تورم مسکن پرند و پردیس از تهران پیشی گرفت

تورم مسکن پرند و پردیس از تهران پیشی گرفت!

شهرک سازی در اطراف تهران، یکی از اصلی ترین راهکارهای مسئولین برای کاهش قیمت مسکن در تهران بود. اما در چند هفته ی اخیر شاهد بودیم که تورم مسکن در اطراف تهران از خود پایتخت بیشتر شده است. این نشان می دهد که حالا، خرید مسکن در اطراف تهران سود بیشتری برای دلالان خواهد داشت. این در حالیست که قرار بود این واحدهای مسکونی برای طبقات پایین جامعه ساخته شوند.

به گزارش پرشین سازه ، چند وقتی هست که قیمت واحدهای شهر پردیس و پرند خیلی گران تر شده اند. پیش از این، تمام کسانی که بودجه ی خرید خانه در تهران را نداشتند یا خانه اولی بودند به سمت بازار مسکن پردیس و پرند روانه می شدند. اما حالا که واحدهای مسکونی این دو شهر نیز گران تر شده اند، این متقاضیان دیگر جایی در این بازار هم ندارند.

به این ترتیب، تمام کسانی که روزگاری برای خرید خانه به شهر پرند یا پردیس امید بسته بودند، حالا باید این آخرین سنگر را هم رها کنند. مدت هاست که قدرت خرید خانه اولی ها به قدری پایین آمده که دیگر به فکر خرید مسکن نیستند. به این ترتیب عرصه برای خریدهای سرمایه ای و سوداگرانه کاملا باز خواهد بود.

کافیست سری به بازار مسکن این شهرها بزنید. متوجه خواهید شد که دیگر کمتر کسی برای خرید مصرفی به بنگاه های مسکن سر می زند و بیشترشان، خریدهای سرمایه ای دارند.

قیمت خانه در پردیس و پرند چقدر است؟

این دو شهر که با فاصله ی کوتاهی از تهران واقع شده اند، طبیعتا اثر زیادی از وضعیت مسکن تهران گرفته اند. اما نکته ی جالب تر اینجاست که تورم مسکن این دو شهر از تهران نیز بیشتر است. با توجه به فایل هایی که برای فروش عرضه شده، می توان برآورد کرد که قیمت هر متر مربع مسکن در شهر پردیس، حالا به ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که این واحدهای مسکونی مربوط به مسکن مهر تکمیل شده و قابل سکونت است. وقتی که از تورم بسیار بالای این شهر صحبت می کنیم، منظورمان این است که در ابتدای سال جاری، متوسط قیمت واحدهای مسکونی پردیس حدوداً ۱۶ میلیون تومان بود.

البته این وضعیت مربوط به واحدهای مسکن مهر است. در صورتی که به دنبال یک واحد شخصی ساز در پردیس باشید که امکانات معمولی هم دارد، باید در انتظار قیمت های حدوداً ۴۹ میلیون تومانی باشد. این در حالیست که در ابتدای سال، متوسط قیمت مسکن شخصی ساز، حدودا متری ۳۰ میلیون تومان بود.

وضعیت شهر پرند نیز دست کمی از پردیس ندارد. بررسی آگهی های مندرج شده در سایت های مسکن نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن مهر در پرند، حدودا متری ۲۰ میلیون تومان شده است. در ابتدای سال جاری، متوسط قیمت مسکن پرند حدودا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

این وضعیت، به خوبی تورم وحشتناک مسکن در این حوزه را نشان می دهد.

اگر بخواهیم نگاهی به قیمت واحدهای مسکونی شخصی ساز در پرند بندازیم، وضعیت متوسط قیمت ها وخیم تر می شود. تا پیش از گرانی های اخیر، می توانستید یک واحد مسکونی شخصی ساز در پرند را با قیمت متری ۱۵ میلیون تومان خریداری کنید. حالا این رقم به ۲۸ میلیون تومان رسیده است. به این معنی که تقریبا دو برابر شده است.

بررسی همین اعداد و ارقام نشان می دهد که دو شهر پردیس و پرند که قبل از این، محل مناسبی برای خرید خانه اولی ها بود؛ حالا با تورم شدید رو به رو شده است. در همین ۶ ماه گذشته، قیمت مسکن این دو شهر حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته و تورم آن عملاً از تورم مسکن پایتخت جلو زده است.

