دولت باید از مصالح فروشان حمایت جدی کند

دولت باید از مصالح فروشان حمایت جدی کند

بازار مصالح ساختمانی نیز به تبع از بازار مسکن دچار رکود شده است. به گفته رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج، از آن جایی که سرمایه گذاران و سازنده ها از ورود به بازار ساخت و ساز می ترسند، حوزه ی مصالح ساختمانی نیز دچار رکود شده است. چرا که این دو بازار، ارتباط مستقیمی با هم دارند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج اعلام کرد که در شرایط رکودی، انتظار مصالح فروشان این است که از کمک ها و حمایت های دولتی بهره مند شوند.

جلیل عیوضی پرگو خاطرنشان کرد که این حمایت ها باید به شکل اعطای مجوز یا روش های دیگر بروز پیدا کند. مثلا بعضی مواقع یک واحدی که در حال گرفتن مجوز است به طرح های تشویقی نیاز دارد. طرح هایی که موانع اداری را تسهیل می کنند.

وی در ادامه ی صحبت های خود اعلام کرد:

انتظار واحدهای تولیدی و صنعتی این است که دستگاه های بالادستی، کمی قوانین خود را آسان تر کنند. زمانی که یک تولیدکننده، مشوق مالی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند، نمی تواند روی کارش تمرکز کند. این واحد تولیدی تلاش می کند که با صرفه جویی در هزینه ها به حیات صنفی خود ادامه دهد اما واقعیت این جاست که این واحد با خطر رو به روست و در نهایت هم از ادامه ی کار باز می ماند.

جلیل عیوضی پرگو، نائب رئیس اتاق اصناف کرج و رئیس اتحادیه مصالح فروشان این شهر اعلام کرد که صنوف مصالح فروش، معمولا حاشیه سود بسیار پایینی دارند که رکود فعلی هم مزید بر علت شده است. عدم حمایت دولت و سختگیری هایی که در حوزه ی بیمه و دارایی دارد، وضعیت را بدتر کرده است.

وی تاکید کرد که یک واحد تولیدی به دلیل ناتوانیست که حق بیمه کارگران خود را پرداخت نمی کند. در نتیجه، اعمال قوانین سختگیرانه مثل پرداخت جریمه دیرکرد، به این کسب و کارها، آسیب جدی می زند.

این مقام مسئول همچنین به مشکلاتی مثل سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها اشاره کرد که انرژی زیادی از صنف مصالح فروشان می برد. کار کردن با این سامانه ها نیازمند دانش تخصصی است و مصالح فروشان ناچار هستند در چنین شرایطی، هزینه ی استخدام نیروی تخصصی را نیز پرداخت کنند.

وی تصریح کرد که بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده، دیگر جایگزین نخواهند شد چرا که اساسا در شرایط رکود، به تولید چندانی نیاز نداریم. اما در صورتی که وضعیت اقتصادی پر رونق شود، شاید کمبود واحدهای تولید مصالح ساختمانی احساس شود.

عیوضی پرگو اعلام کرد که تنها راه نجات واحدهای تولید مصالح ساختمانی، امضای یک تفاهم نامه ی سه جانبه میان انبوه سازان، بانک مسکن و اتحادیه مصالح فروشان است. در این تفاهمنامه باید اعلام شود که انبوه سازان، باید مصالح خود را از مصالح فروشان داخل استان خود تهیه کنند. بانک هم مبالغ پرداختی خود را به جای انبوه ساز، به مصالح فروشان بدهد.

نائب رئیس اتحادیه تاکید کرد که مصالح فروشان در بانک مسکن حساب باز می کنند و با گردش حساب آن ها، امکان پرداخت وام های کلان تر به متقاضیان مسکن فراهم می آید. به این ترتیب ساخت و ساز نیز بیشتر می شود.

وی پیشنهاد کرد که در سطح استان البرز، طرحی به اجرا درآید که بر اساس آن، بانک به جای پرداخت پول به انبوه سازان، مصالح فروشان واحد شرایط را به آن ها معرفی کند تا مصالح مورد نیاز خود را از آن ها تهیه کنند.

عیوضی همچنین از استانداردهای تولید مصالح ساختمانی صحبت کرد. از دیدگاه ایشان، سازمان ملی استاندارد، یک سری قوانین استاندارد اجباری دارد که باید رعایت شوند. اما گاهی مواقع، امکان نظارت بر تمام تولیدی ها را ندارد و برخی از مراکز بدون مجوز، اقدام به تولید مصالح ساختمانی بی کیفیت می کنند.

نائب رئیس اتاق اصناف، همچنین خاطرنشان ساخت که رسته هایی که زیر نظر این اتحادیه فعالیت می کند، بسیار وسیع است. از رسته های تولیدی گرفته تا توزیعی! رسته های تولیدی شامل تولیدکنندگان تیرچه، یونولیت، ایزوگام و…می شود. رسته های توزیعی هم شامل کارخانجات بلوک، کاشی، سرامیک، سیمان و…می شود.

عیوضی پرگو در مورد انتخاب مهندس ناظر نیز توضیحاتی ارائه کرد و اعلام نمود که انتخاب ناظر توسط مالک نخواهد بود. چرا که ممکن است به دلیل مناسبات فی مابین، مهندس ناظر نتواند به درستی بر کار نظارت کند. انتخاب ناظر، باید به شکل ارجاع و بر اساس امتیاز و طی یک شیوه نامه ی ابلاغی صورت بگیرد. در نتیجه، مالک در فرآیند انتخاب وی هیچگونه دخل و تصرفی نخواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است