ساخت مدارس در طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

ساخت مدارس در طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

در قالب طرح نهضت ملی مسکن پروژه های زیادی مانند مدرسه سازی نیز پیش می رود. در واقع، بخشی از هزینه ای که برای ساخت این واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده، مربوط به ساخت خدمات روبنایی مثل مدرسه است. حالا مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام می کند که سرعت ساخت مدارسی که تحت قالب این طرح ساخته می شوند، بیشتر خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، قرار است ۵۰ درصد هزینه های ساخت توسط سازمان ملی زمین و مسکن و ۵۰ درصد هم توسط اداره کل نوسازی مدارس انجام شود.

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در طی دیداری که با استاندار خراسان جنوبی داشت، خاطرنشان ساخت که زیرساخت های سایت های نهضت ملی مسکن به هزینه ای نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
وی تاکید کرد که این زیرساخت ها باید به بهترین شکل ممکن و در راستای رفاه مردم تکمیل شوند. تجربه هایی که دولت و مسئولین از طرح های قبلی مسکن سازی به دست آوردند، نشان می دهد که بدون تامین این زیرساخت ها، سکونت مردم دچار مشکل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز خاطرنشان ساخت که تلاش تمام دستگاه های خدمات رسان بر این است تا مشکلی از بابت خدمات زیرساختی و روبنایی به وجود نیاید و مردم به هنگام اسکان در این واحدهای مسکونی، دچار دردسر نشوند.

وی تاکید کرد که تجربه های مسکن مهر، قرار نیست دوباره تکرار شود. مشکل مسکن مهر در بسیاری از استان های کشور این بود که زیرساخت های آن دچار مشکل بودند و به همین دلیل، هنوز هم چندین هزار واحد نیمه کاره از مسکن مهر باقی مانده است. البته دولت سیزدهم تاکید دارد که تا پایان کار خود، پرونده مسکن مهر را ببندد.
ارسلان مالکی در بخش دیگری از صحبت های خود به دولت های قبلی انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که کار مسکن نیازمند اقدامات جهادی است. به همین دلیل، دولت دوازدهم و سیزدهم با علم به این موضوع، ترجیح دادند که از ساخت و ساز مسکن کنار بکشند و به جای آن، به انتقاد از طرح مسکن مهر بپردازند.

دولت سیزدهم رویه ای معکوس دارد و با وجود تمام سختی هایی که این حوزه دارد، ترجیح می دهد که به صورت جهادی و انقلابی عمل کند.
مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد که علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، توجه ویژه ای به خدمات روبنایی و زیرساخت ها نیز صورت گرفته است. به همین دلیل در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ساخت مدارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.
در این میان اداره کل نوسازی مدارس نیز همکاری های خوبی با سازمان ملی زمین و مسکن خواهد داشت. به این ترتیب تمام خانواده هایی که بعدها قرار است در پروژه های مزبور ساکن شوند، نگرانی خاصی از بابت مدارس فرزندان خود نخواهند داشت.
در کنار مدرسه، خدمات روبنایی دیگری نیز باید ارائه شود. مثلا با همکاری و تعامل نیروی انتظامی باید زمینه های ساخت کلانتری نیز در سایت های مسکونی مزبور ساخته شود. ساخت مسجد و…نیز ضروری است.

بر اساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی، خوشبختانه نگرانی خاصی از بابت تامین بودجه برای ساخت این خدمات روبنایی وجود ندارد.
یکی دیگر از روش های تامین بودجه لازم، همکاری بخش خصوصی در ساخت این خدمات روبنایی است. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که اگر بخش خصوصی تمایلی به ساخت درمانگاه، ورزشگاه و دیگر امکانات داشته باشد، سازمان تحت نظر وی، فوراً زمین های مورد نیاز وی را تامین کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد تا تمام کارها بدون تاخیر انجام شود.

یکی از کارهایی که باید برای بهبود سکونت مردم در این واحدهای مسکونی صورت بگیرد، ساخت و ساز همزمان واحدهای تجاری و زیرساخت هاست. به این ترتیب، زمانی که ساخت واحدهای مسکونی تمام می شود، زیرساخت ها نیز به طور کامل ساخته شده اند و به این ترتیب، مردم با خیال راحت در واحدهای مسکونی خود مستقر می شوند و مشکلی برای تامین نیازهای خود نخواهند داشت.
تجربه مسکن مهر نشان داد که رویکردی غیر از این، می تواند به ایجاد مشکلات فراوان برای مردم و ساکنان منجر شود. به همین دلیل، مسئولین مربوط به طرح نهضت ملی مسکن به خوبی از این تجارب درس گرفتند. در صورت تامین خدمات روبنایی در شهرهای جدید، می توان انتظار داشت که استقبال خوبی از سکونت در این شهرهای جدید صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است