بنابراین به صراحت می توان اعلام کرد که دیگر خانه اولی های تهران، نمی توانند به سراغ خرید خانه در پرند و پردیس هم بروند.

البته باید اشاره کنیم که هنوز آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن تهران در بهمن ماه منتشر نشده است. اما جستجوی کوتاهی در وضعیت بازار مسکن به خوبی نشان می دهد که باید در انتظار گرانی های بیشتر باشیم. همچنین تورم مسکن در زمستان امسال در قیاس با سال گذشته، ۶۰ درصد بوده است.

دیگر فاصله ی قیمتی میان تهران و حومه وجود ندارد

بررسی قیمت شهرهای جدید اطراف تهران نشان می دهد که واحدهای مسکونی این شهرها چندان ارزان تر از واحدهای تهران نیستند. از زمانی که تورم حومه ی پایتخت از خود آن جلو زد، تقاضا در آن ها افزایش پیدا کرده و عملاً دیگر قیمت واحدهای مسکونی تفاوت چندانی با تهران ندارد.

این اتفاق در طی ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده است و رکود تاریخی محسوب می شود. در حال حاضر بررسی قیمت ها در شهر تهران و اطراف آن نشان می دهد که قیمت مسکن پایتخت حدودا ۱.۹ برابر شهر پردیس است. در مورد شهر پرند، این عدد به ۲.۹ برابر می رسد.

نکته ی جالب توجه این جاست که فاصله ی قیمت مسکن تهران با شهر پردیس، در ابتدای ساخت خود در دهه ۹۰ حدوداً ۳ برابر بود. اما به تدریج این فاصله کمتر شد. به نحوی که الان، کمتر کسی از خانه اولی ها می تواند خانه ای در شهر پردیس و به خصوص در خارج از بافت مسکن مهر خریداری کند.

البته این وضعیت، بغرنج تر و پیچیده تر از امروز هم بوده است. در سال ۹۹ و زمانی که قیمت مسکن تهران به اوج خود رسید، قیمت خانه های تهران حدودا ۲.۳ برابر واحدهای مسکونی شهر پردیس شد. اما این وضعیت دیری نپایید. چرا که خیلی زود قیمت مسکن پردیس نیز همزمان با شهر تهران شروع به افزایش کرد. تقاضای سرمایه ای در آن افزایش یافت و اجاره نشین ها به این بازار مهاجرت کردند.

در نتیجه، خیلی زود شاهد بودیم که قیمت مسکن پردیس به پایتخت رسید و فاصله ی خود را کم کرد. وضعیت شهر پرند هم به همین صورت است. در سال ۱۴۰۰ و زمانی که گرانی های سرسام آور مسکن به تهران هجوم آورده بودند، فاصله ی میانگین قیمت این شهر با پرند بیشتر شد و به ۲.۸ برابر رسید. اما این شهر نیز مستعد رشد قیمت فراوان بود.

در کمتر از چند ماه، قیمت مسکن پرند رشد کرد و گران تر شد. به نحوی که فاصله ی خود را به ۱.۹ برابر رساند.

در ابتدای دهه ۹۰ که وضعیت مسکن بهتر بود و گرانی ها تا به این حد وحشتناک نبود، قیمت مسکن تهران حدودا ۳.۶ برابر مسکن پرند بود. اما از سال ۹۶ به بعد، این فاصله مدام کمتر شد تا حالا که به ۱.۹ برابر رسیده است.

دلیل اصلی این موضوع هم تورم فراوانی است که بر مسکن این شهرها سایه افکنده است. قیمت واحدهای مسکونی تهران به قدری بالاست که خیلی از افراد قادر به خرید خانه در آن نیستند. در نتیجه ناچارند که به سمت شهرهای اطراف بروند. همین موضوع میزان تقاضا در پردیس و پرند را بالا برد. در نتیجه، تورم شدیدتر شد و فرصت خوبی برای جولان سوداگران و دلالان به وجود آمد.

با وضعیت پیش آمده در این دو شهر، مشخص نیست که تکلیف خانه اولی هایی که پیش از این برای خرید خانه به آن جا می رفتند، چه خواهد شد! آیا بازار دیگری برای خانه اولی ها تعریف شده یا قرار است بشود؟ آیا مشکل مسکن تهران به شهرهای حومه ی آن نیز سرایت خواهد کرد؟

دیدگاه ها غیرفعال است