسئول در ادامه به تعداد پروانه های ساختمانی ارجاع شده به مهندسان اشاره کرد و اعلام نمود که به نظر می رسد، تعداد این ساختمان های در حال ساخت تهران بیشتر شده است. چرا که میزان ارجاع به مهندسان ناظر رشد داشته!

صدور شناسنامه فنی ملکی نیز یکی دیگر از موضوع هایی بود که رئیس نظام مهندسی ساختمانی تهران به آن پرداخت. وی خاطرنشان ساخت که صدور پایان کار ساختمانی، باید منوط به صدور شناسنامه فنی باشد. همچنین سازندگان برای دریافت پروانه ساخت، باید مجری ذیصلاح معرفی کنند.

پرئیس نظام مهندسی ساختمان در بخش دیگری از صحبت های خود به توضیح این شناسنامه ی فنی پرداخت و اعلام کرد که تکمیل این شناسنامه بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی صورت می گیرد. البته این شناسنامه هنوز اجرایی نشده است.

همچنین برخی از ساختمان ها بدون معرفی مجری ذیصلاح در حال ساخت می باشند و همین مسئله، مشکلات عدیده ای را در این حوزه به وجود آورده است.

علی کریمی اعلام کرد که سازمان نظام مهندسی کشور، آماده است تا این مجریان ذیصلاح را معرفی کند.

به نظر می رسد که وضعیت ساختمان سازی و استانداردهای مربوط به آن، چندان جدی گرفته نمی شود. نگاهی کوتاه به ساختمان های در حال ساخت جدید نشان می دهد که این موضوع کاملا صحت دارد و بسیاری از سازندگان بدون داشتن مجوزهای قانونی و مجریان ذیصلاح، مشغول ساخت و ساز هستند.

تنها کسانی که در این میان ضرر واقعی را می بینند، خریداران و متقاضیان واقعی مسکن هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است