دو شهرک جدید در یزد: امید برای متقاضیان مسکن

دو شهرک جدید در یزد: امید برای متقاضیان مسکن

در راستای طرح شهرک سازی و برای بهبود وضعیت مسکن در کشور، قرار است که دو شهرک مسکونی جدید در شهر یزد ساخته شود. شرکت عمران شهرهای جدید ایرانی ضمن اعلام این خبر و صدور پروانه تاسیس و بهره برداری از این دو شهرک، خاطرنشان ساخت که خانواده های شهدا، زمین های ویلایی دریافت می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد که در خارج از حریم شهر یزد، طرح جامع شهرک مسکونی اجرایی شده و هر چه سریع تر در راستای مکانیابی آن اقدام شود. این واحدهای مسکونی در اختیار خانواده های شهدا، جانبازان و متقاضیان مسکن ملی قرار می گیرد.

یکی دیگر از دلایلی که منجر به ساخت این دو شهرک در یزد شده، دستورالعمل هایی است که برای ترویج شهرک سازی در حریم شهرها ابلاغ شده! بر همین اساس، مجوز ساخت یک شهرک مسکونی دولتی به نام شهرک شهید سلیمانی در مساحتی نزدیک به ۹۲ هکتار و ظرفیت جمعیتی ۱۳۵۰۰ نفر، توسط سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید و رئیس ستاد مدیریت شهرک سازی کشور صادر شد.
بر اساس پروانه ساخت این شهرک مسکونی، سهمیه طرح نهضت ملی مسکن استان یزد افزایش پیدا کرد. قرار است در ۱۳۰۷ قطعه ۲۰۰ متری، واحدهای مسکونی ساخته شود. یکی از نکات جالب توجه در خصوص این طرح، اختصاص یافتن برخی از واحدهای مسکونی به خانواده های محترم شهدا و ایثارگران بود. البته سهم اصلی این واحدها به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تعلق دارد.

جلسه ای در ستاد مدیریت شهرک سازی کشور در محل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد و در طی آن، طرح های آماده و طراحی شهرک، توسط اعضای ستاد بررسی شد و پس از تصویب و موافقت نهایی آن، قرار است که عملیات اجرایی این شهرک توسط سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری شود.
قرار است شهرک مزبور به شکل دولتی ساخته شوند. به نظر می آید که این نخستین بار است که پروانه ساختمانی برای یک شهرک دولتی صادر می شود. علاوه بر این، پروانه بهره برداری فاز اول شهرک مسکونی دولتی مزبور که به نام پردیس زندگی یزد شناخته می شود نیز، صادر شده است.
شهرک سازی یکی از اصلی ترین رویکردهای دولت سیزدهم به طرح های مسکن سازی بود. قرار است که از اراضی حواشی شهر برای ساخت این شهرک ها استفاده شود. از آن جایی که بیشتر این اراضی در اطراف شهرهای بزرگ واقع شده اند، مشکل زیرساخت و خدمات کمتری خواهند داشت و ساکنان این شهرها می توانند برای امور مهم خود به شهرهای اطراف خود مراجعه کنند.

متاسفانه این سیاست در مورد شهر تهران، چندان جوابگو نیست. دو شهر جدید پردیس و پرند که در حوالی تهران ساخته شده اند، تبدیل به دو خوابگاه بزرگ شده اند. متاسفانه رفت و آمد از مبدأ این شهرها به تهران، چندان ساده نیست چرا که هم مسیر طولانیست، هم افراد زیادی به این شهرها رفت و آمد می کنند و در نتیجه، ترافیک بزرگی ایجاد می شود.
از آنجایی که چنین سیاستی در خصوص شهر تهران جوابگو نیست، مسئولین دولت باید به فکر راهکار دیگری جهت مسکن سازی در تهران باشند. به نظر می آید که در حال حاضر، نوسازی بافت فرسوده اصلی ترین رویکرد دولت سیزدهم برای مسکن سازی در پایتخت است.
خوشبختانه در شهرهای دیگری مثل یزد، مشکل رفت و آمد به اطراف شهر وجود ندارد و می توان از ظرفیت اراضی حواشی شهر جهت شهرک سازی استفاده کرد. شهرک پردیس زندگی قرار است در خارج از حریم شهر یزد و توسط ستاد مدیریت شهرک سازی کشور ساخته شود. این امر در راستای اجرای مفاد دستورالعمل ترویج شهرک سازی کشور صورت می گیرد.

در فاز اول این شهرک، قرار است ۵۰ هکتار زمین مورد استفاده قرار بگیرد و در این اراضی، واحدهای مسکونی ویلایی برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود. امیدواری بر این است که در فازهای بعدی، ظرفیت مسکن سازی این شهرک بیشتر شود.
علاوه بر خانواده های شهدا و ایثارگران، بخشی از واحدهای مزبور به مشمولان طرح جوانی جمعیت نیز اختصاص پیدا می کند. در فاز اول، ۱۳۷۹ قطعه زمین مسکونی به ظرفیت نهضت ملی مسکن استان یزد افزوده شده است. ساخت چنین شهرک هایی می تواند منجر به پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن شود.
در همین راستا، سازمان ملی زمین و مسکن در تلاش است تا اراضی مورد نظر را شناسایی کرده و در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید کشور قرار دهد. واقعیت اینجاست که تاخیر زیادی در آغاز طرح نهضت ملی مسکن به وجود آمده و حالا در تلاش هستند که هرچه سریع تر این تاخیر، برطرف شود.

دیدگاه ها غیرفعال است