ساخت و ساز در شهرهای جدید با رویکرد تازه

ساخت و ساز در شهرهای جدید با رویکرد تازه

نهضت ملی مسکن یکی از طرح های بسیار بزرگ و وعده های جاه طلبانه ی دولت سیزدهم بود که البته تا به امروز، ابهامات زیادی در خصوص اجرای آن وجود دارد. حالا به نظر می آید که اولین جلسه ی قرارگاه نهضت ملی مسکن شهرهای جدید در سال ۱۴۰۲ برگزار شده است و در طی این جلسه، مقاماتی مثل معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اعضای هیئت مدیره، معاونان و مدیران ستادی و البته مدیران شرکت های تابعه حضور داشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای این جلسه، علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی به شعار امسال که مهار تورم و رشد تولید است، اشاره کرد و عنوان نمود که وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان تولید مسکن در کشور، باید تلاش بیشتری به حوزه ی مسکن سازی و تولید شهر و ارتقای این حوزه داشته باشد.

در طی این جلسه، معاون وزیر راه و شهرسازی به مدیر عاملان شهرهای جدید در کل کشور تاکید کرد که شهرهای جدید باید قبل از هر چیزی در مسیر بومی سازی سیاست های ابلاغ شده باشند. همچنین باید اولویت های وزارت راه و شهرسازی را مد نظر قرار داده و برنامه های سال جاری را تهیه کنند و برای بررسی نهایی به ستاد ارسال نمایند.

مدیر عامل شرکت عمرانی شهرهای جدید در ادامه از پروژه ی نهضت ملی مسکن نام برد و آن را یکی از اصلی ترین حوزه های فعالیت شرکت های عمرانی شهرهای جدید دانست و اعلام کرد:

بر اساس گفتگوهایی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، نتیجه این شد که این وزارتخانه به جای اینکه نقش تصدی گری داشته باشد، در تولید مسکن به تولی گری روی بیاورد و به جای اینکه خود سازنده باشد، از متقاضیان و سازندگان حرفه ای در این حوزه درخواست کند که خود امر ساخت مسکن را در پیش بگیرند و وظیفه ی وزارتخانه هم مدیریت آن ها باشد.

این مقام مسئول در مورد نقش شهرهای جدید و راهکارهایی که برای ساخت مسکن وجود دارد نیز توضیحاتی ارائه کرد. اولین گام در تحقق این شکل از سیاست گذاری، این است که قطعات زمین هایی که آماده شده اند به سازندگان و انبوه سازان واگذار شود تا مسئولیت ساخت و ساز به دست اهل فن برسد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که وظیفه ی اصلی تمام بخش ها و شرکت های تابعه این است که تمام پروژه های مسکونی و روبنایی خود از جمله مسجد، مدرسه و درمانگاه را دسته بندی کرده و در همین مسیر گام بردارند.

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از تمام مسئولین مربوط به شهرهای جدید درخواست کرد که هر چه سریع تر، جانمایی اراضی را انجام داده و تکلیف سومین مرحله از اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را پیگیری کنند.

جعفری تاکید کرد:

الباقی واحدهایی که از پروژه های کنونی شرکت عمران شهرهای جدید باقی مانده است باید با توجه به رویکرد جدید احداث ساخته شوند و اساس بر این است که واحدهای جدید را به سمت شهرک های جدید در دست ساخت، سوق بدهند. چرا که جمعیت شهرها سرزیر کرده است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که برخی از تعاونی های خوش نام و دارای سابقه ی موفق در این امر پیشگام شده و از ظرفیت آن ها استفاده شود. جعفری خاطرنشان ساخت که تمام شرکت های تابعه باید برای ساخت پروژه های روبنایی مورد نیاز شهرهای جدید، باید فراخوان های لازم را صادر کرده و پیگیری امور مربوط به آن ها را در دستور کار خود قرار بدهند.

وی در نهایت اعلام کرد که وضعیت پروژه های زیربنایی شهرهای جدید نیازمند بازنگری و کوشش بیشتر است. بخش فنی و مدیریت منابع مالی پروژه های زیربنایی موجود باید دقت بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که باید از منابع مالی دستگاه های متولی و خدمات رسان برای تامین بودجه ی مورد نیاز جهت پروژه های زیربنایی استفاده شود.

شهرهای جدید که در زمان پروژه ی مسکن مهر ساخته شدند، حالا تبدیل به یکی از اصلی ترین معضلات شهرسازی شده اند. چرا که خدمات زیربنایی و روبنایی کافی در این شهرها وجود ندارد و عملا به مناطق حاشیه ای تبدیل شده اند.

اساسا شهرهای جدید به دلیل کمبود زمین در شهرها و افزایش جمعیت مناطق شهری ساخته شدند. در نتیجه، چیزی که در آن ها فراوان است، واحدهای مسکونی است اما خبری از خدمات زیربنایی مورد نیاز شهرک ها و شهرهای جدید نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است