بازار اجاره مسکن در شمال تهران اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار اجاره مسکن در شمال تهران

قیمت‌های نجومی اجاره پنت‌هاوس در شمال تهران؛ رهن 15 میلیارد، اجاره 500 میلیون!


تا همین چند سال پیش، بازار اجاره مسکن تا به این حد آشفته نبود. مستاجران می توانستند با فراق بال، مورد مناسب خود را پیدا کرده و قدرت انتخاب بیشتری داشتند. اما در حال حاضر، آمارهایی از قیمت اجاره مسکن به خصوص در نقاط لوکس و شیک پایتخت به گوش می رسد که طبیعتاً با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.

به گزارش پرشین سازه ، برخی از این واحدهای لوکس ۲۰۰ متری در شمال تهران با قیمت ۱۰ میلیارد تومان رهن و ماهانه حداقل ۴۰۰ میلیون تومان اجاره ارائه شده اند. سوال اینجاست که به جز دیپلمات های حاضر در ایران و افرادی که درآمد دلاری دارند، چه کسانی قادر به سکونت در این منازل می باشند؟ اساساً چه امکاناتی در این منازل موجود است که چنین قیمتی پیدا کرده اند؟

چنین املاکی طبیعتاً دارای امکانات رایجی مثل آسانسور، پارکینگ و انباری هستند اما علاوه بر آن، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و …نیز به مستاجران خود ارائه می کنند. در واقع زندگی در چنین خانه هایی، شبیه به زندگی در هتل های لوکس پنج ستاره است که تمام امکانات را برای ساکنان خود مهیا می سازند.
حالا که دومین ماه از سال ۱۴۰۳ به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، به نظر می رسد که جنب و جوش همیشگی در بازار اجاره مسکن راه افتاده و دوباره طرفین معامله به بازار برگشته اند. به همین دلیل است که قیمت ها بیشتر از همیشه بالا رفته اند.

واحدهای لوکس شمال تهران با قیمت های عجیب و غریبی ارائه می شوند که طبیعتاً پرداخت اجاره بهای آن ها از عهده ی مردم عادی و حتی طبقات متوسط رو به بالا نیز خارج است. برای پرداخت اجاره ماهانه ۴۰۰ میلیونی، حداقل باید ماهانه ۱ الی ۱.۵ میلیارد تومان درآمد داشته باشید. در روزگاری که کف حقوق کارگر، ۱۱ میلیون تومان است، صحبت از اجاره های ۴۰۰ میلیونی بیشتر شبیه به یک شوخی تلخ می باشد.
البته لازم به ذکر است که مبالغ اجاره به مبلغ رهن اضافه می شود. هر چقدر مبلغ رهن بیشتر باشد، احتمالاً اجاره ی کمتری پرداخت خواهید کرد اما به هرحال، مبلغ رهن نیز کم نیست. با ۱۰ میلیارد تومان می توان یک واحد ۱۰۰ متری در مرکز تهران خریداری کرد.
موضوع قیمت ها در خصوص اجاره پنت هاوس وخیم تر نیز می شود. به نحوی که رهن یک پنت هاوس ممکن است تا ۱۵ میلیارد تومان نیز هزینه بردار باشد.

لازم به ذکر است که محله های مختلف شمال تهران، قیمت های متفاوتی برای رهن و اجاره ملک ارائه می کنند. مثلا برای اجاره یک واحد ۲۰۰ متری در محله دروس که چهار سال از ساخت آن می گذرد و مشاعات و امکانات خاصی دارد، باید مبلغ ۳ میلیارد تومان رهن و ۴۵ میلیون تومان اجاره پرداخت کنید.
هرچه به سمت محله های شمالی تر پایتخت برویم، قیمت ها نیز افزایش پیدا می کند. یک واحد ۲۰۰ متری مشابه در محله الهیه با قیمت ۱ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۱۰۰ میلیون اجاره، آگهی شده است.
یک بنای نوساز با متراژ مشابه در محله زعفرانیه که یکی از شمالی ترین نقاط تهران است، با مبلغ ۶ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۲۰۰ میلیون اجاره قیمت گذاری شده است. برای رهن کامل یک ملک ۲۰۰ متری در محله ای مثل اقدسیه، باید نزدیک به ۷ میلیارد تومان بودجه داشته باشید.

یکی از گران ترین محله های تهران، نیاوران است که در این منطقه نیز برای رهن یک واحد ۲۰۰ متری باید ۷.۵ میلیارد تومان هزینه کنید. اجاره واحدهای واقع در محله فرشته سر به فلک می کشد. برای یک ملک ۲۰۰ متری باید مبلغ ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۷۰ میلیون اجاره هزینه کنید. در منطقه فرمانیه نیز اوضاع به همین منوال است و رهن یک ملک ۲۰۰ متری نزدیک به ۵۰۰ میلیارد رهن و اجاره ۸۰ میلیون تومانی، هزینه می طلبد.
به طور کلی، اجاره بهای شمال پایتخت روی دیگر محله های تهران نیز اثر می گذارد و نرخ ها را بالا می برد. بارها تلاش شده تا کنترلی روی وضعیت اجاره مسکن ایجاد شود اما تمام تلاش های دولت، عملاً به بن بست رسیده است. حالا تنها امیدواری باقی مانده به طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره برمی گردد که بتواند حداقل با تعیین کف و سقف، جلوی این قیمت های فضایی را بگیرد.
متاسفانه شرایط اجاره مسکن در پایتخت به جایی رسیده که بسیاری از خانوارهای کم درآمد، ناچار به کوچ شده اند و شهرهای اقماری تهران را برای سکونت انتخاب کرده اند. موضوعی که طبیعتاً معضلات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

نکات قابل توجه
  • قیمت اجاره مسکن در شمال تهران به شدت بالا رفته و به هیچ وجه با حقوق و درآمد مردم تناسب ندارد.
  • پنت‌هاوس‌ها در این منطقه با قیمت‌های فضایی و نجومی عرضه می‌شوند.
  • دولت تاکنون نتوانسته جلوی این گرانی را بگیرد.
  • طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره تنها امید برای ساماندهی بازار آشفته اجاره مسکن است.
  • بسیاری از خانوارهای کم درآمد به دلیل گرانی اجاره مسکن در تهران، مجبور به کوچ به شهرهای اقماری شده‌اند.

دیدگاه ها غیرفعال است