رشد ۱۶۵۰ برابری قیمت زمین تهران در ۳۰ سال

رشد 1650 برابری قیمت زمین تهران در 30 سال

بررسی علل افزایش 1650 برابری قیمت زمین در تهران طی 30 سال گذشته


آمارها نشان می دهد که در طی ۳۰ سال گذشته، قیمت مسکن تهران حدوداً ۱۶۵۰ برابر شده و قیمت زمین نیز پا به پای مسکن و گاهی بیشتر از آن، رشد کرده است. سوال اینجاست که چگونه کار به اینجا رسید و آیا راهی برای تعادل قیمت ها وجود دارد؟

به گزارش پرشین سازه ، ۳۰ سال پیش قیمت هر متر مربع زمین در تهران نزدیک به ۴۵ هزار تومان بوده است. این مبلغ مربوط به سال ۱۳۷۲ می باشد. بنابراین اگر در همان سال ها، شخصی تصمیم به خرید هزار متر زمین می گرفت، احتمالآً نهایت پولی که باید خرج می کرد، ۴۵ میلیون تومان بود. پولی که در حال حاضر، حتی برای خرید نیم متر مسکن در تهران هم کافی نیست.

واقعیت اینجاست که در آن زمان، قیمت زمین و مسکن با توجه به درآمد آحاد جامعه آنقدر بالا نبود و خیلی از زوج های جوان، بعد از چند سال کار و پس انداز، می توانستند مسکن مناسبی تهیه کنند. بیشتر خانواده ها صاحبخانه بودند و تعداد مستاجران، کمتر از الان بود.

حالا که قیمت زمین و مسکن در طی این ۳۰ سال، نزدیک به ۱۶۵۰ برابر شده، اصلا نمی توان انتظار داشت که تعداد مستاجران بالا نرود. به خصوص وقتی که رشد قیمت ها را با رشد درآمد مقایسه می کنیم.

البته در همان زمان هم قیمت محله های مختلف تهران فرق داشته است. بر اساس گزارش های روزنامه اطلاعات در آن سال ها، بیشتر قیمت زمین و مسکن به منطقه ۳ مربوط بوده است که شامل محله هایی مثل دروس، قلهک و ونک می شود.

در آن زمان نیز ارزان ترین خانه ها را می توانستید در منطقه ۱۹ تهران پیدا کنید که شامل محله هایی مثل خانی آباد، نعمت آباد و اسماعیل آباد است. البته حالا این شرایط فرق کرده و بعد از ۳۰ سال، قیمت زمین در این محله ها نیز اصلا ارزان نیست.

البته با کمی جستجو می توان قیمت های مناسب تری هم پیدا کرد. مثلا یک زمین ۳۲۰ متری با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان در منطقه ۱۹ آگهی شده است. به عبارت دیگر، قیمت هر متر مربع از این زمین، نزدیک به ۲ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان تعیین شده که نشان می دهد در طی ۳۰ سال گذشته، قیمت آن ۶۳ برابر شده است.

در حال حاضر، متاسفانه نظارتی هم بر بازار مسکن و زمین وجود ندارد و بیشتر مالکان، قیمت های سلیقه ای ارائه می کنند. مثلا در همین منطقه ۱۹، مالک دیگری برای زمین خود، قیمت ۵۵ میلیون به ازای هر متر مربع را در نظر گرفته است. البته باید بگوییم که این عدد نسبت به عرف منطقه خیلی بالاتر است و مالک آن، شاید نتواند با قیمت دلخواه، آن را به فروش برساند.

بر اساس گزارش های اخیر بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران نزدیک به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. از آن جایی که قیمت زمین و مسکن به هم گره خورده، بنابراین می توان گفت که قیمت زمین نیز در همین حول و حوش باشد.

البته این موضوع در خصوص تمام مناطق تهران صدق نمی کند. مثلا در منطقه ۱ تهران، قیمت زمین سر به فلک می کشد و اصلا با قیمت مسکن قابل قیاس نیست. مثلا قیمت یک زمین ۱۴۰ متری در سوهانک هفت میلیارد تومان اعلام شده است. زمین مزبور حتی جواز ساخت هم ندارد و به همین دلیل است که با این قیمت عرضه شده! از آن جایی که متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران، متری ۱۶۰ میلیون تومان است، چنین زمینی ارزان قیمت محسوب می شود

یک زمین دیگر در همین محله، با قیمت متری ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شده است. این زمین ۷۰۰ متری، سرجمع نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد. با توجه به متوسط قیمت زمین در سال ۷۲، می توان گفت که قیمت این زمین نزدیک به ۴۵۰۰ برابر شده است.

اگر به دنبال زمین ها و واحدهای گران تر باشید، قطعا باید سری به محله های نیاوران، زعفرانیه، الهیه و..بزنید. مثلا قیمت یک زمین ۱۷۵ متری جوازدار در یکی از این محله ها، متری ۴۰۰ میلیون تومان است. در نتیجه قیمت نهایی این قطعه زمین، ۷۰ میلیارد تومان خواهد بود. با همین مبلغ، می توان یک واحد آپارتمان ۸۲۳ متری( با توجه به متوسط قیمت ها) در تهران خریداری کرد.

نباید تصور کنیم که در طی ۳۰ سال گذشته، فقط قیمت زمین با این رشد عجیب و غریب مواجه شده است. نگاهی مختصر به بازارهای موازی نشان می دهد که آن ها نیز با رشد زیادی همراه بوده اند. مثلا در سال ۷۲ که قیمت زمین تهران متری ۴۵ هزار تومان بوده، هر گرم طلای ۱۸ عیار، نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشته است. قیمت سکه تمام نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. جالب توجه اینجاست که قیمت دلار آمریکا نیز کمتر از ۳۵۰ تومان بوده!

دیدگاه ها غیرفعال است