سیگنال های بازار مسکن مثبت شده است؟!

سیگنال های بازار مسکن مثبت شده است؟!

گرچه قدرت خرید مسکن در مردم به شدت پایین آمده است اما به نظر می آید که هنوز هم در جنوبی ترین نقاط تهران، بتوان با بودجه های به مراتب کمتر، خانه ای تهیه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، بازار معاملات مسکن از ابتدای سال جاری به شدت راکد شده است. این رکود در شمال و جنوب تهران یکسان است. کمتر خریداری در بازار حضور دارد و همه در انتظار تثبیت قیمت ها هستند.

برخی از مشاوران املاک می گویند که ثباتی که در بازارهای موازی مثل ارز و طلا دیده می شود، باعث کاهش قیمت مسکن و ثبات آن شده است. در ضمن انتظارات بازار کاهشی شده و دلالان هم اقدام به خرید ملک نمی کنند چرا که احتمال کاهش بیشتر قیمت ها را می دهند.

اما با تمام این وجود، برخی از خریداران مصرفی منتظر هستند که قیمت مسکن به پایین ترین حالت خود رسیده و سپس وارد بازار شوند. بنابراین باید به زودی انتظار ورود متقاضیان مصرفی را داشته باشیم.

شرایط بازار نشان می دهد که احتمال ورود متقاضیان مصرفی در نیمه ی دوم سال، بیشتر خواهد شد. کارشناسان اعلام می کنند که با افزایش مبلغ وام مسکن و رسیدن آن به ۹۶۰ میلیون تومان برای زوجین تهرانی، احتمال دارد که به زودی شاهد ورود متقاضیان واقعی مسکن به بازار باشیم.

گرچه لازم به ذکر است که مبلغ مورد نظر باز هم نمی تواند که کل قیمت خانه را پوشش دهد و در بهترین حالت، ۵۰ درصد قیمت یک خانه ی نقلی در جنوبی ترین نقطه ی تهران باشد.

مثلا خانه ای ۵۵ متری در باقرشهر که مجهز به تمام امکانات(پارکینگ، انباری، آسانسور و انباری) است و ۴ سال عمر دارد، به قیمت ۱.۵ میلیارد تومان عرضه شده است.

وضعیت در نقاط دیگری از جنوب تهران نیز به همین منوال می باشد. واحدی ۴۴ متری که در طبقه سوم واقع شده و آسانسور دارد، حدود ۱.۹ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. واحد مزبور بیش از ۷ سال سن دارد.

در مناطقی که بیشتر به مرکز نزدیک هستند، قیمت ها کمی بالاتر می رود. مثلا یک واحد مسکونی ۴۱ متری در محله ی شکوفه که ۷ سال سن دارد و در طبقه ی چهارم واقع شده، ۲.۵ میلیارد تومان قیمت دارد. این واحد مجهز به آسانسور نیز می باشد.

گشت و گذار در میان بازار واحدهای نقلی جنوب تهران، به شما نشان خواهد داد که قیمت از حدود ۱.۲ میلیارد تومان آغاز شده و به ۳ میلیارد تومان نیز می رسد.

بنابراین دریافت واحد ۹۶۰ میلیون تومانی زوجین می تواند تا حدی، خرید یک واحد مسکونی را پوشش بدهد. در حال حاضر اگر این وام دریافت شود و زوجین نقدینگی حدود ۴۰۰ میلیون تومان داشته باشند، می توانند یک آپارتمان کوچک در پایتخت خریداری کنند. البته با شرط اینکه واحد مزبور را رهن بدهند.

بسیاری از متقاضیان مسکن امیدوار هستند که عوامل ایجاد رکود در بازار، همچنان ادامه دار باشند و قیمت ها ثابت باقی بمانند. این موضوع، حتی باعث افزایش امیدواری به شرایط اقتصاد کشور نیز می شود. ارتباطات بین المللی، کنترل حجم نقدینگی، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش قیمت نهاده های ساختمانی می تواند امید به ارزان تر شدن مسکن را افزایش دهد.

بررسی بازارهای مصالح و نهاده های ساختمانی نیز نشان می دهد که قیمت ها با کاهش رو به رو شده اند. قیمت آهن آلات در قیاس با اواخر سال گذشته، حدود ۱۵ درصد کمتر شده اند.

سیمان نیز با نوسانات کمتری در قیاس با سال گذشته رو به رو بود و در تیرماه سال جاری با افت ۱۸ درصدی مواجه شد. این کاهش قیمت ها بیش از هر کسی، انبوه سازان و سازندگان را خوشحال کرد چرا که امیدواری به ساخت و ساز در میان آن ها بیشتر شده است.

با توجه به ترک بازار از سوی سازندگان، چنین اخباری می توانند بسیار مثبت تلقی شوند.

از سوی دیگر، اخبار منتشر شده از سوی مسئولین دولتی نیز نشان می دهد که تا پایان تیرماه، زمین کافی برای ساخت ۱.۸ میلیون واحد مسکونی تامین کرده اند. از این میان ۱.۴۸ میلیون واحد نیز به مرحله ی ساخت رسیده اند.

علاوه بر این، اقداماتی که دولت برای ساماندهی به بنگاه های متخلف املاک و مالیات بر خانه های خالی صورت داده، باعث شده است که وضعیت بازار مسکن نیز بهبود پیدا کند.

به طور کلی، اخبار و وقایعی که این روزها در داخل و خارج بازار مسکن رخ می دهد، باعث ایجاد امیدواری شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است