اقدامات شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده تهران

اقدامات شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده تهران

بخش زیادی از بافت شهری تهران را ساختمان های فرسوده و ناکارآمد تشکیل داده اند. بافتی که می تواند پتانسیل زیادی برای تولید مسکن داشته باشد. حال در جدیدترین نشستی که پیرامون بررسی اقدامات صورت گرفته در این بافت، برگزار شده ، آمارهای جدیدی اعلام شده است.

به گزارش پرشین سازه ، نشستی با حضور برخی از مسئولین و مدیران رده بالای شهری برگزار شد و در طی آن، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ی پایدارسازی بافت فرسوده و نوسازی ارائه شد.

در بخشی از گزارش های مربوطه، اعلام شد که پس از انقلاب حدود ۸ میلیون مسکن در کشور ساخته شده است. اما متاسفانه بیشتر این واحدهای مسکونی در خارج از محدوده ی شهری ساخته شده اند و با برنامه هایی که در خصوص بازآفرینی شهری تدوین شده است، همسو نبوده اند. به همین دلیل است که تغییر خاصی در بازآفرینی شهری به وجود نیاورده اند.

بر اساس گزارش هایی که اعلام شد، در شهر تهران حدود ۲۷۸ هزار پلاک وجود دارد که متعلق به بافت فرسوده است. از این میان، حدود ۱۲۲ هزار واحد نوسازی شده اند.

اما در این میان هنوز هم ۱۵۶ هزار پلاک فرسوده وجود دارد که شبیه به بمب ساعتی عمل می کنند. به محض وقوع هرگونه بلای طبیعی، باید در انتظار خسارات جبران ناپذیر این پلاک های فرسوده باشیم.

علاوه بر این، حدود ۴۰ هزار پلاک نیز، سند مالکیت ندارند. از این میان، ۱۳ هزار و ۵۰۰ پلاک فرسوده نزدیک حریم خط آهن هستند. ۳۸۰۰ پلاک نیز در حریم خط برق قرار دارند. علاوه بر این بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ پلاک نیز در بافت تاریخی شهر هستند.

موقعیت مهم و حساس این پلاک های فرسوده باعث شده است که تا کنون اتفاق خاصی برای آن ها رقم نخورد. بر اساس گفته های مدیران شهرداری، کار خاصی برای این پلاک های فرسوده که حدود ۴۵ درصد از کل پلاک های فرسوده را تشکیل می دهند، نمی توان انجام داد.

در طی این نشست، در خصوص اقامتگاه های غیررسمی نیز گزارش هایی ارائه شد. اقامتگاه هایی که علاوه بر غیرمطلوب نشان دادن جلوه ی شهر، منجر به آسیب های اجتماعی فراوانی می شوند و باید فکری به حالشان صورت بگیرد.

بر اساس آمار، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در محدوده ی تهران متعلق به بافت ناکارآمد است. از این میان ۴۷۰ هکتار، شامل سکونتگاه های غیررسمی می شود.

یکی از اقدامات مهمی که شهرداری در جهت تشویق به نوسازی بافت فرسوده انجام داد، ارائه ی بسته های تشویقی بود. به این ترتیب، از ابتدای پاییز امسال، حدود ۱۰ هزار واحد توانستند پرونده ی لازم برای دریافت پروانه ساختمانی تشکیل بدهند. این پرونده ها در مراحل پایانی قرار دارند و به زودی، مجوز ساخت صادر می شود.

به این ترتیب می توان گفت که آمار واحدهایی که در دست نوسازی قرار گرفته به ۲۰ هزار واحد در سال جاری می رسد. این رقم در قیاس با سال ۱۴۰۰، دو برابر شده است.

یکی از مشوق هایی که شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته بود، ارائه ی تخفیف در صدور مجوزهای ساختمانی بود. تا به این لحظه، حدود ۱۶ هزار و ۸۴ میلیارد تومان تخفیف از سوی شهرداری ارائه شده است. مطالبات شهرداری از دولت بابت ارائه ی این تخفیف ها نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان می باشد.

همچنین آمارها و گزارش هایی در باب پروژه های قرارگاه مسکن شهرداری ارائه شد. ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب قرارگاه جهادی مسکن تعریف شده است. از این تعداد، حدود ۷۰ هزار واحد مراحل تصویب در کمیسیون ماده ۵ را پشت سر گذاشته اند. البته برخی از این پروژه ها، موفق به دریافت پروانه ساختمانی نیز شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است