صنعت ساختمان ایران؛ آماده جهش به سوی صادرات و فناوری‌های نوین

آماده جهش به سوی صادرات و فناوری‌های نوین

ایران؛ قطب تولید محصولات دانش‌بنیان ساختمان در منطقه


گرچه بر اساس گفته های نائب رئیس کمسیون صنایع مجلس، ۸۰ الی ۹۰ درصد صنعت ساختمان از تولیدات داخلی استفاده می کند اما باید ارتباط و تبادل تکنولوژی را با غول های صنعت ساختمان گسترش دهیم.

به گزارش پرشین سازه ، حسنعلی محمدی تاکید کرد که دولت و مجلس برای رسیدن به این هدف، همکاری های لازم را خواهند داشت. ایشان که در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان حضور داشتند، خاطرنشان ساختند که تولیدکنندگان می توانند بازار مصرف داخلی را به طور کامل پوشش دهند و تولیدات مازاد خود را به کشورهای همسایه صادر کنند.

وی تاکید کرد که باید کشورهای همسایه را در اولویت صادرات نهاده های ساختمانی قرار داد و نباید اجازه داد که کشورهای دیگر، کالاهای صادراتی خود را به این کشورها ارسال کنند و بازار ما را به تصرف خویش درآورند.

محمدی از بانک مرکزی و تیم اقتصادی مربوطه درخواست کرد که زمینه را برای صادرات این محصولات فراهم آورند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که نزدیک به ۸۰ الی ۹۰ درصد نیازمندی های صنعت ساختمان تولید داخل است و فقط حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد نیازمند واردات هستیم.

در این میان، معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان اعلام کرد که در حوزه خدمات فنی و مهندسی، توان صادرات کافی در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت در جهت مناسب استفاده شود.

علی مطیع جهانی اعلام کرد که در این نمایشگاه، ۸۵۰ شرکت داخلی و خارجی از شش کشور جهان حضور پیدا کرده اند. وی تاکید کرد که اتاق تعاون، ۱۹ دوره است که برگزاری این نمایشگاه را به عهده دارد و هر ساله بر کیفیت برگزاری آن می افزاید. خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه سال به سال بیشتر می شود.

این عضو اتاق تعاون اعلام کرد که در این دوره از نمایشگاه صنعت ساختمان، ۲۳ گروه کالایی حضور دارند که محور اصلی آن، نمایش آخرین نورآوری ها، فناوری ها و محصولات شرکت های دانش بیان است.

ایران پیشتاز در ارائه خدمات خانه هوشمند

گشت و گذاری کوتاه در نمایشگاه صنعت ساختمان نشان می دهد که از هر نوع کالایی می توان در این نمایشگاه پیدا کرد. یکی از فعالان صنعت ساختمان که در این نمایشگاه حضور داشت، اعلام کرد که ایران در حوزه ارائه خدمات خانه هوشمند کاملا پپیشتاز است و توانسته به تجهیزاتی برای کنترل از راه دور خانه و لوازم داخل آن دست پیدا کند.

مصطفی وعیدی خاطرنشان ساخت که این تجهیزات مدرن با همت و دانش جوانان ایرانی ساخته شده است. وی تاکید کرد که با همراهی متخصصان، توانسته اند مرکزی ایجاد کنند که در آن، علاوه بر ساخت ۵۰ نوع کالای ساختمانی، امکان مدیریت هوشمند تجهیزات و لوازم منزل از طریق موبایل ساکنان فراهم شده است.

به این ترتیب علاوه بر هوشمندسازی منازل، ایمنی آن ها نیز افزایش پیدا می کند. وعیدی اعلام کرد که برای اولین بار در دنیا، یک رایانه هوشمند برای واحد مسکونی ایجاد کرده اند که با استفاده از آن، مدیریت و کنترل ۴۴ وسیله مسکونی از طریق موبایل فراهم می شود. بخشی از این خدمات شامل باز و بسته کردن درب، روشن و خاموش کردن وسایلی مثل هود، فر، گاز و…، باز و بسته کردن شیرآلات، وسایل سرمایشی و گرمایشی و..است. به این ترتیب، ساکنان خانه می توانند با یک موبایل، از هر جای دنیا که هستند لوازم خانگی خود را کنترل و مدیریت کنند.

وعیدی در ادامه توضیح داد که به نوعی هایپرکالای ساختمانی دست پیدا کرده اند که علاوه بر ایجاد تغییری عظیم در کیفیت محصول، هزینه های تمام شده را کاهش می دهد و اشتغالی پایدار ایجاد می نماید. علاوه بر این، آرامش و ایمنی ساکنان خانه را تامین خواهد کرد.

این فعال ساختمانی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که این صنعت به وزارت راه و شهرسازی نیز معرفی شده که در صورت تمایل در پروژه های نهضت ملی مسکن به کار بگیرد. فعلاً ۱۵ پروژه ساختمانی در کشور از این فناوری مدرن بهره برده اند و انتظار می رود که به زودی، تکنولوژی مزبور فراگیر شود.

مصطفی وعیدی در ادامه عنوان کرد که نزدیک به ۳۰ سال تجربه موثر و مفید در حوزه تولید محصولات ساختمانی داشته اند و از دو سال پیش، تلاش کرده اند که به ارائه خدمات هوشمندسازی منازل نیز بپردازند.

همچنین صادرات این فناوری نیز آغاز شده و فعلاً در ۵ کشور دنیا، فعالیت این تکنولوژی شروع شده است.

وی در انتها خاطرنشان ساخت که ظرفیت خیلی خوبی در کشور برای صادرات محصولات دانش بنیان صنعت ساختمان وجود دارد و نباید از این پتانسیل غافل شد. در صورتی که از فعالان این صنعت، حمایت بیشتری صورت بگیرد، می توانند موفقیت زیادی در حوزه صادرات غیرنفتی برای کشور به دست آورند.

دیدگاه ها غیرفعال است