بازآفرینی شهری در تهران پیشرو و پیشگام

در کلانشهری مثل تهران، راهکار اصلی تولید مسکن، نوسازی بافت فرسوده است. همانطور که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است، این موضوع به شهر حیات اجتماعی می بخشد و برای بافت های فرسوده ی شهری، رونق اقتصادی به همراه می آورد.

به گزارش پرشین سازه ، جلسه ی سی و چهارم ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران برگزار شد. در این جلسه، استاندار تهران آقای علیرضا فخاری، عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و دیگر اعضای ستاد حضور داشتند.

در طی این جلسه، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: استان تهران باید پیش قراول و پیشگام حوزه ی بازآفرینی باشد و نقش فعال تری به عهده بگیرد و کارها را با سرعت بیشتری انجام دهد.

آئینی در ادامه تاکید کرد که جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار تهران باید به صورت مستمر تشکیل شود و گفت: بیشتر از ۲۷ دستگاه مختلف عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار هستند. به همین دلیل اگر جلسات به صورت مستمر برگزار شود، اقدامات ما شکل بهتری به خود می گیرد. در همین راستا باید ستادهای بازآفرینی شهرستان ها نیز فعال تر شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه چنین گفت: انتظار می رود که ستاد بازآفرینی جلسات را به صورت منظم برگزار کرده و اقدامات موثری که در حوزه ی مسکن، پایداری، نوسازی و مقاوم سازی صورت می گیرد را پیگیری نماید.

وی در ادامه تصریح کرد که وضعیت بافت فرسوده ی تهران اصلا جالب نیست و باید نوسازی این بناهای ناپایدار سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد که خدمات روبنایی و زیربنایی ارائه شده در این بافت ها باید به میزان متوسط محلات توسعه یافته ی همان شهر ارتقاء پیدا کند و افزود: از آن جایی که بیشتر ساکنان این محلات، اقشار کم درآمد اقتصادی هستند، مشکلات متعددی از جمله اشتغال و بهداشت در این محلات وجود دارد. ستادهای بازآفرینی باید از طریق نهادهای حمایتی در این محلات ورود کرده و اقدامات موثری انجام بدهد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که شرکت های بازآفرینی شهری در سطح محلات هدف کل کشور، بیش از ۱۵۰۰ پروژه ی بازآفرینی را تعریف کرده اند. آئینی افزود: از این میان، ۱۲۰۰ پروژه به کار خود پایان داده اند و ۳۱۵ پروژه ی دیگر نیز در حال اجرا می باشد.

محمد آئینی در ادامه تاکید کرد که این محلات، پتانسیل خوبی برای ساخت و تولید مسکن دارند و افزود: در حال حاضر، بیش از ۷۵۰ هزار نفر در بناهای ناپایدار و فرسوده ی محلات هدف شهر تهران زندگی می کنند. با توجه به گزارش های موجود، با تخریب هر بافت فرسوده می توان پنج واحد مسکن جدید در شهر تهران تولید کرد.

وی تصریح کرد که این محلات هدف دارای بافت و فرهنگ خاص خود هستند و اظهار کرد: افرادی که در محله های هدف بازآفرینی شهری ساکن هستند، معمولا توان فنی و مالی کافی برای نوسازی واحدهای فرسوده ی خود را ندارند. بنابراین لازم است که سازندگان به این محلات ورود کرده و ساخت مسکن را به عهده بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اشاره کرد که بیشتر سازندگان انگیزه ی کافی برای ورود به محلات و بافت فرسوده را ندارند. وی گفت: آن ها نیازمند بسته های تشویقی موثر هستند. خوشبختانه در قوانین موجود حوزه ی بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شده است.

آئینی گفت: در این حوزه لازم است که ارائه ی بسته های تشویقی، تسریع در ارائه انشعابات و تشویق سرمایه گذاران و مشارکت مردم صورت بگیرد. پیگیری اقدامات اثربخش در این حوزه نیز ضروری می باشد.

