قدرت خرید وام ۹۶۰ میلیونی در تهران

قدرت خرید وام 960 میلیونی در تهران

بارها اعلام شده است که وام های مسکن، کفاف خرید چند متر خانه هم نمی دهند. اما دولت بی توجه به نظر کارشناسان، مبلغ وام را افزایش داده است. اما سوال این جاست که با وجود این افزایش، آیا می توان با مبلغ وام مسکن، خانه ای در تهران خریداری کرد؟!

به گزارش پرشین سازه ، قیمت وام مسکن به گونه ای است که تنها ۱۰ درصد قیمت خانه ای نقلی در شمال تهران را پوشش می دهد. این عدد در مناطق جنوبی تهران به ۳۰ درصد می رسد.

پیش از این، بهترین جایی که می توانستیم آمارهای مربوط به قیمت مسکن را استخراج کنیم، سایت مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی بود. اما مدت هاست که این دو مرجع رسمی آمارهای مسکن، عملکردی ندارند و آماری منتشر نمی کنند.

در نتیجه، بسیاری از فعالان بازار به حدس و گمان روی آورده اند. آخرین آمار مربوط به ۶ ماه پیش بود که به شاخص قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۱ می پرداخت. بعد از آن، دولت سیزدهم دست از ارائه ی آمار برداشت و دیگر وبسایت های مزبور، آپدیت نشدند.

این در حالیست که در طی ۶ ماه گذشته، تحولات بسیاری در بازار مسکن رخ داده است. تحولاتی که صرفا می توان از وبسایت های آگهی فروش یا اجاره ی مسکن دنبال کرد و هیچ یک از مراجع رسمی، آن ها را تایید نکرده است.

این سانسور گسترده در مورد انتشار آمار، هرگز رخ نداده بود. حالا هفت ماه است که هیچ یک از مراجع رسمی، چیزی در مورد وضعیت مسکن منتشر نکرده اند. این در حالیست که همین هفته ی گذشته بود که رئیس بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن در تهران سخن گفت. اصلا مشخص نیست که این کاهش قیمت ها بر اساس کدام آمار است.

به نظر می آید که مسئولان و مدیران کشور به آمارهایی دسترسی دارند که مردم و کارشناسان، نباید از آن مطلع باشند.

از سوی دیگر، با افتخار در مورد وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن صحبت می کنند. وامی که سود ۲۲.۵ درصدی دارد و اقساط آن نزدیک به ۲۰ میلیون تومان است. اما آیا همین وام مسکن با این شرایط بازپرداخت، برای خرید مسکن مناسب است؟!

نگاهی کوتاه به قیمت مسکن در سایت های درج آگهی نشان می دهد که مبلغ ۹۶۰ میلیونی حتی برای خرید چند متر مربع خانه ی مسکونی نیز کفاف نمی دهد. بنابراین، خیلی از متقاضیان واقعی مسکن اصلا به سراغ دریافت آن نمی روند.

قیمت خانه در تهران

حالا که وام مسکن به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است، خیلی از مردم این سوال را می کنند که آیا برای خرید مسکن می توان روی آن حساب کرد. با بررسی کوچک در قیمت ها، متوجه خواهیم شد که اصلا چنین توقعی نمی توان داشت.

مثلا یک واحد کوچک ۶۶ متری در محله ی پاسداران، متری ۱۱۴ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کلی آن نیز ۷.۵ میلیارد تومان می باشد. به راحتی می توان محاسبه کرد و اعلام نمود که وام مزبور، صرفا ۸ درصد از قیمت این خانه را پوشش می دهد.

یا یک واحد ۸۹ متری دیگر در محله ی سعادت آباد با قیمت کلی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

وضعیت در دیگر محلات تهران نیز چندان جالب توجه نیست و قیمت ها بالاست. مثلا در محله ی تهرانپارس، یک واحد ۸۸ متری، ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. در منطقه ۱۰ تهران و حوالی مترو نواب نیز قیمت یک واحد ۷۹ متری، ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.
بنابراین تسهیلات ۹۶۰ میلیون تومانی، حتی در جنوبی ترین نقاط تهران نیز قدرت خرید ندارند. قیمت ها نجومی شده است. حتی اگر همین مبلغ کنونی، دو برابر شود، باز هم نمی تواند انتظار داشت که برای خرید خانه کافی باشد.

از سوی دیگر، اقساط بالا و نرخ بهره ی عجیب و غریب این وام، باعث شده که دریافت آن برای متقاضیان مسکن به صرفه نباشد.

در غیاب آمارهای رسمی از قیمت مسکن، حدس و گمان ها در خصوص این موضوع بیشتر می شود. بیشتر فعالان بازار می گویند که به شکل میانگین، قیمت مسکن تهران متری ۷۰ میلیون تومان است. بنابراین قدرت خرید وام ۹۶۰ میلیون تومانی، ۱۳.۷ درصد از یک واحد مسکونی در پایتخت است.

این وام شاید برای خرید خانه های مسکن مهر در شهرهای اطراف تهران مثل پرند و پردیس مناسب باشد. اما باز هم نمی توان مطمئن بود که خانه ای باکیفیت و مناسب، می توان خریداری کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است