تاکید وزیر راه بر ایمنی در اجلاس نظام مهندسی

تاکید وزیر راه بر ایمنی در اجلاس نظام مهندسی

تمرکز بیست و هفتمین اجلاس نظام مهندسی بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها


بیست و هفتمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در حالی برگزار شد که خدمات این سازمان در راستای ایمن سازی سازه، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی در یک پیام، ضمن آرزو برای موفقیت نهاد مهندسی ساختمان کشور، تاکید کرد که خدمات جامعه مهندسان باید به سمتی حرکت کند که ایمنی و عملکرد مطلوب ساختمان ها را در پی داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، متن پیغام مهرداد بذرپاش، با آرزوی موفقیت و توفیق برای تمام مهندسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان در تمام حوزه های تخصصی شروع می شود و سپس ابراز امیدواری می کند که خدمات مهندسان کشور به نحوی باشد که در نهایت، سازه ای مطلوب و ایمن ساخته شود.

وی برگزاری این اجلاس را توفیقی برای جامعه مهندسان کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت همگانی و مطابق اهداف مندرج در قانون نظام مهندسی، بتوانیم در آینده شاهد بهبود وضع کیفی ساختمان ها و توسعه اقتصاد بهینه در فرآیند ساخت و ساز باشیم.
این مقام مسئول همچنین در طی پیغام خود به اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی کشور فرصت را مغتنم شمرده و برخی از نکات را مجدداً یادآوری کرد تا کنترل ساختمان ها از لحاظ کیفی، میسر شود.
مهرداد بذرپاش اعلام کرد که سازمان نظام مهندسی بیش از ۳۰ سال است که مشغول کسب تجربه بوده و حالا زمان آن رسیده که بازنگری جدی در کلیات یا جزئیات ساختار نظام مهندسی داشته باشد. این اقدام می تواند به یک گام استراتژیک دقیق و موشکافانه برای بهبود اوضاع صنعت ساختمان کشور تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به این نکته اشاره کرد که عصر شکوفایی های علمی و دستاوردهای فنی و مهندسی فرارسیده و علوم مختلف، به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند. به همین دلیل، لازم است که سازمان نظام مهندسی نیز خود را با تحولات هرروزه، همگام سازد و خود را برای پیشرفت های نوین آماده کند. اعضای نظام مهندسی باید زمینه های آگاهی بخشی به این رویکردهای تازه را در خود مهیا کنند.
وی مجدد تاکید کرد که اصلی ترین هدف سازمان نظام مهندسی باید ارائه خدماتی باشد که در نهایت به ایمنی و عملکرد مطلوب ساختمان ها ختم شود. ایران کشوری حادثه خیز است و باید در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله، ساختمان های ایمن و مقاوم ساخته شود و تبعات اینگونه حوادث به هنگام ساخت و ساز، موردتوجه قرار بگیرد. لازم است که گام های نورآورانه در راستای افزایش ایمنی برداشته شود.

بذرپاش از مهندسان جوان درخواست کرد که پا به عرصه گذاشته و تولیداتی استاندارد در تمام زمینه ها و صنایع خرد و کلان داشته باشند. برای داشتن ساختمان هایی ایمن، این تولیدات استاندارد لازم و ضروری است.
وی در بخش دیگری از پیغام خود به لزوم حفظ اخلاق و درستی در حرفه مهندسی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای پیشرفت واقعی، باید اخلاق مهندسی را گسترش داد تا جلوی فساد و رانت خواری گرفته شود.
این مقام مسئول، همچنین به ضرورت حفظ معماری اصیل ایرانی اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

معماری ایرانی چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، یکی از مبانی افتخارات ملی است که باید ریشه های کهن آن حفظ شده و در کنار آن، نوآوری هایی نیز صورت بگیرد و طرح های بهینه نیز به میدان عمل آورده شود.

وی تاکید کرد که فقط از این طریق است که می توان ضمت حفظ شالوده سنت ها، آسیب های وارد شده به زیست بوم را نیز کاهش داد. همچنین مهندسان ایرانی باید به نحوی عملیات مهندسی خود را به اجرا درآورند که سطوح تاب آوری سازه در تمام عرصه های مهندسی ارتقاء پیدا کند.
مهرداد بذرپاش در کلام پایانی خود از تمام دست اندرکاران سازمان و شورای مرکزی و سازمان استان ها تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود که با کمک همدیگر، بتوانیم برای آبادانی کشور تلاش کنیم.
پیغام وزیر راه و شهرسازی به اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی کشور نشان از این دارد که موضوعاتی مثل ایمنی ساختمان باید بیشتر از گذشته موردتوجه قرار بگیرد و از ظرفیت هایی که در جامعه مهندسی کشور وجود دارد، استفاده بهینه گردد.
در حال حاضر، جوانان ایرانی به تولیدات نوینی دست پیدا کرده اند که علاوه بر افزایش سرعت ساخت و ساز، می توانند مقاومت سازه را نیز بالا ببرند. برای بهبود وضعیت صنعت ساختمان و پیشبرد طرح ها و پروژه های مسکن سازی لازم است که از این ظرفیت استفاده شده و گامی بلند در راستای اعتلای این صنعت برداشته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است