وی در ادامه تاکید کرد که شهرداری های کل کشور موظف هستند که تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند. این سازمان حتی می تواند تا ۱۰۰ درصد نیز تخفیف ارائه کند. آئینی اشاره کرد: قانونگذار این حق را برای سازنده و مالک در نظر گرفته که حداقل از تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره مند شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری خاطرنشان ساخت که در حال حاضر صدور پروانه ساختمانی بیش از ۶ ماه در شهرستان ها و در تهران، حدوداً ۸ ماه طول می کشد. این در حالیست که بر اساس قانون، شهرداری باید ظرف دو هفته برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده، پروانه ی ساخت صادر کند. برای تحقق این امر نیازمند تلاش مضاعف و اراده ی قوی در شهرداری هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد که شرکت های توزیع آب و برق و …موظف هستند که انشعابات قبلی را بدون هزینه های اضافه، تا پایان پروژه ی بازآفرینی شهری حفظ کنند. وی افزود: شرکت های مذکور وظیفه دارند که نصب انشعابات این مناطق را خارج از نوبت و سریع انجام دهند اما متاسفانه شاهد هستیم که بیش از حد تعلل می کنند.

آئینی در ادامه از اجرا نشدن بسته ی تشویقی شهرسازانه مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی توسط شهرداری انتقاد کرد و درخواست نمود که هرچه سریع تر اقدامات لازم در این حوزه صورت بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که شهرداری ها می توانند علاوه بر مصوبه ی موجود، بسته های تشویقی شهرسازانه را مطابق با شهر خود در کمیسیون ماده ۵ مصوب کنند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اعضای شورای شهر به عنوان سفیران بازآفرینی باید بسته های تشویقی شهرسازانه را که جزوی از حقوق مردم است، تبلیغ کرده و به اطلاع مردم برسانند.

باید به اصل بازآفرینی شهری توجه بیشتری شود!

در این جلسه، استاندار تهران نیز در خصوص نحوه ی ایجاد بافت ناکارآمد شهری و فرسوده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مردم همواره در تامین نیازهای اصلی خود مثل مسکن، از دولت جلوتر هستند. به همین دلیل است که غفلت ما در ساخت و ساز منجر به ایجاد ساختمان های ناپایدار و ناکارآمد می شود. به همین دلیل است که باید ورود جدی به این حوزه داشته باشیم.

علیرضا فخاری گفت: برخورداری تهران باعث شده که میزان مهاجرت به این شهر بیشتر شود. با احتساب اتباع کشورهای دیگر، در حال حاضر حدود ۱۸ الی ۱۹ میلیون نفر در تهران زندگی می کنند و هر ساله، حدود ۵ درصد نیز به این جمعیت اضافه می شود که امر قابل توجهی است.

وی در ادامه تاکید کرد که جلسات ستاد بازآفرینی شهری باید به صورت مستمر در استان و شهرستان ها برگزار شود و افزود: ساخت و ساز در اطراف تهران پروسه ی زمانبری است چرا که باید زیرساخت ها نیز فراهم شود. به همین دلیل بهتر است که تمرکز اقدامات را روی نوسازی بافت فرسوده گذاشت.

فخاری خاطرنشان ساخت که باید اطلاعات و داده های مختلف در حوزه ی بازآفرینی شهری تلفیق شوند و نظارت بهتری روی عملکردها صورت بگیرد. وی افزود: در خصوص برنامه و بودجه ی بازآفرینی شهری و ارائه ی میزان عملیاتی شدن برنامه ها توسط دستگاه ها و سنجش سطح رضایت مردم، دبیرخانه ی ستاد باید فعال تر باشد.

استاندار تهران تاکید کرد: لازم است هر چه سریع تر اقداماتی در خصوص جبران کاستی ها در خصوص مسکن، شناور کردن جمعیت، استانداردسازی ساختمان ها و رفع نیاز حوزه ی شهری و روستایی صورت بگیرد.

وی در تاکید خاطرنشان کرد که بازآفرینی شهری یک اصل مهم است و باید در نهضت بازآفرینی شهر تهران مورد توجه قرار بگیرد. در ضمن برای حفظ هویت محلات در جاهایی که ظرفیت وجود دارد، می توان تراکم را بالا برد.

فخاری همچنین به بسته های تشویقی برای سازندگان نیز اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ی ستاد با مشورت کارشناسان مختلف، باید به یک مدل تشویقی برای سازندگان دست پیدا کند تا به این ترتیب، بسته ی مذکور به دست شهرداری ها برسد و بر مبنای آن عمل شود.

در انتهای این جلسه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، فرماندار شهرستان بهارستان، شهردار گلستان، و چند عضو دیگر از ستاد بازآفرینی شهری به ارائه ی گزارش های خود پرداختند.

دیدگاه ها غیرفعال است