استفاده از سازه‌های فولادی در واحدهای نهضت ملی

استفاده از سازه‌های فولادی در واحدهای نهضت ملی

نهضت ملی مسکن با سازه‌های نوین!


بعد از تبادل نظرهای مختلف و اقدامات متنوعی که در راستای ساخت مسکن از طریق فناوری های نوین صورت گرفت، حالا گفته می شود که اولین پروژه های نهضت ملی مسکن که با همین سازه های مدرن و روش های جدید ساخته می شوند، در دستور کار قرار گرفته اند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بعد از اعلام این خبر، تاکید کرد که روش های نوینی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. در این میان، همایش سازه های فولادی که در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برگزار می شد نیز پذیرای بخشی از فعالان و مدیران این حوزه بود.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی ایران در طی این همایش، خاطرنشان ساخت که باید در ساختمان سازی به سراغ استفاده از سازه هایی برویم که کیفیت بالایی دارند. بر اساس گفته های احمد کرمی راد، ظرفیت تولید ۱ میلیون تن سازه فولادی برای ساخت پروژه های مسکونی ایجاد شده است.
وی در ادامه به مشکلاتی که بر سر راه این اقدام وجود دارد اشاره کرد و گفت:

برخی از اداره های شهرک های صنعتی و ارگان ها، آیین نامه و ضوابطی برای خود در نظر گرفته اند که استاندارد مخصوص به خود را دارند.

با توجه به این موضوع، نمی توان استفاده از سازه های نوین را در همه شهرک ها و پروژه ها در پیش گرفت. این مقام مسئول در انجمن سازه های فولادی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در حال حاضر، طول عمر یک ساختمان بین ۲۰ الی ۲۵ سال است. باید تلاش شود که این طول عمر افزایش یابد. همچنین اگر در ساختمان سازی از سازه های فولادی نوین استفاده شود، می توان بعد از فرسودگی ساختمان از زباله ها و نخاله های آن استفاده کرد و روند بازیافت را در پیش گرفت.
کرمی راد در ادامه تاکید کرد که ایران، کشوری فولادی است و به زودی به یکی از کشورهای دارای تکنولوژی تولید فولاد تبدیل می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به منابع خدادادی و بی نظیر ایران در حوزه آب، برق و گاز اشاره کرد و تصریح کرد که این منابع در شمال و جنوب کشور موجود هستند. بنابراین باید از منابع مزبور، بیشترین استفاده را برد و در بخش هایی مثل فولاد، سرمایه گذاری کرد.
احمد کرمی راد در ادامه به لزوم فرهنگ سازی در خصوص استفاده از ساختمان های فولادی اشاره کرد و تاکید داشت که در صورت ساخت چنین سازه هایی، می توان مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی را افزایش داد.
بر اساس گفته های ایشان، نزدیک به ۹۰ درصد ساختمان هایی که پروانه ساختمانی دریافت می کنند، ۴ الی ۷ طبقه هستند و خرید سازه های فولادی برای آن ها، قیمتی برابر با سازه های بتنی دارد. این در حالیست که استفاده از سازه های فولادی، مقاومت ساختمان را بالاتر می برد.

وی تاکید کرد که یارانه های اختصاص یافته به فولادسازان، باید به سمت قیمت تمام شده سازه فولادی هدایت شود. مثلا در بورس کالا، مالکان اصلی خود سازندگان فولاد هستند. بنابراین نیاز به نظارت بیشتر بر کار آن ها وجود دارد. هر ورق یارانه بورس ۲۱ الی ۲۲ تومان است. اما برخی از شرکت های بورسی با کاغذبازی، قیمت این ورق ها را به ۴۰ هزار تومان هم می رسانند و در این میان، سود کلانی به جیب می زنند. این در حالیست که اگر به همان سود ۲۰ الی ۳۰ درصدی خود قانع باشند، می توانند فولاد را با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه کنند. حتی قیمت ۱۷ الی ۱۸ هزار تومانی هم برای آن ها می صرفد.
در همایش سازه های فولادی، برخی دیگر از مسئولین مربوطه حضور داشتند و به ارائه نکته نظرات خود پرداختند. رئیس بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز ضمن تاکید بر حفظ ارتباط با دانشگاهیان، اعلام کرد که دولت سیزدهم همواره بر لزوم استفاده از فناوری ها و سازه های نوین در طرح نهضت ملی مسکن تاکید داشته است.
فرهنگ فرحبد تصریح کرد که اگر استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن روال شود، می توان به اهداف این طرح که استاندارد سازی، افزایش سرعت ساخت و صرفه جویی اقتصادی است، دست پیدا کرد.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر از سازه های فولادی در ساخت و ساز واحدهای مسکونی استفاده شود، می توان جلوی مصرف بی رویه انرژی را گرفت و جداره های داخلی ساختمان را عایق بندی کرد. علاوه بر این، مقاومت سازه در برابر آتش را نیز افزایش خواهد داد.
در این میان، پروژه مهرگان از معدود پروژه هایی است که از سازه های نوین ساخت استفاده می کند و بیشتر ساختمان های نهضت ملی مسکن با قالب های بتنی ساخته می شوند.

News summary in English

The use of steel structures in national movement units

The Deputy Head of the Research Center for Road, Housing and Urban Construction has announced the utilization of modern construction methods and materials, particularly steel structures, in the construction of National Housing Movement (NHM) units. This shift towards innovative construction techniques aims to enhance the quality, durability, and efficiency of the housing projects.

During a conference on steel structures held at the Research Center, the Vice President of the Iranian Steel Structures Association, Ahmad Karami Rad, emphasized the importance of adopting high-quality construction materials. He highlighted the country’s capacity to produce 1 million tons of steel structures specifically for residential projects.

Karami Rad acknowledged the challenges posed by inconsistent regulations and standards across industrial estates and organizations. He stressed the need to standardize construction practices and promote the use of modern steel structures to extend the lifespan of buildings from the current 20-25 years to a significantly longer period.

He further emphasized the environmental benefits of steel construction, as it facilitates the recycling of waste and debris from demolished buildings. Additionally, he highlighted Iran’s position as a major steel producer with the potential to become a leader in steel manufacturing technology.

Karami Rad also pointed to the country’s abundant natural resources, including water, electricity, and gas, particularly in the north and south regions. He advocated for utilizing these resources effectively and investing in the steel industry.

He called for a cultural shift towards embracing steel structures, emphasizing their ability to enhance earthquake resistance and overall structural integrity. He noted that nearly 90% of buildings with construction permits have 4-7 floors, and the cost of steel structures for these buildings is comparable to that of concrete structures, while offering superior strength.

دیدگاه ها غیرفعال است