بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران

بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده مناطق 17 و 18 تهران

بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده تهران به زودی ابلاغ می‌شود


بلاخره بعد از کش و قوس های فراوان، بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده تهران تکمیل شده و به زودی برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ای با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون سازمان نوسازی شهر تهران و مدیران دفاتر تسهیل گری مناطق ۱۷ و ۱۸ که در خانه وارطان برگزار شده بود، این خبر را اعلام کرد.

در جلسه مزبور که با حضور جمعی از مسئولین مربوطه برگزار شده بود، به مشکلات بافت فرسوده منطقه رسیدگی شد و پیشنهادهای مختلفی برای تدوین بسته تشویقی مخصوص این دو منطقه، ارائه گردید که احتمالاً در تدوین نهایی به کار خواهند آمد.

رئیس جمهور فقید نیز در اردیبهشت امسال ضمن بازدید از مناطق ۱۷ و ۱۸ و گفتگوی مستقیم با اهالی این مناطق در جریان مشکلات بافت فرسوده قرار گرفت و دستوراتی هم برای رفع این مشکل ارائه کرد.

ابراهیم رئیسی در همان زمان دستور داد که بسته تشویقی مناسب این منطقه تدوین شود. در راستای همین دستور بود که جلسه اخیر مسئولین وزارت راه و شهرسازی و دفاتر تسهیل گری و شورایاری محلات این مناطق در خانه وارطان برگزار شد و به بررسی شرایط و تدوین بسته تشویقی مخصوص این مناطق، پرداخته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در طی این جلسه اعلام کرد که رتبه اول نوسازی بافت فرسوده به تهران تعلق دارد و فقط در سال گذشته شاهد بودیم که نوسازی مسکن در تهران، نسبت به سال قبل سه برابر شد. البته این موضوع حاصل تلاش های شهرداری تهران در ارائه بسته های تشویقی بوده است.

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که نوسازی بافت فرسوده به شکل مستقیم با جان انسان ها سر و کار دارد و از آن جایی که خدمت به هموطنان مقدس است، وزارت راه و شهرسازی پیش قدم شده و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به عنوان مجری سیاست های وزارتخانه در حوزه بازآفرینی شهری وظیفه پیشبرد طرح های نوسازی را بر عهده گرفته است.

آئینی در ادامه خاطرنشان ساخت که شرکت بازآفرینی وظیفه دارد که برنامه ریزی خود را به نحوی انجام دهد که شرایط را برای حضور مردم در حوزه بازسازی و نوسازی فراهم آورد.

ریل گذاری این مسیر به عهده این شرکت است و باید به نحوی انجام شود که مردم و شهرداری ها با خیالی آسوده و راحت در این مسیر حرکت کنند. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که مساحت بافت فرسوده خیلی زیاد است و بدون مشارکت و حضور ساکنان در طرح های بازسازی و نوسازی، نمی توان کاری از پیش برد.

وی به ضرورت اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و ساکنان این بافت نسبت به این طرح اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که هیچکس به اندازه ی ساکنان، به مشکلات و معضلات این محله ها آشنا نیستند و می توانند راهکارهای خوبی ارائه کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد که برای اطلاع رسانی باید تمام ابزارهای رسانه ای را به کار بگیریم تا مردم به حق خود برسند. محمد آئینی اعلام کرد:

در این جلسه که به قصد شنیدن صدای مردم برگزار شده بود، نکات خوبی مطرح گردید. گرچه این کار نمادین است اما می توان اینگونه جلسات را با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استان ها و شهرداری ها برگزار کرد تا برنامه ریزی ها بر اساس نیاز مردم پیش برود.

یکی دیگر از مسئولین حاضر در جلسه، معاون نوسازی و توسعه سازمان نوسازی شهرداری تهران بود که در طی صحبت های خود به اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران برای یاری رساندن به سازمان نوسازی شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که همکاری خوبی میان دو نهاد برای رفع معضل بافت های فرسوده صورت گرفته است.

ابراهیمی در ادامه به روال گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که قبلاً بیشتر مشوق ها به تراکم مربوط می شد اما با تدوین بسته ۱۹ بندی مشوق های جدیدی برای نوسازی در نظر گرفته شده و توان شهرداری ها هم برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته است.

با توجه به این مزیت ها، می توان انتظار داشت که روند نوسازی بافت فرسوده سریع تر شود. این مقام مسئول تاکید کرد که در حوزه حقوقی، فنی و نظام مهندسی هم مشوق های جدیدی نوشته خواهد شد. همچنین قرار است که همکاری هایی هم با سازمان اوقاف صورت بگیرد تا بخشی از منازل مسکونی که در عرصه اوقاف قرار گرفته اند نیز بتوانند با سهولت روند نوسازی خود را طی کنند.

در بخشی از جلسه خانه وارطان، شورایاران محلات ۱۷ و ۱۸ نیز به تشریح مشکلات و معضلات این مناطق پرداختند و پیشنهادهای خود را ارائه کردند. در نهایت، محمد آئینی تاکید کرد که اصلی ترین ضلع بازآفرینی شهری، نهاد شهرداری است. بنابراین باید فضا را به نحوی آماده کنند که مردم نسبت به نوسازی بافت فرسوده تشویق شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است