بسته‌های تشویقی در ۸۲ درصد مساحت فرسوده شهری

نوسازی واحدهای فرسوده و بافت ناکارآمد با سرعت بیشتری در حال انجام است و گفته می شود که از ۲۶۰ هزار واحد مسکونی کل کشور که در دست نوسازی هستند، ۸۲ هزار واحد تکمیل شده و از آن ها بهره برداری شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این موضوع تاکید کرد که ۲۵ هزار واحد دیگر نیز در نوبت بهره برداری هستند و به زودی این واحدهای نوسازی شده در بافت های فرسوده نیز تکمیل خواهند شد.

بر اساس گفته های محمد آئینی، قرار است نوسازی واحدهای فرسوده با سرعت بیشتری در سال جاری پیش برود و از تمام امکاناتی که در این بخش موجود است در راستای تکمیل واحدهای مربوطه، استفاده شود. در حال حاضر بخش زیادی از فضای شهری و روستایی کشور، بافت ناکارآمد هستند و جمعیت زیادی را در دل خود جای داده اند. به همین دلیل است که باید هر چه سریع تر، در خصوص بهبود وضعیت این بافت، اقدامی صورت بگیرد. علاوه بر این، گفته می شود که بافت فرسوده، ظرفیت بسیار خوبی در جهت تولید مسکن دارد چرا که خدمات شهری و زیرساخت های لازم را دارا می باشد.

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که قرار بر این است که در سال جاری، ۷۵ هزار واحد مسکونی فرسوده نوسازی شود و به دست متقاضیان خود برسد. همچنین عملیات نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. انتظار می رود که این تعداد بیشتر شود و بخش زیادی از عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی جبران گردد.

بسته تشویقی به اجرا درآمده است

یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در راستای تشویق مالکان و سازندگان به نوسازی بافت فرسوده، ارائه بسته های تشویقی بود. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که در ۸۲ درصد مساحت فرسوده شهری، بسته های مشوق به اجرا درآمده اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد که امکان بومی سازی بسته های تشویقی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و احتمالاً با چنین اقدامی، میزان استقبال از طرح های نوسازی بیشتر شود.
وی اعلام کرد:

در حال حاضر، طرح نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده، در ۵۲۹ شهر ایران به اجرا درآمده است. همچنین ۸۲ درصد از سطح بافت ناکارآمد شهری و یک چهارم مساحت کل کشور، تحت عملیات نوسازی قرار گرفته و از بسته های تشویقی استفاده کرده اند.

آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که ۲۴۴ شهر دیگر نیز در حال تدوین بسته های تشویقی خود هستند. این بسته ها بومی سازی شده اند و متناسب با نیاز ساکنان آن شهر، نگاشته شده اند. به زودی، بسته های مزبور نیز در شهرهای کشور به اجرا در می آید.
میزان استقبال از طرح نوسازی بافت فرسوده و بسته های تشویقی از ردگیری آمارهای صدور پروانه ساختمانی قابل تشخیص است. در ۲۰۳ شهر، میزان صدور پروانه های ساختمانی افزایش پیدا کرده بود. در طی ۱۰ سال گذشته، این مورد بی سابقه بوده است. به نحوی که در سال ۱۴۰۲، ۲۳ هزار واحد فرسوده در تهران موفق به دریافت پروانه ساختمانی شده اند و عملیات نوسازی خود را آغاز کرده اند.

به نظر می آید که رویکرد دولت نسبت به مسکن سازی نیز تعدیل شده و بیشتر به سراغ نوسازی رفته است؛ چرا که تولید مسکن در این نواحی با هزینه کمتری انجام می شود و علاوه بر این، نیازی هم به ایجاد زیرساخت یا تخصیص سرانه خدمات به این واحدها نیست.
بر اساس آخرین آمارهایی که در این خصوص وجود دارد، سهم نوسازی بافت فرسوده از ساخت و ساز شهری به ۲۱.۸ درصد رسید که عدد قابل توجهی است و نشان دهنده میزان استقبال از طرح های تشویقی می باشد.
این عدد نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲.۸ درصدی سهم بافت فرسوده از ساخت و سازهای کل کشور رو به رو بوده ایم. بیشترین استان هایی که نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار خود قرار داده اند، به ترتیب تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده اند. البته از نظر تحقق برنامه های بازآفرینی شهری، جایگاه های اول تا سوم به تهران، مشهد و کرمانشاه تعلق دارد. امیدواری بر این است که با بومی سازی بسته های تشویقی بتوان پای الباقی شهرها و استان های کشور را نیز به نوسازی بافت فرسوده باز کرد.
آمارهایی که محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده، نشان می دهد که در سال جاری، وضعیت بهتری از نوسازی بافت فرسوده شاهد باشیم.

نکات قابل توجه
  • تاکنون ۸۲ هزار واحد مسکونی فرسوده در کشور نوسازی شده است.
  • در سال جاری ۷۵ هزار واحد مسکونی دیگر نوسازی می‌شود.
  • عملیات نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.
  • بسته‌های تشویقی در ۸۲ درصد مساحت فرسوده شهری به اجرا درآمده است.
  • نوسازی بافت فرسوده با هزینه‌ای کمتر از ساخت مسکن جدید انجام می‌شود.

دیدگاه ها غیرفعال است