اقدامات شهرداری تبریز برای ساخت مسکن

اقدامات شهرداری تبریز برای ساخت مسکن

ساخت شهرک جوانان از جمله وعده هایی بود که وزارت راه و شهرسازی در اوایل کار خود داده بود. حالا معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز اعلام کرده است که وزارت راه باید به تکالیف خود در حوزه ی ساخت این شهرک ها عمل کند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز به خبرنگاران اعلام کرد که شهرداری تبریز با بخش خصوصی تعاملات زیادی جهت ساخت مسکن دارد. از جمله اقدامات شهرداری، تغییر کاربری تجاری و خدماتی سطح شهر به کاربری مسکونی بوده است.

محمد عزتی اعلام کرد:

در راستای اجرای مصوبات قرارگاه جهادی مسکن، همکاری های مشترک شهرداری و بخش خصوصی عمیق تر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد که حدود ۳۰۰ واحد تجاری و خدماتی به کاربری مسکونی تغییر پیدا کرده اند. شهرداری تبریز نیز قابلیت های زیادی که در سطح شهر تبریز وجود دارد را شناسایی کرده و موانعی که بر سر راه صدور عوارض و مجوز ساختمانی هست را برطرف کرده است. تمام این تلاش های شهرداری در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن است.

محمد عزتی همچنین به ساخت و سازهایی که در شهرک صیاد شیرازی صورت می گیرد، اشاره کرد. خیرین مسکن ساز، توانسته اند ۷۴۶ واحد مسکونی را در این شهرک بسازند. از دیگر اقداماتی که شهرداری تبریز برای ساخت مسکن در پیش گرفته، می توان به تهاتر عوارض ۵ هزار واحد در شهرک اندیشه و صدور بیش از ۲ هزار واحد پیش پروانه برای این پروژه بوده است.

همچنین این نهاد با بنیاد مسکن نیز تفاهمنامه ای جهت احداث ۱۷۵۰ واحد مسکونی امضا کرده است. در ضمن قرار است که با همکاری این بنیاد، ۳۸۰ واحد مسکونی هم در منطقه ۷ تبریز ساخته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز به همکاری با بخش خصوصی نیز اشاره کرد و تاکید نمود که مشارکت با انبوه سازان به ساخت ۸ هزار و ۷۳۶ واحد در این شهر منجر خواهد شد.

وی در ادامه به استقرار کارشناسان قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری مرکز و دیگر مناطق شهر تبریز اشاره کرد. تعداد جلسات این کارشناسان در شهرداری مرکز، هشت جلسه بوده است. در شهرداری مناطق نیز، جلسات مداومی برای رسیدگی به موضوع مسکن تبریز برگزار می شود.

عزتی همچنین تاکید کرد که شهرداری تبریز می تواند به تنهایی ۲ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی بسازد. به همین دلیل، مسئولین سازمان، ظرفیت های خود را در مناطق دهگانه ی تبریز، به اجرا درآورده اند.

این مقام مسئول در شهرداری تبریز در ادامه به برنامه هایی که برای ساخت مسکن در شهرها و نقاط مختلف آذربایجان شرقی وجود دارد، اشاره کرد. قرار است حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که نقاط ساخت آن ها نیز جایگذاری شده است.

سهم منطقه ۱ تبریز، ساخت ۲ پروژه ی ۵۰۰ و ۱۲۰ واحدی است. منطقه ۲ نیز شاهد ساخت ۳۰۰ واحد در روستای ائل گلی خواهد بود.

در منطقه نیز می توان مجوز ساخت ۲۰۷ واحد را صادر کرد. در دیگر مناطق تبریز نیز وضعیت به همین منوال است و هر یک از آن ها سهیمه ای برای ساخت واحد مسکونی دارند. بسیاری از این پروژه ها وارد فاز اجرایی شده اند و در صورت عدم تاخیر، شاهد بهره برداری از آن ها خواهیم بود.

یکی از پروژه های اصلی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، پروژه شهرک جوانان است. در سال ۹۹، وزارت راه و شهرسازی درخواست ساخت این شهرک را از طریق مصوبه شورای عالی شهرسازی ارائه کرد. قرار بود که با ساخت این شهرک، مناطق حاشیه نشین تبریز ساماندهی شوند.

شرکت عمران و بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی نیز قرار بود که برنامه اجرایی این مصوبه را آماده نماید. حدود ۱۲۰ هکتار مساحت کلی این شهرک خواهد بود.

محمد عزتی از وزارت راه و دیگر مسئولان مربوطه درخواست کرد که پروژه شهرک جوانان را جدی تر بگیرند. در حال حاضر فقط ۱۰ هکتار از زمین این شهرک در اختیار شهرداری قرار گرفته است. وزارت راه نیز تا به امروز، اقدامی در راستای آماده سازی طرح این پروژه و ساماندهی مناطق حاشیه صورت نداده است.

وی به بندهای این مصوبه اشاره کرد و خاطرنشان نمود که باید بیش از ۵۰ درصد زمین های مزبور به کاربری فضای سبز و کاربری عمومی اختصاص داده شود. شهرداری نیز، نامه نگاری هایی برای تحویل اراضی انجام داده است.

در حال حاضر، شهرداری موفق به دریافت ۱۰ هکتار از این زمین ها از طریق تهاتر شده است. آماده سازی زمین نیز بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است