تفاوت مولدسازی در دولت با مولدسازی در شهرداری

مولدسازی در دولت با مولدسازی در شهرداری فرق دارد!

یکی از مناقشاتی که این روزها میان شهرداری تهران و شورای شهر وجود دارد، بحث مولدسازی اموال شهرداریست! این طرح که جنجال های فراوانی به همراه داشته است، قرار است که در شهرداری نیز اجرایی شود. اما به نظر می آید که اجرای مولدسازی در شهرداری با مولدسازی در دولت تفاوت های عمده ای دارد. این چیزی است که توسط شهردار تهران، آقای علیرضا زاکانی نیز بیان شده است.

به گزارش پرشین سازه ، زاکانی در خصوص طرح مولدسازی شهرداری توضیحاتی ارائه کرد و تاکید نمود که مولدسازی در این سازمان دولتی، بیشتر مربوط به استفاده ی بهینه از امکانات شهری است. شهردار تهران ضمن تاکید بر استفاده ی حداکثری از امکانات شهرداری، خاطرنشان ساخت که مولدسازی در دولت با مولدسازی در شهرداری فرق دارد.

زاکانی در ادامه گفت:

صحبت هایی که در مورد فروش اموال شهرداری زده می شود، اصلا صحت ندارد.

این مقام مسئول، تمام شایعاتی که در خصوص فروش اموال شهرداری به ویژه پارک ها و مکان های عمومی وجود دارد را رد کرد. وی این گونه اخبار را دروغ و کذب خواند و از فروش پارک های پایتخت نیز به عنوان یک دروغ شاخدار نام برد.

البته شهردار تهران توضیحات بیشتری در خصوص تفاوت هایی که میان مولدسازی اموال دولت و شهرداری وجود دارد، ارائه نکرد و به ذکر همین نکته اکتفاء کرد که در روند مولدسازی اموال شهرداری، لزوما قرار نیست که املاک متعلق به این سازمان فروخته شوند.

بر اساس همین صحبت ها و اظهارنظرهایی که از سوی علیرضا زاکانی به گوش می رسد، می توان امیدوار بود که اموال شهرداری تهران در جریان مولدسازی به فروش نخواهند رسید. به خصوص املاکی که ارزش بالایی دارند و به عنوان دارایی ارزشمند شهرداری به حساب می آیند و می توانند در مدیریت شهری آینده به کار بیایند.

دیگر، توضیحات شهردار تهران در خصوص طرح مولدسازی اموال و املاک شهرداری کامل و جامع نیست. چند روز پیش بود که اظهارات مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خبرساز شد. ابوذر مختاری گفته بود که اصلی ترین گزینه ی شهرداری برای مولدسازی املاک خود، گزینه ی تغییر کاربری است. این تغییر کاربری هم مربوط به املاک شهرداری و هم اموال دولت است.

شهرداری تهران از دولت خواسته است که پیش از فروش املاک خود، آن ها را تغییر کاربری بدهد تا ارزش آن ها بالا برود. به نظر می رسد که منظور و هدف اصلی شهردار تهران از تفاوت میان مولدسازی دولت و شهرداری، اشاره به چنین موضوعاتی مثل تغییر کاربری بوده است.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات تهران تاکید کرده بود که هیچ کدام از پلاک هایی که به شهرداری تهران تعلق دارند، به صورت خام فروخته نمی شوند. وی خاطرنشان ساخته بود که این پیشنهاد به خیلی از مراکز و دستگاه های دولتی نیز ارائه شده است. همچنین شهرداری تهران پیشنهاد داده است که شرایطی را مهیا می سازد که ملکشان بر اساس ضوابط شهرسازی، مولد شود و سپس اقدام به فروش آن نمایند.

ابوذر مختاری ضمن تاکید بر این مسئله که اموال دولتی، در حقیقت بیت المال هستند و نباید با قیمت ارزان فروخته شوند؛ خاطرنشان ساخت که مالک جدید باید مراحل شهرسازی را طی کند تا ملک مورد نظر مولد شده و ارزش افزوده پیدا کند.

طرح مولدسازی که یکی از پر حاشیه ترین طرح هایی است که در طی سالیان اخیر به اجرا درآمده است، به فروش اموال و املاک مازاد دستگاه های دولتی اشاره دارد. یک هیئت هفت نفره قرار است که به فروش این اموال نظارت داشته باشند.

قرار است که با فروش این اموال، بتوان درآمد خوبی برای دستگاه های دولتی کسب کرد و به همین دلیل، از نام مولدسازی برای این طرح استفاده می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است